زندگی‌نامه دکتر عبدالکریم احمد جدبان

الگوی مجاهدت علمی

شهید دکتر عبدالکریم احمد جدبان در سال 1965میلادی در شهر النضیر از توابع الرازح استان صعده به دنیا آمد و تا پایان دبیرستان در همان‌جا تحصیل کرد. او آغاز علوم دینی را در رازح آموخت، سپس به شهر صعده و بعد به صنعا مهاجرت کرد و نزد دانشمندان بزرگ زیدی، قرآن و الهیات، علوم‌حدیث، فقه، دستور زبان، صرف، نحو، بلاغت و تفسیر گذراند و از اساتید بزرگی به رهبری مفتی سابق یمن عالم احمد بن محمد زباره و علامه مجدالدین المؤیدی، علامه بدرالدین حوثی، علامه حمود بن عباس آل مؤید، علامه صلاح الهاشمی، علامه ابراهیم الشهری و قاضی علامه صلاح بن احمد فلیطه اجازه‌نامه دریافت کرد. همچنین در سال 2013 مدرک دکترای خود را از گروه معارف اسلامی دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه صنعا، با نمره ممتاز دریافت کرد.

آغاز فعالیت سیاسی
شهید جدبان در اواسط دهه 80 به دلیل فعالیت فرهنگی و مذهبی و مخالفت با مراکز فساد در کشور به مدت یک سال و نیم در صنعا زندانی شد، همچنین در سال 1988 با هماهنگی اطلاعات یمن و اردن به مدت دو ماه در اردن زندانی بود که در آن مدت کل قرآن را حفظ کرد.
وی در صنعا (مسجد الشوکانی) سخنران و خطیب جمعه بود و بیش از 200 سخنرانی علمی و دینی ایراد کرد.
 شهید جدبان همچنین محقق، ویراستار نسخ خطی و معلم تعلیم و تربیت و از بنیان‌گذاران حزب الحق و مجمع جوانان مؤمن به شمار می‌رود.
 وی از سال 2003 به عنوان یکی از اعضای مجلس نمایندگان منطقه الرازح، استان صعده، برای حوزه انتخابانی ۲۶۷ انتخاب و پس از پیروزی در آن و انجام فعالیت‌های پارلمانی، به عضویت کمیته عدالت و اوقاف شورا انتخاب شد. شهید که از پرسروصداترین نمایندگان به شمار می‌رفت، بیش از همه، وزرا را زیر سؤال می‌برد و آن‌ها را در برابر پارلمان پاسخگو می‌دانست و پس از افشای بسیاری از اسناد فساد که توسط برخی وزرا انجام شده بود، ترور شد.شهید جدبان که مسائل مردم و علاقه به خدمت برای آنان را انگیزه اصلی نامزدی خود برای مجلس نمایندگان می‌دانست، از اعتبار و دانش خود در محافل دولتی برای ارائه طرح‌هایی استفاده کرد که در خدمت مردم بود و یکی از نخستین سازمان‌دهندگان انقلاب جوانان و مردمی در سال 2011 میلادی به شمار می‌رود.

شهادت
 وی در روز جمعه ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۳ پس از اقامه نماز مغرب در مسجدالشوکانی، در حال خروج  به سمت منزل خود بود که در کنار مسجد ترور شد.

چرا شهید جدبان ترور شد؟
 هر کس به ترور شهید جدبان نگاه کند، مراحل گفت‌وگوی ملی را که قرار بود نتایج آن ایجاد یک کشور مدنی باشد، تحت تأثیر ترورهایی می‌بیند که قصد داشتند اذهان یمن را مورد هدف قرار بدهند. ترورهایی که برای مانع ساخت یمن جدید، یمنی برای همه مردم و استقلال یمن اتفاق افتاد.
شهید جدبان آن‌قدر که به فکر وطن خود بود، به زندگی‌ شخصی‌اش فکر نمی‌کرد؛ آن وطنی که دشمنان ملت و نیروهای استکباری قصد داشتند آن را از بین ببرند.
 سفارتخانه‌ها، پس هدف قرار دادن دکتر شهید و یارانش، قصد هدف قرار دادن کشور و هدف قرار دادن پروژه ساختن یک کشور آزاد و مستقل را داشتند.
فراموش نمی‌کنیم شهید به همراه جمعی از همرزمانش که نماینده‌ای از انصارالله در کنفرانس گفت‌وگوی ملی بودند، ترور شد. این بدان معناست که طرح انصارالله خطرناک‌ترین پروژه برای مقابله با فساد و تواناترین پروژه برای صبر، فداکاری و پایداری در برابر کشورهای استعمارگر بود. این سؤال همچنین در مقاله‌ای با عنوان «تحقیقات پارلمانی در پرونده ترور جدبان» نماینده مجلس مطرح و در روز پنجشنبه 28 نوامبر 2013 میلادی منتشر شده است.
وقتی متوجه می‌شویم یک برنامه بیرونی که هدف آن مردم یمن است، طراحی شده و در عین حال ذهن‌هایی وجود دارند که با دغدغه‌های این کشور زندگی می‌کنند و ذهن‌هایی که توانایی ترسیم یک نقشه را دارند، آن‌گاه پروژه ترور را برای دستکاری اذهان مردم درک می‌کنیم. درمی‌یابیم این کشور به تمام معنا مورد اشغال قرار گرفته و به طور قطع متوجه خواهیم شد هدفی پشت این ترور بزدلانه وجود داشته است.
اما در این‌جا نکته‌ای وجود دارد که ائتلاف ناجوانمردان نفهمیدند، مردم در راه آزادی و استقلال به کشورسازی ادامه خواهند داد و تقدیم چند شهید آن‌ها را متوقف نخواهد کرد.

مراسم تشییع
 صدها هزار نفر از مردم یمن روز سه‌شنبه 26 نوامبر 2013 برای وداع با عالم شهید، دکتر عبدالکریم احمد جدبان، نماینده مجلس، عضو کنفرانس گفت‌وگوی ملی و عضو انجمن علمای یمن، در دو دسته تشییع جنازه رسمی، که اولی در صنعا؛ پایتخت یمنو دیگری در استان صعده؛ زادگاه شهید-جایی که صدها هزار نفر در آن هجوم آوردند- شرکت کردند.
در صنعا، نماز میت برای شهید دکتر اقامه شد و پس از آن مراسم تشییع در خیابان فرودگاه به صورت گسترده برگزار شد، به طوری که پایتخت قبلاً هرگز شاهد آن نبوده است.
شرکت‌کنندگان در راهپیمایی با بالا بردن تصاویری از شهید، شعارها و بنرهایی که خشم مردمی را نسبت به ارتکاب این جنایت نشان می‌داد، هرگونه هرج و مرج امنیتی، جنایات سازمان‌یافته و ترورهای سیاسی توسط گروه‌های تبهکار تحت‌نظر و حمایت مسئولان را محکوم کردند.
 در همین حال، دکتر طه المتوکل در تششیع پیکر پاک شهید به ایراد سخنرانی پرداخت و در آن از وحشت جنایتی که در حق مردم یمن رخ داد و فاجعه بزرگی که بر سر مردم یمن و مردم آزاده آمد، صحبت کرد.
تعدادی از اعضای کنفرانس گفت‌وگو و شورای نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی، علما و شخصیت اجتماعی و رسانه‌ای و صدها هزار نفر از مردم یمن برای شرکت در مراسم تدفین شهید و تسلیت به مردم ولایتمدار و خانواده وی حاضر شده بودند.
 پس از پایان مراسم تشییع باشکوه در فرودگاه صنعا، یک بالگرد پیکر شهید را به فرودگاه استان صعده منتقل کرد.
 به محض ورود پیکر شهید به فرودگاه صعده، صدها هزار نفر از مردم و مسئولان منتظر بودند برای آن شهید میهن و ملت عزاداری کنند. مراسم تشییع پیکر این شهید بزرگوار در میان ازدحام مردم برگزار شد و در غنای استان صعده به خاک سپرده شد.
 
منابع
• موسوعة وكيبيديا
• موقع التغيير نت
• موقع الجزيرة نت
• موقع الدرر السنية
• موقع صنعاء نيوز
• صفحة النائب عبد الكريم جدبان بقناة التلجرام
• موقع صحيفة أخبار اليوم 23 نوفمبر تشرين الثاني 2013
• موقع يمني برس
• موقع وفاق برس
• موقع وكالة سبأ
• أعد المادة ٫ محمد محمد مجمل
• علي عبدالوهاب المنصور

جستجو
آرشیو تاریخی