نگاهی به سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

کانون پرورش فکری محلی امن برای حوزه پویانمایی ایران

زینب رازدشت
روزنامه‌نگار

 پویانمایی یکی از بسترها و قالب‌های تنظیم محتوا به منظور انتقال پیام است و این قالب برای مخاطب جذاب است. پویانمایی دنیایی است که بچه‌ها آن را می‌بینند و با پویانمایی سعی می‌شود واقعیت را برای بچه‌ها و مخاطبان‌مان قابل فهم کنند.

جشنواره سیزدهم پویانمایی تهران نیمه دوم اسفند برگزار می‌شود
سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «پویانمایی تهران» به دبیری محمدرضا کریمی صارمی از ۱۳ تا ۱۷ اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری تهران و توسط آسیفا در اصفهان برگزار می‌شود. فراهم آوردن بستر شایسته برای تبادل اندیشه‌ها، کشف توانمندی‌ها و استعدادها و گسترش توانایی‌ها با طرح تکنیک از جمله اهداف این جشنواره به شمار می‌رود.
بنا به گفته محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره، امروز ایران در حال تبدیل‌ شدن به یک قطب انیمیشن است و ۲۵ اثر سینمایی به‌صورت رسمی به جشنواره ارسال شده اما به‌صورت غیر رسمی ۴۵ اثر ارسال شده است و نشان از این دارد که انیمیشن فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است و این جشنواره پایگاه خوبی برای عرصه این آثار محسوب می‌شود.
سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «پویانمایی تهران» در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود. البته این جشنواره از دوره سوم به‌عنوان یک جشنواره بین‌المللی ثبت شده است و مواردی نظیر، در زمان مشخص برگزارشدن، کاخ ویژه، سازمان حمایتگر، مخاطب گسترده، دانشکده‌ها و بخش علمی، تعداد فیلم‌های شرکت‌کننده و داورهای بین‌المللی جذب‌شده منجر به اعتبار بین‌المللی این جشنواره شده است.
۵۲۴ اثر در بخش ملی به جشنواره ارسال شده که ۴۵۲ اثر ثبت شده و ۱۳۹ اثر به بخش مسابقه راه‌ یافته است.
 در بخش بین‌الملل ۱۰۳۴ اثر جذب شده است که ۸۷۶ اثر در دبیرخانه ثبت شد و در مجموع از این میان ۳۳ اثر در بخش مسابقه و ۱۶۲ اثر در بخش بین‌الملل به رقابت می‌پردازند.
همچنین این آثار در قالب هفت باکس نمایش ایران، یک باکس دانشجویی ایران، سه باکس فیلم بلند ایران، ۱۳ باکس نمایش بین‌الملل، پنج باکس دانشجویی بین‌الملل، دو باکس فیلم بلند بین‌الملل، ۱۱ باکس نمایش ویژه و چشم‌انداز ارائه می‌شود و سالن موزه کانون پرورش فکری تحت عنوان جاماندگان به افرادی که نمی‌توانند صبح‌ها فیلم ببینند، اختصاص پیدا کرده و سالن باغ کتاب نیز با محوریت آثار اقتباسی ارسالی به همراه عرضه کتاب اقتباس‌شده فراهم شده است.

28 پایان‌نامه به جشنواره سیزدهم پویانمایی اضافه شده است
چندین دوره است که بخش پایان‌نامه‌ها به جشنواره بین‌المللی «پویانمایی تهران» اضافه شده است. در سیزدهمین دوره جشنواره از میان ۵۳ پایان‌نامه ارسالی به جشنواره، ۲۸ پایان‌نامه توسط استادان انتخاب شده و به نمایشگاه راه پیدا کرده است و برندگان در جشنواره اعلام و پایان‌نامه نفر اول توسط کانون چاپ می‌شود. همچنین پایان‌نامه نفرات دوم و سوم با مشارکت کانون و دانشگاه مقصد چاپ می‌شود. بخش نمایش ویژه، بخشی غیررقابتی و به منظور فراهم‌شدن عرصه انتقال تجربه و زمینه‌سازی ارزیابی جایگاه آثار ایرانی در قیاس با آثار سایر کشورها شکل گرفته است. همچنین بخش «جشنواره جشنواره‌ها» به بخش آثار منتخب جشنواره می‌پردازد. همچنین در این دوره هیأتی از چین با هزینه خودشان به جهت آشنایی با آثار ایرانی و زمینه‌سازی تولید مشترک به جشنواره آمده و در بخش بازار جشنواره غرفه دارند. به همین منظور در این دوره از جشنواره، مروری بر منتخب پویانمایی‌های چینی خواهیم داشت.

4 فیلم منتخب هیأت انتخاب نقد می‌شود
از دیگر برنامه‌های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «پویانمایی تهران» می‌توان به برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع هوش مصنوعی و آینده پویانمایی، رونمایی از پنج کتاب، نقد چهار فیلم پیشنهادی هیأت انتخاب با حضور رامتین شهبازی و کیارش زندی اشاره کرد. در این دوره از جشنواره و در نشست تخصصی با حضور برجسته‌ترین فعالان عرصه پویانمایی، ۱۰ فیلم کوتاه و پویانمایی با محوریت مردم فلسطین و غزه کلید زده می‌شود.
حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به این جمله امام خمینی(ره) که «هنر باعث دمیدن روح تعهد به کالبد انسان‌ها می‌شود»، مطرح کرد: پویانمایی و انیمیشن باید کمک کند مخاطب مسئول و متعهد باشد و کانون پرورش فکری سابقه بسیار خوبی در این حوزه دارد و انیمیشن «بچه‌زرنگ» با بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مخاطب و شکستن رکورد فروش فیلم کودک و نوجوان در رتبه سوم نمایش فیلم‌های جمهوری اسلامی و در رتبه اول فیلم‌های کودک، گواهی بر این مسأله است.

72 کشور در جشنواره سیزدهم پویانمایی
حاضر شدند
وی با اشاره به اینکه ۷۲ کشور جهان در این جشنواره حاضر هستند و در بین این کشورها از ۴۲ کشور آثار برگزیده در بخش مسابقه حضور دارند، گفت: حدود یکهزار و ۵۸۳ اثر در قالب چندثانیه، فیلم بلند و کوتاه دریافت کرده‌ایم و این عدد بسیار قابل توجهی برای یک جشنواره بین‌المللی است. امروز ۷۲ کشور به علم و هنر پویانمایی جمهوری اسلامی ایران اعتماد می‌کند و ما میزبان آنها هستیم. همچنین صادق جوادی کارگردان انیمیشن «پر» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که در سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران حضور دارد، گفت: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از زمان تأسیس تاکنون حمایت خوبی از فیلمسازان انیمیشن داشته است و نتیجه‌اش را می‌توان در میزان مشارکت فیلمسازان با این مرکز و جوایز و افتخارات کسب شده توسط آنها مشاهده کرد. وی افزود: وجود جشنواره تخصصی پویانمایی برای انیمیشن ایران مهم و ضروری است و شخصاً احساس می‌کنم این رویداد پس از هر دهه که از عمرش می‌گذرد، نیاز به بازنگری در اهداف و شیوه برگزاری خود دارد.  

جستجو
آرشیو تاریخی