دکتر ژیواگو در‌جنگل پرونده‌های نوروزی

چگونه از هیچی تیتر برای خودمان بسازیم؟!

محمدعلی یزدانیار
دبیر گروه کتاب
Mohammadaliyazdanyar@gmail.com

اول. همین یکی دو هفته پیش بود که در مورد ترجمه‌های دیگر دکتر ژیواگو در همین ستون نوشتم و گفتم که یک ترجمه از آبتین گلکار هم در راه است که قرار است توسط نشر ماهی منتشر شود. تکلیف این ترجمه هم مشخص شد و مثل اینکه نشر ماهی ناشر این ترجمه نخواهد بود. نشر چشمه طی پستی اینستاگرامی اعلام کرد که ترجمه آبتین گلکار از دکتر ژیواگو در سال 1403 توسط همین نشر منتشر خواهد شد. این مشکل هم برطرف شد شکر خدا!
دوم. در این شماره مطلبی داریم در مورد کتاب‌هایی که به درخت‌ها ربط دارند و بهانه‌مان هم نزدیک شدن به روز درختکاری است. وقتی دنبال جور کردن سه، چهار عنوان برای این مطلب بودم که آخر سر هم به سه عنوانی رسیدم که کنار همین ستون می‌بینید، دو دسته از کتاب‌ها را به دلایلی کنار گذاشتم. یکی کتاب‌های کودک و نوجوان بودند که کنار گذاشته شدند چون ما اینجا خانم رحیمی‌پور را داریم و بدون اجازه ایشان در زمینه کودک و نوجوان آب هم نمی‌خوریم چه برسد به اینکه مطلب هم بنویسیم. دومی هم مجموعه کتاب‌های پلیسی، گمانه‌زن، جنایی، ترسناک و همین دسته‌های مشابه بودند. در این مورد کتاب‌ها حذف شدند چون عموماً جنگل صرفاً محل وقوع حادثه است نه محوری که اتفاقات حول آن رخ دهد. تازه از هر 10 مورد در هشت یا نُه مورد جنگل رفتن آدم‌های داستان دلیلی بسیار سست و غیرواقعی دارد که لذت بردن از داستان را دو چندان سخت می‌کند. این شد که همینجوری شد این بغل مشاهده می‌فرمایید.
سوم. حالا که دارم فکر می‌کنم اگر خدا بخواهد و برنامه‌های ما یاری کند برای شما یک پرونده نوروزی هم آماده خواهیم کرد، حالا اینکه این پرونده هفته بعد کار شود یا هفته بعدتر، این را خودم هم درست نمی‌دانم. دوست داشتم به شما قول قطعی بدهم، ولی چون هنوز چند و چون ماجرا برای خود ما هم روشن نیست هفته بعد بیایید ببینید آیا ما پرونده نوروزی را برایتان کار کرده‌ایم یا حواله داده‌ایم به شماره بعد. همین دیگر، باقی بقا!

 

جستجو
آرشیو تاریخی