روایت حیات سرتیپ حسن‌الملصی مردی که ارتش عربستان را درهم شکست

الشهيدالعميد

سرتیپ شهید حسن‌الملصی یکی از چهره‌های شاخص دفاع و مقاومت یمن به حساب می‌آید و به واسطه مجاهدت‌های فراوانی که در این میدان داشته، در میان نیروهای نظامی و عملیاتی با لقب (ابوحرب) یعنی پدرجنگ مشهور شده بود. وی از فرماندهان نظامی خبره و در زمره کماندوهای کاربلد یمن بود که در مسیر حمایت از مظلومان و مبارزه با استکبار جهانی با جان و مال و خانواده‌اش به مصاف دشمن تکفیری رفت و خود را به قافله عاشوراییان رساند.
سرتیپ حسن عبدالله محمد الملصی که بعدها در میدان جنگ خوش درخشید و موفق به شکست ارتش متجاوز سعودی شد، در سال 1975 میلادی در روستای «رُبد»  وادی الاجبار ناحیه سنحان به دنیا آمد. حاصل زندگی مشترک او پنج پسر و یک دختر بود که در مسیر مجاهدت‌های او برخی از آن‌ها به شهادت رسیدند.
در مرحله علم آموزی، وی دوران دبیرستان را به پایان رساند و در سال 1998 میلادی به دانشکده نیروی دریایی پیوست و موفق شد وارد گردان‌های عملیاتی و نیروهای ویژه ارتش شود. ابوحرب در سال 2009 میلادی موفق به دریافت مدرک لیسانس علوم نظامی از دانشگاه رزم اردن شد. این شهید گرانقدر دوره‌های نظامی بسیاری را در زمینه فرماندهی گردان‌های هجومی، فرماندهی گردان‌های ویژه، فرماندهی تیپ و کنترل و فرماندهی تیم‌های ضد تروریسم گذراند و مدال‌ها و تقدیرنامه‌های پرشماری را نصیب خود کرد.
از بارزترین این مدال‌ها می توان به کسب نشان شجاعت از ارتش یمن اشاره کرد و در دوران نظامی و جهادی خود به راستی ثابت کرد شایسته آن است. ابوحرب در دوران حضورش در عرصه نظامی‌گری ارتش یمن با وجود نفوذ عوامل عربستان سعودی و نوکرانش در سیستم سیاسی آن کشور، موفق شد به عنوان یک عامل اثرگذار ظاهر شود.  شهید الملصی از نخستین فرماندهان نظامی بود که چند روز پس از تجاوز عربستان سعودی و ائتلاف ضدانسانی اعراب به یمن، با ادای سوگند نظامی و اشتیاق به انجام وظیفه ملی و شرعی، عازم محور دفاعی نجران شد. به گفته همرزمان وی، او همواره این جمله را تکرار می‌کرد که وظیفه یک سرباز، جانفشانی برای حفظ آب و خاک و مبارزه برای حفظ مکتب قرآن و اهل بیت (ع) است.
فرمانده شهید الملصی پیش از اینکه خود را فدای کشور و عقیده‌اش کند، یک‌بار دیگر دینش را به سرزمین یمن ادا کرده بود. او پسر ارشدش عبداللطیف را عازم میدان کرد و 6 روز پیش از آنکه خود به شهادت برسد، در مراسم تدفین آن شهید بزرگوار با خداوند تجدید بیعت کرد. الملصی و پسرش در  شهادت از یکدیگر پیشی می‌گرفتند و عاقبت‌بخیر شدند.
شهیدالملصی رهبر شجاعی بود که جراحاتش او را از جنگ باز نمی‌داشت و  هرگز خود را به ترسیم برنامه‌ها و مشاغل اداری محدود نمی‌کرد.  وی همواره در خط مقدم عملیات‌ها حاضر می‌شد و با شلیک نخستین تیر به سمت دشمن در صفوف مبارزان پیشروی می‌کرد. کسانی که او را می‌شناسند می‌گویند او را بهترین برادر و پدر و فرمانده نظامی کارکشته و متواضع یافتند. این همان چیزی بود که شهید ابوحرب با آن شناخته می‌شد و با همین روحیه توانست ارتش متجاوز سعودی را سرخورده کند.
شهید سرتیپ حسن الملصی در 22/09/2016 و در جبهه نجران در جمع هزاران مرد جنگی و دلاور میدان که به دست خود آن‌ها را تربیت کرده بود، به دیدار حق شتافت و با رسیدن به درجه رفیع شهادت، زمین خاکی را ترک کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی