فراز و فرود زندگی شهید «حسن ایرلو» سفیر ایران در یمن از زبان فرزندش

سفیر مقاومت

فکر نمی‌کردیم محل مصاحبه، منزل خود شهید حاج حسن ایرلو، آخرین سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن باشد. قرار مصاحبه ما با یکی از پسران او بود، اما وقتی وارد منزل شدیم متوجه شدیم منزل خود شهید است. علی‌آقا با اینکه مانند پدر، آرام و متین و محجوب است، اما به‌قدری دلنشین حرف می‌زد و خاطره تعریف می‌کرد که تازه نیمه‌های شب، بحث‌هایمان گل انداخت و تا نزدیک ساعت 2 بامداد، به شنیدن نشستیم. شما هم همراه ما به خواندن این روایت جذاب بنشینید.

 از فعالیت در هیئت مخفی محله قرچک تا پخش اعلامیه
شهید حاج حسن ایرلو، متولد خرداد 1338 در محله مولوی تهران بودند. دوران کودکی‌شان را در همان منطقه گذراندند، در شهر ری سکونت داشتند و در محله مولوی و دروازه غار تحصیل کردند. البته در دوره جوانی و نوجوانی به منطقه قرچک ورامین عزیمت می‌کنند و فرزند ارشد خانواده هفت نفره هستند. در خاطرات می‌گفتند بعضی اوقات که پول اتوبوس را نداشتم (برای ما قابل درک نیست) مسیر ورامین به تهران را پیاده برای تحصیل (حدود 4 ساعت) طی می‌کردیم.
خانواده شهید ایرلو از لحاظ مالی، وضعیت متوسط رو به پایین داشتند وبه همین دلیل شهید بزرگوار در تمام دوران نوجوانی و جوانی مشغول به کار بودند و با شروع انقلاب فعالیت‌های انقلابی را در محله قرچک با امام جماعت مسجد آغازکردند. شهید ایرلو دارای دو برادر شهید به نام‌های حسین و اصغر ایرلو است. در دوران پهلوی هیئت محله قرچک را داشتند که به صورت مخفی در این هیئت شرکت می‌کردند و پس از انقلاب هیئت تبدیل به مسجد حضرت علی اکبر(ع) می‌شود و با برادران خودش فعالیت‌های انقلابی را شروع می‌کنند. در خاطرات ایشان آمده: «چون بضاعت کمی داشتیم در همان محله توانایی اینکه اعلامیه‌های امام خمینی را چاپ کنیم، نداشتیم؛ بنابراین اعلامیه‌های امام را دست نویس و بعد از نوشتن پخش می‌کردیم». البته در جریان پخش اعلامیه و شعارنویسی ایشان ازناحیه زانو جراحت پیدا می‌کنند که تا تا هنگام شهادت با ایشان بود.

 درخشش در دفاع مقدس
پس از انقلاب در حراست صدا و سیما نیروی فعالی بودند و در ایام انقلاب هتل استقلال را تسخیر کردند. شهید ایرلو بعد از تشکیل سپاه در بدو انقلاب، وارد فضای سپاه می‌شوند. در بدو ورود ایشان جزو کسانی بودند که از هوش بالایی برخوردار بودند و از زبان فرمانده پادگان امام حسین(ع) سال 1358 این مطلب اشاره شده و می‌گفتند شهید ایرلو این موضوعات آموزش دیده را به خوبی فرا می‌گرفت و به خوبی منتقل می‌کرد، به طوری‌که سایران بعد از کلاس به شهید ایرلو مراجعه داشتند. فرمانده پادگان به این نتیجه می‌رسد ایشان را به عنوان مربی سلاح معرفی کند که تقریباً شهیدبزرگوار پس از مدتی مسئول کمیته سلاح شدند، حدود 2 هزار مربی سلاح زیر نظر ایشان آموزش دیدند و ایشان در گردان‌های مختلف آموزش می‌دادند.

 جانشین پادگان امام حسین(ع)
پس از این جریان، در سال‌های 1359 شهید در برهه‌ای جانشینی پادگان امام حسین(ع) را برعهده می‌گیرند، صبح تا ظهر در کلاس‌های آموزشی بودند و عصرها خودشان در تیپ نوهد تحت آموزش قرار داشتند و از عصر تا نیمه‌های شب علیه خانه‌های تیمی منافقین اقداماتی را برای شناسایی‌ انجام می‌دادند.
ایشان نقل می‌کردند: «صورت کم ریشی نسبت به سایر پاسداران داشتم، لذا با شلوار لی و لباس معمولی می‌رفتیم  در خانه‌های تیمی را برای ورود زنگ می‌زدیم. آخر شب‌ها هم در اتوبان بابایی فعلی در یکی از ورودی‌های اصلی تهران تا صبح مشغول فعالیت‌های ایست بازرسی و امنیت منطقه بودیم».
شهید ایرلو تا سال 1360 اصرار بر حضور در جبهه داشت تاجایی‌که اجازه‌ای از امام خمینی(ره) می‌گیرند؛ چراکه مربیان بسیار زبده نباید به جبهه بروند و صرفاً باید فعالیت‌های آموزشی را دنبال کنند. اما شهید اعلام می‌کنند:«آموزش می‌دهم، ولی باید جبهه نیز بروم». در سال 1361 در عملیات آزادسازی خرمشهر مجروح می‌شوند و برخی ترکش‌های دوران دفاع مقدس تا زمان شهادت همراه ایشان بود.
به نقل از ایشان می‌گویم که وقتی در جبهه مجروح شدند و ایشان را به تهران آوردند، برادران شهید برای حضور در جبهه ترغیب شدند و بعد از این بود که شهید حسین ایرلو فرمانده گردان تخریب تیپ‌ المهدی شیراز شد.

 از فعالیت در قرارگاه لبنان سپاه قدس تا رفاقت با شهید سلیمانی
به واسطه همین همکاری تیپ شیراز و کرمان، شهید حسین ایرلو ارتباط عمیق و رفاقت گونه‌ای با حاج قاسم سلیمانی پیدا کرد، به نحوی که سال 1377 شهید سلیمانی فرمانده نیروی قدس شد، شهید حسن ایرلو را با نام برادر ایشان یعنی حسین ایرلو معرفی و شناسایی می‌کند. البته گفتنی است در قرارگاهی در لبنان همزمان با دفاع مقدس فعالیت‌های سپاه قدس آغاز شده بود.
برخی گفتند ایشان جزو 51 نفری هستند که با شهید متوسلیان به لبنان رفتند و در محله جنتا بین سوریه و لبنان فعالیت خودشان را آغاز کردند. وقتی به شهید ایرلو برای آموزش، مأموریت دادند گفت تا دفاع مقدس تمام نشود، جایی نمی‌روم و و زمانی که دستور امام(ره) برای حضور ایشان در لبنان آمد، ایشان در لبنان حاضر می‌شود. شهید ایرلو پس از شنیدن فرمان امام خمینی(ره) به‌سرعت تکبیر گفته و وارد میدان می‌شود.

 شهادت برادران ایرلو
شهید حسین ایرلو، اواخر سال 1363 در فکه و عملیات بدر به شهادت می‌رسد و ایشان نیز جزو شهدای خاص است و در وصیت‌نامه شهادت خودش را پیش‌بینی می‌کند.
ایشان مراسم برادر شهید خودشان را برگزار می‌کند و خانواده شهید برای نگه داشتن حسن و مانع‌تراشی به منظور نرفتن به لبنان، پیشنهاد ازدواج به ایشان می‌دهد که شهید اعلام می‌کند وقت ندارم و در خواستگاری اعلام کنید فقط 6 صبح وقت حضور دارم و همان طور می‌شود که ساعت 6 صبح نیز به خواستگاری می‌روند.
همسر شهید نقل می‌کند در زمان خواستگاری و دیدار با شهید دلم لرزید و ایشان نسخه ساختگی نیست. لباس عقد ایشان لباس سپاه بود و بلافاصله پس از مراسم به جبهه می‌روند و در سال‌های ابتدایی هر چند وقت یک‌بار به منزل می‌آمدند. ایشان می‌دانستند که همسرشان باردار هستند، اما جهاد اولویت اصلی شهید بود و پس از گذشت دو ماه ازتولد فرزندشان با تأخیر از لبنان برمی‌گردند.

 شهید ایرلو از مؤسسان حزب‌الله لبنان بود
شهید اصغر ایرلو در سال 1365 به شهادت می‌رسد و پس از این موضوع است که حاج حسن همسر خودشان را به لبنان می‌برند و به گفته سید حسن نصرالله، شهید ایرلو را می‌توان از مؤسسان حزب‌الله لبنان نامید.
از نخستین سال حضور حاج حسن در منطقه لبنان، برخی با ایشان همسو و برخی با نفس حضور ایرانیان در لبنان زاویه داشتند. ولی اخلاق شهید ایرلو تمام موضع‌گیری‌ها را عوض کرد و همین‌که با خانواده در منطقه حضور داشت، ساده زیستی و تسلط به زبان عربی تا حد سخنرانی برای نیروها، در ایجاد رابطه نزدیک با حزب الله خیلی مؤثر بود.
 جهاد خدمت در قلب میدان
اهالی منطقه بعلبک لبنان نقل می‌کردند شهید ایرلو به صورت شبانه جاده‌های مسدود به دلیل برف زیاد در این منطقه را پاک‌سازی می‌کرده و برای ایشان لقب «مختار» نامیده بودند که معنای کدخدای محله داشته است؛ بنابراین صرفاً فرمانده میدان و آموزش نبودند و در مراسم خواستگاری و شادی و خدمت‌رسانی به مردم حاضر بود.
به قول فرمانده وقت عملیات حزب‌الله، پیش از ورود شهید ایرلو به منطقه به ازای هر کشته اسرائیلی پنج شهید حزب‌الله می‌دادیم، اما پس از حضور شهید ایرلو در منطقه به ازای هر پنج کشته اسرائیلی یک شهید حزب‌الله می دادیم و سید حسن نصرالله اعلام می‌کند شهید در کارش تبحر داشته است.

رابطه برادرانه شهید ایرلو با شهید سید عباس موسوی
ایشان رابطه عمیقی در سال‌های 1370 با سید عباس موسوی، پدر و برادران ایشان داشتند و نقل می‌شود شهید موسوی نیز حاج حسن را مانند برادر خویش می‌دانست و پدرم به گواه شهود در غم شهادت سید عباس موسوی به شدت گریست. ایشان در سال 1371 به این نتیجه می‌رسند حزب الله به درجه‌ای که باید می‌رسید، رسیده و هدف حضور ایشان محقق شده، پس تصمیم بازگشت به ایران را گرفتند، هر چند خانواده به‌شدت در دوران حضور ایشان در حزب‌الله اذیت شده بودند.
همزمان با تأسیس رسمی نیروی قدس و فرماندهی سردار وحیدی، از شهید ایرلو درخواست می‌شود آموزش نیروی مخصوص را برعهده بگیرند که فعالیت خودشان را آغاز می‌کنند و نیروهایی مانند سید عباس نصرالله، ذوالفقار، بدرالدین و فرماندهان درجه یک حزب‌الله تحت آموزش‌های ایشان بودند.
پس از آموزش‌های نیروی مخصوص در سال 1377 و همزمان با حضور حاج قاسم در کسوت فرمانده نیروی قدس سپاه، از شهید ایرلو بحث عملیاتی را خواسته بودند و در این بین ایشان عملیات‌های خارج از ایران را به واسطه تجربه دفاع مقدس و حزب‌الله شرکت می‌کردند.
شهید بزرگوار مسئولیت عملیات و دانشکده نیروی قدس تا سال 1390 را برعهده می‌گیرند و در سال 1391 مسئول قرارگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس بودند که یمن یکی از معاونت‌های این قرارگاه بوده است. دانشکده بحث‌های دانشگاهی و عملیاتی داشت و از این‌رو در عملیات‌هایی در جنگ سوریه حضور اولیه داشتند.

شهید ایرلو: عاقبت به‌خیری من در یمن است
دانشکده نیروی قدس جایگاه بالایی داشت و بعد از این سال‌ها، فعالیت خودشان را در حوزه یمن آغاز می‌کنند و شهید سلیمانی ایشان را جزو حاضران ضروری جنگ 33 روزه و جنگ بوسنی معرفی کردند. شهید برای پذیرش مسئولیت یمن نقل کرده بود:«می‌خواهم بروم فعالیت سیاسی کنم» و این جمله اوایل جنگ سوریه زده شد که فرماندهان شوق شهادت در سوریه داشتند و شهید ایرلو اعلام کرد عاقبت به خیری من در یمن است. در بدو ورود به‌شدت مطالعاتی روی پرونده یمن داشت. مطالعات صرف خواندن نیست و جزواتی را برای خودشان ضبط می‌کردند و در بحث یمن جزو افرادی هستند که در  زمینه یمن سواد زیادی دارند.
در یک روزنامه چاپ لبنان حدود سال 1360 رژیم اسرائیل برای سر شهید ایرلو جایزه گذاشته بود و در مجلات داخلی رژیم اعلام شده بود شهید ایرلو جزو اسامی اصلی لیست ترور صهیونیست‌هاست. ایشان پیش از سال 1380 مدتی علیه منافقین در عراق فعالیت داشتند و از همان سال‌ها زندگی ایشان همواره با تهدیداتی پیش می‌رفت.
با شروع جنگ ائتلاف عبری، عربی و غربی علیه یمن در سال 2015 ایشان مسئول میز یمن در وزارت خارجه شد. شهید ایرلو دارای تجربه مهم و دست‌نوشته‌های ایشان در جلسات شورای امنیت ملی در خصوص یمن استفاده می‌شد که موجب شد وزارت خارجه درخواست همکاری در زمینه یمن به ایشان بدهد و شهید ایرلو مسئولیت مشاور ویژه وزیر در خصوص یمن و پرونده خلیج فارس را بر عهده می‌گیرد. البته ایشان مسئول ارشد کمک‌های بشردوستانه به یمن نیز بودند.

شهید ایرلو؛ سفیرکبیر و تام‌الاختیار در یمن
وزارت خارجه از سال 2015 به بعد متوجه می‌‍شود شهید ایرلو تسلط فوق‌العاده در حوزه یمن دارد و نقل می‌شود مطالب ایشان در حوزه یمن جایی ارائه نشده است؛ بنابراین سفارت یمن به ایشان پیشنهاد می‌شود.
وقتی سفیر سابق یمن این کشور را ترک می‌کند، بارها شهید ایرلو تلاش دارد به یمن برود که به دلیل تسلط زیاد در این حوزه با سمت رسمی و دیپلماتیک به یمن می‌رود و مسئولیت سفیر کبیر و تام‌الاختیار در یمن را برعهده می‌گیرد. سفرا قاعده‌ای برای حضور در کشورها دارند، ولی ایشان خارج از این پروتکل‌های دیپلماتیک در یمن حاضر شد در حالی که استقبال سطح بالا و زیادی از شهید شد.
یمن پس از قطعنامه 2016 در سازمان ملل، تحریم 360 درجه‌ای شد؛ یعنی تردد انسانی و کالایی زمینی، دریایی و هوایی ممنوع بود و در این شرابط شهید ایرلو به یمن رسید. از سال 2015 جنگ یمن آغاز شده بود و تا حضور شهید ایرلو کسی از یمن چیزی نمی‌دانست و وقتی وی در یمن حاضر شد، تمام نگاه جهان به یمن تغییر یافت و همه مجذوب قضیه یمن و اینکه ایران سفیر خودش را به یمن فرستاده است، شدند.
نگاه شهید ایرلو به قضیه یمن به دلایل مظلومیت مردم این کشور و بحث‌های ظهور و آخرالزمانی بوده است که آیت‌الله بهجت و آیت‌الله صفایی‌حائری توصیه به پیگیری اخبار یمن داشتند؛ پسر آیت‌الله صفایی حائری نقل می‌کند اگر می‌خواهید ظهور را درک کنید، حواستان به یمن باشد. از شهید ایرلو در مقایسه با نام شهدای مدافع حرم در سوریه و عراق نقل می‌کنند که معتقد بود به کسانی که در یمن به شهادت می‌رسند مقدمه سازان ظهور می‌گویند.
از دغدغه کودکان گرسنه یمن تا تبیین چهره انصارالله در جهان
در ایام فاطمیه محضر رهبر معظم انقلاب بودیم، باتوجه به اینکه در ایام سالگرد شهید ایرلو هم بود، خاطره‌ای خدمت معظم‌له نقل کردیم.  «شهید پس از مدتی از مأموریت به ایران آمد و صبح همان روز پس از استراحت از منزل رفتند و تا عصر ایشان را ندیدیم و گفتم کاش مرخصی می‌گرفتید و گفت من خواب به چشمانم نمی‌آید وقتی بچه‌های یمنی گرسنه و تشنه و بدون دارو در مضیقه هستند».
جایی منتشر نشد، اما رهبر معظم انقلاب فرمودند شهید ایرلو خیلی بر گردن نظام اسلامی حق دارند. ایشان فرمودند شهید ایرلو در قضیه یمن تک بود و چندین بار این موضوع را تکرار کردند.
در خصوص قضیه شهادت ایشان از یکی از همرزمان شهید ایرلو نقل شده است در ایام کرونا و از همان روز ابتدا در لیست تحریم آمریکا بوده است و البته گفته شده و کمتر کسی است که نداند لیست تحریم همان لیست ترور آمریکاست،  البته معتقدیم کشور به صورت 360 درجه‌ای تحریم است. آن زمان شهید ایرلو مبتلا به کرونا شد در حالی که یمن کشته ناشی از کرونا نداشت و ممکن است ایشان را از طریق کرونا یا ویروس اینچنینی ترور کرده باشند؛ چون اصلاً در یمن چیزی به نام کرونا وجود نداشته؛ چراکه یمن هیچ‌گونه ارتباطی با خارج نداشت.
اینکه گفته می‌شود شهید ایرلو به کرونا مبتلا شده، خیلی جای بحث دارد. همان موقع کشت ریه ایشان منفی بود و قارچ سیاه و سکته مغزی نداشت و قلبی کاملاً سالم داشتند، اما روی قسمت پهلو جراحتی داشتند تا جایی که کفن شهید خونین بوده است. خود شهید ایرلو همواره در مورد شهادت می‌گفت ان‌شاءالله خداوند ما را جزو جرگه شهدا بپذیرد.
شهید ایرلو تربیت شده مکتب انقلاب اسلامی بود و سرنوشت مقلدان امام خمینی«ره» جز شهادت نیست. همین حوثی‌ها اوایل دهه 90 میلادی به واسطه شهید بدرالدین برای تحصیل وارد قم می‌شوند و اعلام می‌کنند همان‌جا با ایدئولوژی امام خمینی(ره) آشنا شدند و این مکتب امام می‌تواند جرقه انصارالله نیز باشد.
از همان ابتدا حزب حق بودند و سپس ملقب به حوثی شدند و پس از آن رهبر انصارالله تغییر نام دادند. شهید ایرلو پیش از سفیر شدن، چهره انصارالله را برای مجامع جهانی تبیین کرد؛ بنابراین ایشان ارتباط ویژه‌ای با نماینده سازمان ملل در امور یمن داشتند. یمن پیش از سوریه درگیر جنگ بود و در گذشته نگاه سازمان ملل به حوثی‌ها مانند داعش بود و این نگاه مجامع جهانی مانند صلیب سرخ به یمن توسط شهید ایرلو اصلاح شد و اقداماتی انجام داد تا یمن فراموش نشود.

 پیش‌بینی شهید ایرلو از حضور مجاهدان در مکه و مدینه
پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا در روزهای ابتدایی سفارت شهید ایرلو در یمن خبر تحریم ایشان را اعلام می‌کند و همچنین سال گذشته نیز در لیستی که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده بود، شهید ایرلو همچنان در لیست تحریم بود.
شهید بزگوار پیش‌بینی کردند روزی می‌رسد که مردم بدون پاسپورت به مکه بروند و تمام مکه و مدینه به دست مجاهدان اسلام بیفتد. کارشناسان خبره عربستانی شبکه‌های سعودی شهید ایرلو را زیرنظر داشتند و ایشان را تحلیل می‌کردند. حتی در تهران و نزدیک منزل در روزی که استوارنامه را دریافت کردند، به ایشان سوء‌قصد شده بود که آسیب دیدند و چندین تیم تروریستی نیز در یمن که قصد ترور ایشان را داشتند، دستگیر شدند.

فعالیت تیم‌های ترور یمن علیه شهید ایرلو
وزیر اطلاعات یمن نقل می‌کند وقتی ایشان به عنوان سفیر وارد یمن می‌شود، حفاظت از حاج حسن را زیاد جدی نگرفتیم و پس از مدتی متوجه شدیم سرویس‌های جاسوسی موساد، انگلستان و آمریکا کاری به نیروهای یمنی ندارند و فقط روی رصد برنامه‌های شهید ایرلو متمرکز شدند. به همین خاطر تیم‌های حفاظتی جدی برای مراقبت از ایشان قرار دادیم که منجر به دستگیری تیم‎های تروریستی پرشماری شد. شهید ایرلو حدود 65 نفر محافظ داشتند و در کلیپی در جابه‌جایی ایشان قابل مشاهده است.

 شهید سوم از زبان حاج قاسم
حاج قاسم در مدت 21 سال فرماندهی در سپاه قدس با شهید ایرلو همکاری داشتند و در مراسم ختم مادربزرگ ما و مادر سه شهید حاضر شدند و حاج قاسم گفتند ایشان مادر سه شهید هستند، دو شهید دفاع مقدس و یک شهید زنده(شهید ایرلو).
حاج قاسم به همسر شهید ایرلو گفتند اگر آقای ایرلو به یمن بروند به شهادت می‌رسند که این روایت  6 ماه پیش از شهادت حاج قاسم بود و سردار سلیمانی همان‌جا اعلام به ما گفتند اگر فرزند شهید شدید، افتخار کنید. شهید ایرلو بسیار بذله گو و اهل شوخی بودند و همین رابطه صمیمی را با حاج قاسم داشتند و به نقل از سردار سلامی، حاج حسن مفهومی را به واسطه لطیفه در شورای امنیت ملی بیان کرد.

 گریه طولانی شهید ایرلو در فراق شهید سلیمانی
شهید ایرلو در نیمه شب شهادت حاج قاسم حدود ساعت 2:30 به صورت تلفنی از این موضوع مطلع شدند و به‌شدت و تا حدود نماز صبح گریست. در ایامی که در یمن مسئولیت داشت، اعلام می‌کند خیلی حیف شد حاج قاسم سلیمانی نیست این روز را ببیند. البته تا بعد از تدفین حاج قاسم ما با شهید ایرلو دیداری نداشتیم و بعد از آن نیز به مأموریت رفت.
از سال 2008 افراد زیادی دریمن، از جمله شهدای بزرگی چون «صالح صماد» با شهید ایرلو ارتباط داشتند. شهدای یمن افراد برجسته‌ای بودند؛ چون در حد بالای مسئولان، رهبران و رئیس جمهور شهید در یمن داریم که نشان می‌دهند در این مسیر راسخ هستند و حتماً پیروز می‌شوند.
زمانی که شهید ایرلو از لبنان بازگشته بود، لبنان در جنگی با اسرائیل به پیروزی بزرگی دست یافته بود و شهید ایرلو بسیار گریه می‌کرد و می‌گفت کاش آنجا بودم و با آن‌ها خوشحالی می‌کردم؛ چون ثمره زحمت خودش را مشاهده می‌کرد و در ضربه لبنان به استکبار سهیم بود. اگر امروز هم در نبرد یمنی‌ها حضور داشت بی‌شک اشک شوق از به خاطر پیروزی‌های حوثی‌ها می‌ریخت.

 ایرلو، سفیر شهدای مقاومت است
یمنی‌ها نزدیک ایام شهادت شهید «مصلح» مراسم هفته شهید را برپا و به خانواده‌های شهدا سرکشی و اعلام کردند اگر امروز یمن می‌تواند باری از روی دوش جنایت‌های علیه مردم غزه کم کند، صرفاً به دلیل حضور شهید ایرلو در یمن بوده است. «حاج قاسم» سیدالشهدای مقاومت و شهید ایرلو سفیر شهدای مقاومت است.
شهید سیدرضی طی عمرشان کربلا نرفته بود و شهید ایرلو نیز دوران ابتدایی دفاع مقدس کربلا رفته بود و دیگر نتوانست کربلا برود و خیلی حسرت کربلا رفتن را می خورد. وقتی به پدر اعلام کردم راهی کربلا هستم، گفت خیلی من را دعا کنید و گفت قدر تک تک لحظات راهپیمایی اربعین را بدانید و به عظمت واقعه کربلا تفکر کنید؛ چراکه در احکام راه رفتن مباح است، ولی با نیت حسینی و امام زمانی می‌توان همین راه رفتن را تبدیل به عمل مستحب کنید و خیلی این فرصت اربعین را غنیمت بدانید.
چندین بار برای حضور من در جبهه دفاع از حرم و حضور در منطقه سوریه پیگیری کرد و البته خودم هم اصرار داشتم که با مخالفت مادر روبه‌رو شدیم. اما بالاخره با پیگیری‌های پدر چندین مرتبه دوره 30 روزه و یک دوره 45 روزه در جبهه دفاع از حرم در سوریه حاضر بودم.
شهید ایرلو در زمان اعزام به یمن اعلام کرده بود خیلی به همسرم بدهکارم و وقت نکردم به وعده‌هایم عمل کنم. حتی در سفر مشهد وقت نداشت و در جلسات بود؛ بنابراین مادرم حسرت سفر مفصل با خانواده را داشت. در مجموع شهید ایرلو را کمتر از 6 سال دیدیم.

 اشک و خوشحالی شهید ایرلو با ناراحتی و لبخند رهبر معظم انقلاب
اگر می‌دید رهبر معظم انقلاب می‌خندند شهید ایرلو می‌خندید و اگر معظم‌له ناراحت بودند، شهید ایرلو گریه می‌کرد. تمام افراد در دیدار سخنگوی انصارالله یمن با رهبر معظم انقلاب با کفش در جلسه حاضر بودند، ولی شهید ایرلو بدون کفش در جلسه با ایشان حاضر شده بود. ارادت ویژه به شهید حسین ایرلو داشت؛ چون به ایشان گفته بود در چه روزی شهید خواهد شد و ایشان را جزو شهدای معنوی خاص می‌دانست.
روزی در مسجد حاضر شدیم، شهید حسین ایرلو در قنوت نماز واجب گریه می‌کرد و بعد نماز گفت دیگر نمازهای این دنیا طعمی ندارد و باید شهید شوم؛ بنابراین ارتباط قلبی خاص با شهید ایرلو داشت و اعلام کرد من هم شهید می‌شوم.
خواهرم دو هفته پیش از شهادت سید رضی موسوی در عالم خواب شهید ایرلو را می‌بیند که می‌گوید چند روز دیگر آقای سید شهید می‌شود و من هم با ایشان باردیگر شهید می‌شوم. این موضوع را داماد ما برای سیدرضی روایت می‌کند که پس از شهادت سید خانواده ایشان اذعان می‌دارند این روایت به واسطه ارتباطی دیرینه میان شهید ایرلو و سیدرضی است.
بارها دیدم شهید ایرلو در حال کمک کردن در موضوعات مختلف به خانواده و مردم است. نقل می‌کنند شهید ایرلو به واسطه امام رضا(ع) پاسخ سؤالات شب اول قبر را داده است.

 به دنبال احیای قرابت‌های فرهنگی
از گذشته قرابت فرهنگی و تاریخی زیادی میان ایران و یمن وجود دارد. در یمن قبرستان ایرانی‌ها وجود دارد، همچنین برخی علما و بزرگان یمن مانند صالح اتروش، امام یحیی بن زید در ایران مدفون هستند.
مزارهای بزرگان دینی یمنی‌ها خیلی برجسته و مشخص شده نبود؛ بنابراین شهید ایرلو برای مقبره ساختن و بازسازی مقبره‌ها برای بزرگان یمن فعالیت‌هایی داشتند که قرابت فرهنگی خاصی را در پی داشت.

 از فعالیت فرهنگی تا ایجاد زیرساخت برای دولت پردازی در یمن
در دوران جنگ، شهید ایرلو رویکرد پساجنگ، دولت‌پردازی و دولت‌سازی داشت؛ چراکه یمن نزدیک‌ترین شرایط را به جمهوری اسلامی دارد و در این خصوص در دوران جنگ پیشنهاد داد انصارالله  در ایران تحصیل و تدریس داشته باشند و پس از آن با کمک همین افراد مؤسسات و زیرساخت‌های فرهنگی و اقتصادی یمن را تشکیل دادند. شهید اعتقاد داشت این‌ها اگر در ایران تحصیل کنند، نگاه اسلامی و انقلابی خواهند داشت.
ترمیم زیرساخت‌های کشاورزی، آبخیزداری، دامداری، تجارت، راه‌آهن، راه‌انداری بیمارستان و دانشگاه‌ها در یمن از سوی شهید ایرلو انجام شد و باذوق و ایده‌های خود تاجران یمنی را متقاعد می‌کرد در این راستا هزینه کنند.
شهید ایرلو با گروه‌های سیاسی ارتباط می‌گرفت و در یمن تقریباً بالای 60 گروه سیاسی جهادی و حزبی  وجود دارد که ایشان با این احزاب جلسه می‌گذاشت و همسو شدن و هم هدف شدن احزاب یمن با انصارالله را پیگیری می‌کرد. آقای قمی معاون بین‌الملل بیت رهبری دراین‌باره می‌گویند: شهید ایرلو  65 حزب سیاسی و مذهبی را با انصارالله یمن در راستای هدف مشترک همسو کرد و این همسویی احزاب در تاریخ سیاسی اسلام طی چند قرن اخیر بی‌نظیر است.
اعلام کرده بودند شهید ایرلو از سفارت خارج نشود و وزرای یمن برای ملاقات به سفارت ایران می‌رفتند که ایشان قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران را برای مسئولان یمن تشریح و در همان جلسه به وزیر متناظر در ایران متصل می‌کرد.
شهید ایرلو با سایر سفرای وزارت خارجه ایران متفاوت بود. مسئولان وزارت خارجه نقل می‌کنند ایشان گویی 40 سال سفیر بوده است. یکی از دلایل اینکه یمن سفیر ندارد، همین است که توقع از این جایگاه بالا رفته و کسی نمی‌تواند در این جایگاه بنشیند. مسئولان وزارت خارجه اذعان داشته اند حاضریم کاردار در این منطقه منصوب کنیم؛ زیرا کسی که در یمن حاضر می‌شود، باید از نظر شجاعت هم مرد میدان باشد و هم مرد دیپلماسی.

جستجو
آرشیو تاریخی