چرا ترور «عبدالکریم جدبان» نماینده مجلس اتفاق افتاد؟

شهید خط قرمز

 نیروهای سیاسی در یمن برای محکوم کردن جنایت ترور شهید جدبان متحد شدند. در بیانیه منتشر شده توسط وب‌سایت رسمی کنفرانس گفت‌وگوی ملی تأکید شده است هدف قرار دادن دکتر جدبان، پروژه دولت مدنی مدرن را هدف قرار داده است، که وی - از طریق موقعیت و صدای قوی خود به عنوان عضوی از مجلس نمایندگان - در آن مشارکت داشته است.
گلوله‌های سران قدرت که در پیکر شهید فرود آمده، پیامی منفی با هدف به هم ریختن اوراق و حمله به همایش، جلوگیری از به نتیجه رسیدن کار و کشاندن کشور به خشونت و آشوب است. اما این کنفرانس از هدف خود غافل نمی‌شود، با استواری و اطمینان پیش خواهد رفت، با اعضای خود گفت‌وگو می‌کند و تنها عزم خود را برای موفقیت و پیروزی بر موضوعاتی که کنفرانس به آن به توافق رسیده است، افزایش می‌دهد.
در پایان این اطلاعیه، فضائل و ویژگی‌های شهید جدبان به عنوان یک مبارز، صدای زنده در مجلس و شرکت کننده برجسته در رویدادها و فعالیت‌های مختلف با علایق مختلف برشمرده شد.
مجلس نمایندگان همچنین ترور عبدالکریم جدبان نماینده پارلمان در کنار مسجد الشوکانی در صنعا را پس از ترک نماز توسط افراد مسلح سوار بر موتورسیکلت که به سمت وی تیراندازی کردند و وی را به شهادت رساندند، به‌شدت محکوم کرد.
این شورا در یک بیانیه مطبوعاتی از مقامات نظامی و امنیتی حکومت خواست در تعقیب عاملان، کشف برنامه‌ریزان و تأمین کنندگان مالی این جنایت، آن‌ها را به قوه قضائیه برای دریافت مجازات ارجاع دهد و این موضوع را در افکار عمومی به اشتراک گذاشته و مسئولیت قانونی خود را به عهده بگیرد.
در بیانیه مجلس آمده است: مجلس نمایندگان این اقدام ناجوانمردانه، تروریستی و جنایتکارانه را هدف قرار دادن تمامی صداهای پارلمانی که نگران مصلحت عالی ملت هستند، می‌داند و هر آنچه را که قانون و نظم عمومی را نقض می‌کند به شدت مورد انتقاد قرار می‌دهد و معتقد است این اقدام چرخه هرج و مرج امنیتی و عدم توازن را تقویت کرده و منافع ملی را هدف قرار می‌دهد. بالاترین اولویت برای میهن، امنیت و ثبات نمایندگان آن است که مجلس قبلاً به آن اشاره کرده و نسبت به آن هشدار داده است.
همچنین کمیته عالی امنیت کشور پس از محکوم کردن این جنایت، آن را یک اقدام جنایتکارانه و خائنانه توصیف کرد و تأیید کرده است پیگیر دستگاه‌های امنیتی برای دستگیری عاملان و ارجاع آن‌ها به قوه قضائیه خواهد بود.
 نماینده پارلمان یمن و رهبر گروه انصارالله در صنعا، موجی از محکومیت‌های رسمی و سیاسی گسترده و پرسش‌ها درباره طرف‌های این ترور را منتشر کرد.
دفتر سیاسی انصارالله در بیانیه‌ای با عنوان «دست‌های مقاماتی که به پروژه آمریکا خدمت می‌کنند و همه مردم شریف و آزاده یمن را هدف قرار می‌دهند» آن‌ها را به کشتن جدبان متهم کرد. همچنین منصور هادی و دولت وفاق ملی   که حفاظت از تمامی نمایندگان گروه انصارالله را در کنفرانس، زمانی که در صنعا بودند را تضمین کرده بودند، بازخواست کرد.
یاسین التمیمی، تحلیلگر سیاسی، در مصاحبه‌ای درباره کشته شدن جدبان گفت: این یک «جنایت تروریستی» است که نشان‌دهنده تغییری خطرناک در راهبرد خنثی کردن روند حل و فصل سیاسی و مهم‌ترین رویداد آن یعنی کنفرانس، با راه‌اندازی ترورهای سیاسی در قلب پایتخت است.
التمیمی افزود: این جنایت نشان‌دهنده عزم دشمنان برای وارد کردن کشور به سوی خشونت و درگیری‌های داخلی پس از اینکه مأموریت جنگی جاری در صعده نتوانست کشور را به فروپاشی برساند، است.
پس از شهادت دکتر جدبان، راهپیمایی‌های بسیاری نیز در صنعا شکل گرفت، از جمله راهپیمایی زنان که شامل خانواده شهدا، اساتید دانشگاه و علما به رهبری خانواده شهیدان جدبان، شرف‌الدین و بستگانشان صورت گرفته بود. خانواده ایشان با توجه به خواسته شناسایی جنایتکارانی که در ترور این دو شهید دست داشتند، تأکید کردند خون شهدا بیهوده نخواهد بود و همچنین خواستار تسریع در رسیدگی و تعقیب قضایی دست‌اندرکاران شدند.
این راهپیمایی با عنوان «آشکار شدن قاتلان و مجازات آن‌ها حق مردم است» صورت گرفت. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی در حالی که از خیابان‌های پایتخت عبور می‌کردند، با سر دادن شعارهایی خواستار شناسایی قاتلان این دو شهید شدند.

 بهترین شخصیت
شهید جدبان بهترین شخصیت سال ۲۰۱۳ است. صبح ۱۱ ژانویه ۲۰۱۴، سازمان مبارزه با فساد  پس از انتخاب شخصیت‌های مورد تجلیل از سوی سازمان، شهید دکتر عبدالکریم جدبان را به عنوان برترین شخصیت سال 2013 میلادی انتخاب کرد و جایزه صداقت و مبارزه با فساد را به او اهدا کرد. این انتخاب با رأی‌گیری عمومی و نظرسنجی مردمی که این سازمان در وب‌سایت خود انجام داد، صورت گرفته بود. این جشنواره در سالن فرهنگسرای صنعا برگزار شد و جایزه‌ای به شهید دکتر جدبان عضو کنفرانس گفت‌وگوی ملی و برنده شخصیت سال، اهدا شد.

 پس از شهادت
«عبدالسلام هشول زابیه» نایب رئیس مجلس نمایندگان در سالروز شهادت عبدالکریم جدبان نماینده مجلس در تاریخ ۸سپتامبر۲۰۲۰ به بررسی نقش‌های پارلمانی، سیاسی، دفاع از حقوق مستضعفان و مسائل ملی که شهید جدبان مطرح یا اتخاذ می‌کرد، پرداخت.
وی تأیید کرد شهید جدبان حضور چشمگیری در مجلس در مسائل ملی، حاکمیتی و خدماتی داشته و با استیضاح‌هایی که در جلسات مجلس نمایندگان ارائه کرده، پرونده‌های فساد زیادی را فاش کرده است.
نایب رئیس مجلس نمایندگان گفت: شهید جدبان به دلیل مواضع میهن‌پرستانه و گفتن حرف حق، مورد سوء‌قصدهای زیادی قرار گرفت. وی پس از بازگویی سؤالاتی که شهید جدبان مطرح کرده بود، تأیید کرد مجال صحبت بیشتر وجود ندارد و ما نمی‌توانیم اینجا عدالت را در مورد این شهید گرانقدر ادا کنیم.
 سؤالات شهید جدبان
شهید عبدالکریم جدبان، سؤالاتی در مجلس می‌پرسید که شاید برخی از نمایندگان جرئت ورود در آن را نداشته باشند.
بخشی از سؤالاتی که نماینده دکتر عبدالکریم جدبان به دولت وفاق ملی ارائه کرد، به شرح ذیل است:
1- بر اساس قانون اساسی و مقررات، از نخست وزیر درباره صحت اخبار فشار آمریکا بر دولت یمن برای تحویل موشک‌های اسکاد سؤال دارم؟
2- با توجه به صحت اخبار مبنی بر پایبندی واشنگتن به درخواست خود، با تأکید بر اینکه یمن به موشک‌های کشتار جمعی دوربرد نیاز ندارد، چه می‌گویید؟
3- در مورد صحت خبر عقب‌نشینی واشنگتن از موشک‌های هوشمند دوربردی که پادشاهی عربستان سعودی در جریان جنگ ششم صعده به یمن هدیه داده ب،ود چه می‌گویید؟ گستاخی واشنگتن در چه حد است که می‌تواند به ما اجازه دهد برخی سلاح‌ها را داشته باشیم و برخی را نه؟ آیا رهبری یمن و حاکمیت ملی را تا این حد به سخره گرفته است؟
4- آیا این درست است هتل شرایتون تمام کارمندان خود را که تقریباً 300 کارمند بودند، بیرون کرده و دیگر چیزی به نام هتل شرایتون وجود ندارد، بلکه به یک پادگان نظامی آمریکایی متعلق به سفارت آمریکا تبدیل شده است؟ و اینکه سربازان آمریکایی دوربین‌های نظارتی را نصب کردند و تک تیراندازها را در تپه‌های اطراف هتل مستقر تا امنیت اطراف هتل را تقویت کنند؟
5- دلایل سقوط مکرر هواپیماهای نظامی و تعداد زیادی تلفات که آخرین آن یک هواپیمای نظامی، صبح روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر ۲۰۱۱ در الحصابه با کشته شدن 10 نفر از جمله خدمه آن بود، چیست؟  آیا وزارت راه راه‌حل‌های فوری در این زمینه اتخاذ کرده است؟
6- در مورد استخدام 200هزار سرباز به گفته وزیر دفاع که بدون اطلاع وی و خارج از وزارت در جلسه کمیسیون و بودجه نمایندگان انجام گرفته است چه صحبتی دارید؟ درباره بودجه (53هزار) سرباز به گفته وزیر مالی در مجلس نمایندگان که در روز تصویب بودجه در 19 ژانویه 2013 میلادی بدون اعلام رسمی به مردم در سال 2011-2012 میلادی، آن هم در حالی که نیمی از مردم یمن از سوء تغذیه رنج می‌برند چه پاسخی دارید؟
7- گزارش اخیر سازمان ملل نشان می‌دهد حدود 13 میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند. بانک جهانی مبنی بر اینکه نرخ فقر در یمن به بیش از 52 درصد جمعیت رسیده است اعلام کرده معادل بیش از 12 میلیون فقیر از کل جمعیت این کشور است که 24 میلیون نفر تخمین‌زده می‌شود، چه اقدامی برای این مسئله صورت گرفته است؟
8- درخصوص تصویب (2500) موقعیت شغلی برای مدارس آموزش قرآن کریم چه دفاعی وجود دارد؟ آیا ترس دور شدن مردم یمن از اسلام وجود دارد؟  آیا این مسائل در اولویت است، در حالی که مردم گرسنه‌اند؟
9- این فعالیت دیوانه‌وار برای گشایش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش قرآن کریم و رقابت میان مسئولان کشوری برای گرفتن نیروی این مردم بی‌پناه چیست؟
10- پس از آن دولت تصمیم گرفت تا چهار سال پس از پایان استخدام افراد خود، از استخدام جدید جلوگیری کند تا در را به روی مردم و جوانانی ببندند که فقط آرزوی زندگی شایسته دارند، پاسختان در این مورد چیست؟
11- تلاش برای عزل کردن معلمان فرمانداری صعده و خنثی کردن روند آموزشی با انتقال بیش از (600) معلم چه توجیهی دارد؟
12- توجیه وزیر دارایی برای واگذاری میلیاردها ریال به انجمن وابسته به حزب اصلاح برای مداوای مجروحان باوجود کمیته‌ای ویژه با پرونده مجروحان انقلاب و نارضایتی بسیاری از مجروحان از رفتار این انجمن چیست؟

جستجو
آرشیو تاریخی