شهید سرلشکر الحمزی، معمار پدافند هوایی یمن

پدر موشکی انصارالله

شهید سرلشکر احمد علی‌الحمزی معروف به (مطیع)، فرمانده نیروی پدافند هوایی و گردان‌های هوافضای ارتش مقاومت یمن بود. این فرمانده آگاه در بیشتر عملیات‌های غرورآفرین نیروهای یمنی در مصاف با ائتلاف عبری -عربی حضور داشت و با یاران باوفایش حماسه آفرید. هشت سال دفاع مقدس ملت یمن گواه خدمات و سلحشوری‌های این مرد است که به‌واسطه تبحر در میادین جنگ موشکی و هوایی به نام پدر موشکی مقاومت یمن نیز شهرت یافته است.

 مردی با گام‌های محکم  
شهید احمدالحمزی زندگی سراسر افتخاری دارد که تشریح آن در این مقال نمی‌گنجد، اما برآن هستیم گوشه‌ای از آن را در قالب نوشتار پیش‌رو تبیین کنیم.  آن مرد بزرگوار به سال 1972میلادی و در استان صعده، ناحیه السحار و در منطقه حمزات دیده به جهان گشود. فرمانده احمد، در سنین کودکی مفاهیم و دروس قرآنی را نزد عده‌ای از علمای معروف آن دوران از جمله مرحوم عالم آقای «یحیی راویه» فرا گرفت. این مرد غیور در دوران جوانی و در جریان جنگ شش‌گانه انصارالله با دولت علی عبدالله صالح به جبهه نیروهای جهادی و گردان‌های مقاومت پیوست. احمدالحمزی به واسطه هوش و زکاوت بالایی که داشت وارد حوزه‌های لجستیکی شد و در بخش ساخت و تولید تسلیحات دفاعی، بر طرح‌ریزی عملیاتی و دفاعی متمرکز شد. احمد‌الحمزی در دوران حضور در سازمان لجستیک یمن موفق به گذراندن دوره‌های تخصصی نظامی در محورهای مختلف شد تا اینکه لحظه موعود فرارسید.

 طهرانی مقدم جبهه مقاومت یمن
فرمانده «مطیع» از ابتدای تجاوز ائتلاف استکبار جهانی به سرزمین یمن، به عنوان معاون فرمانده نیروی موشکی مقاومت مشغول به کار بود. برخی رسانه‌های منطقه او را با شهید حسن طهرانی مقدم، پدر موشکی محور مقاومت مقایسه کرده و حرکت احمد الحمزی را ادامه راه آن فرمانده سلحشور عنوان می‌کنند. احمد الحمزی در دوران فعالیتش در سازمان موشکی نیروهای مقاومت، روی ساخت و توسعه نیروی هوایی و پدافند هوایی کار کرد و همه تمرکزش بالا بردن سطح بازدارندگی و قدرت تهاجمی نیروهای ارتش یمن بود. به گواه تاریخ و شواهد، شهید الحمزی نقش برجسته و اساسی در بازسازی سامانه پدافند هوایی مقاومت یمن ایفا کرده است.

 شهادت ودیدار با معبود
نوزدهم محرم الحرام 1445 هجری قمری مصادف با 15 مرداد 1392 شمسی، در پی بیماری لاعلاجی که حاصل جراحات یکی از مأموریت‌های جهادی بود، شهید احمد الحمزی پس از مدت‌ها بار سفر بست و با شهادت چشم از دنیا فرو بست.

 ممتاز در جهاد و موفقیت
شهید سرلشکر احمد الحمزی یکی از مهم‌ترین رهبرانی بود که  تحول کیفی در ساختار راهبردی نیروهای مسلح یمن ایجاد کرد. انضباط نظامی و برتری در سادگی، اخلاق، تواضع، محبت و اهتمام به مردم حتی در میدان جنگی هم زبانزد بود و نیروها شیفته او بودند. هنگامی که در مارس 2015 تجاوز به یمن، با ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی آغاز شد، ملت یمن در مقابل انبوه هواپیماهایی که به صورت شبانه‌روزی در آسمان یمن جمع شده بودند و همه چیز را بمباران می‌کردند، هیچ سلاح دفاعی نداشت. در این حملات پدافند هوایی که قبلاً ارتش یمن در اختیار داشت، منهدم شده بود. هواپیماها و هواگردها نیز در جریان حملات موشکی دشمن هدف قرار گرفته شده و از کار افتاده بودند. شهید الحمزی در ابتدا بر حذف برتری هوایی ائتلاف متجاوز و طرح ریزی برای دستیابی به پدافند هوایی پیشرفته تمرکز کرد.

 قبل و بعد از فرمانده «مطیع»
حاج «مطیع» تحولات نظامی و عملیاتی مقاومت یمن را به قبل و بعد فرماندهی خود تقسیم کرد. گام نخست او در راستای توسعه توان موشکی و تسلیحاتی انصارالله، متمرکز بر پهپادهای شناسایی و جاسوسی نامحسوس هوایی از مواضع دشمن تروریست بود. وی یگان‌های خود را در میدان رزم به صورت تدریجی آغاز کرد و مرحله به مرحله مسئله توسعه دفاع پدافندی را به جلو برد و توانست در  وهله نخست گروه‌های جنگال و رزم نوین را سازماندهی کند.
شهید الحمزی یکی از کارآموختگان آکادمی صنایع دفاع «مطره» و گروه صنایع نظامی ارتش یمن بود و به واسطه آنکه در دسته ویژه آموزش دیده بود، زیرساخت‌های علمی و تجربی خوبی داشت. وی استعداد قابل توجهی در علم مکانیک و علم پیشران دفاعی داشت، به همین خاطر توانست در مدتی کوتاه سازمان فنی پدافند هوایی یمن را فراهم سازد.

 شهیدی که نقطه اتصال حزب‌الله و انصارالله بود
در دوره اخیر، صهیونیست‌ها بارها به پیشرفت چشمگیر قدرت نظامی جنبش انصارالله یمن اعتراف و اعلام کرده‌اند این جنبش به عنوان یکی از اعضای محور مقاومت منطقه در کنار سایر گروه‌های مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان یک تهدید راهبردی برای اسرائیل محسوب‌ می‌شود و یمنی‌ها در کنار مقاومت لبنان و سایر گروه‌های مقاومت، می‌توانند در جنگ احتمالی بعدی سراسر فلسطین اشغالی را محاصره کنند.
از جمله فرماندهان نظامی یمن، شهید احمد الحمزی یکی از ارکان توسعه و پیشرفت نیروی هوایی و پدافندی یمن در سال‌های جنگ بود. او فرمانده شاخصی بود که رسانه‌ها از او به عنوان نقطه اتصال حزب‌الله و انصارالله یاد کردند. بدون شک موفقیت چشمگیر مبارزان و مجاهدان یمنی در کنار صبر و مقاومت ملت صبور یمن در برابر تجاوز ائتلاف سعودی، آمریکایی و صهیونیستی مدیون تلاش‌های نخبگان موشکی محور مقاومت است که با تعامل و تبادل علمی در سایه محاصره و تحریم‌های ظالمانه توانستند بر دانش موشکی دست یابند و دشمنان محور عربی، غربی و صهیونیستی و ایادی وابسته به آن‌ها را در جهان به زانو درآورند.
تا پیش از فرماندهی شهید الحمزی، بال و پر نیروی هوایی و پدافند یمن شکسته بود و  بمباران‌های بی‌امان ائتلاف دشمن همه چیز را با خاک یکسان کرده بود. تا اینکه سرلشکر الحمزی، با قاطعیت وارد میدان شد. او در مدت کوتاهی موفق شد نیروی هوایی و پدافند کشور را سازمان‌دهی کند و به آسمان‌ها ببرد تا دشمن خیال خامی به سرش نزند. شهید الحمزی توانست با توکل به خدا تسلیحات موجود را اورهال کرده و بخش موشکی را نیز براساس استانداردهای میدان نبرد به‌گونه‌ای آماده سازی کند تا به مرحله بازدارندگی برسد. به همین‌خاطر بود که به او لقب «روح مشکی» داده بودند. در جریان یکی از مانورهای موشکی وی به عنوان معاون نیروهای هوا فضا در حالت نظارت بود که دچار سانحه و مجروح شد، اما کرامات نفسانی و شخصیت متواضع او سبب شد خیلی زود به میدان برگردد و راهش را ادامه دهد.
شورای امنیت در سال 2020 میلادی دستور تحریم سرلشکر الحمزی را به همراه سه شخصیت دیگر صادر کرد و شهیدالحمزی متهم به تخریب مرزها با موشک‌های بالستیک و پهپادهای عملیاتی شد. وی معتقد بود عملیات‌های یمن علیه ائتلاف متجاوز، یک اتهام نیست، بلکه افتخار بزرگی است.

منابع:
• نگاهی بر زندگی پدر موشکی انصارالله/شناسه خبر: 61878156/ خبرگزاری رسمی حوزه
• اللواء الذي حلّق بالقوات الجوية في سماء/9آگوست 2023/ موقع الثوره اخباریه

جستجو
آرشیو تاریخی