شمیم شعر در دیار روح الله

پدیده شعر یکی از معجزات آفرینش است، یکی از معجزات عالم خلقت همین پدیده شعر است؛ مثل خود بیان، بیان هم یکی از برترین معجزات پروردگار در عالم آفرینش است. اینکه شما قادر هستید که ذهنیت خودتان را در قالب کلمات به کسی منتقل کنید، خیلی پدیده بزرگی است، چون ما عادت کرده‌ایم، به عظمتش توجه نمی‌کنیم. این خیلی از ساخت خورشید و ماه و ستارگان و این چیزهایی که خدای متعال به آنها قسم می‌خورد بالاتر است. اولین چیزی که خدای متعال بعد از اصل خلقت، در مورد خلقت انسان بیان می‌کند، تعلیم بیان است؛ «بیان» معجزه آفرینش است. در اقسام بیان، شعر این خصوصیت را دارد که از جمال و زیبایی برخوردار است. این امتیاز موجب شده است که یک رسانه اثرگذار باشد. شعر یک رسانه است؛ یک رسانه اثرگذار است و برای انتقال مفاهیم، کارآمدی مضاعف دارد نسبت به بیان غیرشعری؛ اغلب هنرها همین‌جور هستند. البته خود شعر یک خصوصیات و یک امتیازات ویژه‌ای دارد. اینها بخشی از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون شعر است. زبان شعر به‌واقع بالاترین زبان را دارد. شاعر می‌تواند رشادت‌های صورت گرفته در دوران انقلاب اسلامی را در جامعه به‌خوبی منعکس کند و در بیداری نسل‌های آینده تلاش کند. اگر ما در گفتن و نوشتن شعر و نثر و همه نحو نوشتن و گفتن قصور‏‎ ‎‏کنیم، مدیون نسل‌های آینده خواهیم بود.

شاعران استان مرکزی در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را کرده‌اند تا دین خود را به مذهب و ایران اسلامی ادا کند: از مدح و ثنای اهل‌بیت (علیهم‌السلام) گرفته تا بیان اتفاقات معاصر چون مباحث انقلاب و دفاع مقدس و تابه‌حال؛ به‌طوری‌که اولین کتاب پیرامون شعر دفاع مقدس توسط استاد مصطفی اولیایی به زیور طبع آراسته شد. استان مرکزی و شهرستان خمین در اولین رویداد تخصصی «راه روح‌الله» با محوریت سلسله نشست‌های تخصصی شعر میزبان چهره‌های برجسته شعر و ادبیات و شاعران جوان شهرستان ادب بود. این دوره با این رویکرد برگزار شد که علاوه بر ارائه کارگاه‌هایی با موضوعاتی پیرامون نسبت شعر معاصر با امام راحل و انقلاب اسلامی؛ محفلی برپا شود تا آثار شاعران جوان در بوته نقد شعر استادان بنام سنجیده و تقویت شود.

شاعران امروز گوش‌به‌ زنگ اتفاقات و رویدادهای جامعه هستند
ناصر فیض یکی از مدرسان و شاعران باسابقه حاضر در این دوره با تأکید بر اینکه شاعران امروز در هیچ دوره‌ای از تاریخ ادبیات این‌قدر گوش‌ به‌ زنگ اتفاقات و رویدادهای جامعه نبودند، گفت: گستردگی فعالیت نسل امروز در ارتباط با عکس‌العمل نشان دادن در مورد هر موضع و اتفاقی واقعاً یک پدیده نوظهور است، هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ کمیت.
 بحث ارزشگذاری نیست که در گذشته هیچ شاعر متعهدی نبوده یا همراهی نکرده است؛ ولی الان شاعران جوان زیادی داریم که در موضوع انقلاب و موضوع‌هایی که به اعتقادات ما مربوط می‌شود، شعر دارند. در مورد زندگی معصومین (علیهم‌السلام) و برخوردشان با جهان و چگونه زندگی کردن و به شهادت رسیدن، همه اینها را به‌عنوان یک راهکار برای درست زیستن برای همراه با عدالت بودن و در برابر ظلم ایستادن.
 شاعران ما در اتفاقات مختلف عکس‌العمل نشان داده‌اند و با ذوقشان آنها رو ثبت کرده‌اند که قطعاً برای آیندگان گنجینه گرانبهایی خواهد بود. نسل‌های آینده خواهند دید که این نسل چگونه زندگی کرده‌اند و در برخورد با ظلم و ستم چه عکس‌العملی داشته‌اند.

زبان فارسی می‌تواند در حوزه‌های مختلف بهترین پیام‌ها را برای نسل حال و آینده داشته باشد
او با بیان اینکه زبان فارسی یکی از افتخارات مردم است، گفت: چه ابزار و محملی بهتر از زبان فارسی و ادبیات و شعر که ثروت ملی ما محسوب می‌شود. این زبان بسیار پرظرفیت است و می‌تواند در حوزه‌های مختلف با استفاده از بلاغت و توانمندی‌های خودش بهترین پیام‌ها را برای نسل حال و آینده داشته باشد. علاوه بر این شعر زبانی همه‌گیر است و گستردگی آن همیشه به جهان و تمام نقاط می‌رسد. به‌هرحال اگر این موضوع را در نظر داشته باشیم که این زبان فارسی و شعر چقدر توانمندی دارد قطعاً از رویدادهایی مثل «راه روح‌الله» بیشتر حمایت خواهد شد.

شاعران باید وظیفه خودشان را مقاطع حساس ادا کنند
سرپرست دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری با اظهار امیدواری نسبت به ادامه رویداد «راه روح‌الله» افزود: شاعران جوان و پیشکسوت توانستند چه در زمان حیات و چه بعد از ارتحال حضرت امام(ره) ویژگی‌های ایشان را توصیف کنند و به نقاط مختلف جهان برسانند. به نظر من بخشی از تاریخ آینده ما را شعرا و نویسندگان می‌نویسند.
 در این زمانه هم اتفاقاتی هست که می‌تواند انگیزه باشد تا شاعر با زبان شعر و هنر اینها رو ثبت کند و بخشی از تاریخ ما را برای آیندگان مکتوب کند. به‌طور مثال پیرامون ماجرای سالگرد شهادت سردار سلیمانی در کرمان یا اتفاقات غزه شاعران باید وظیفه خودشان را ادا کنند.
میلاد عرفان‌پور، سرپرست مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به علت برگزاری اردوی تخصصی شعر «راه روح‌الله» در بیت تاریخی امام(ره)، گفت: کلاس‌های متعددی برای شعرا با موضوع شناخت امام، شناخت شعر امام، تجلی امام در شعر معاصر و امثال این برگزار شد.
علاوه بر این کارگاه‌های نقد و بررسی شعر برگزار شد که به‌نقد شعر شعرای جوان اختصاص داشت.
گفتنی است برگزاری شب شعر روایت حبیب به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی در زورخانه اراک و شب شعر فاطمی به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) در تالار مجموعه بیت تاریخی حضرت امام(ره) در خمین از برنامه‌های شاخص این دوره قلمداد می‌شود. علاوه بر این دو محفل شب شعر باده عشق نیز با موضوع امام خمینی(ره) برنامه اختتامیه رویداد «راه روح الله» را شامل می‌شد.
 در جریان این دوره چهار روزه که به همت حوزه هنری، شهرستان ادب و مؤسسه تنظیم و نشر حضرت امام(ره) برگزار شد چهره‌هایی چون ناصر فیض، عبدالجبار کاکایی، علیرضا قزوه، حمیدرضا شکارسری، علی‌محمد مؤدب، عباس احمدی، مصطفی محدثی خراسانی، محمود اکرامی فر، علی داوودی، حسنا محمدزاده، قادر طراوت‌پور، میلاد عرفانپور، سیدجواد شرافت، کاظم رستمی، محمدحسین ملکیان، سیدوحید سمنانی، حمیده پارسافر، مبین اردستانی، غلامرضا بکتاش، به شعرخوانی و برگزاری کارگاه پرداختند.
از نکات قابل ذکر این دوره همزمانی آن با واقعه تروریستی کرمان و شهادت شماری از هم‌میهمنان در این حادثه بود که واکنش شاعران مورد توجه رسانه قرار گرفت؛ از جملهٔ این اشعار، شعر امیرحسین دوست‌زاده شاعر جوان اهل تبریز بود که بارها از رسانه‌های مختلف بازپخش شد.

کرمان من! زخمی‌ست سرتاسر تن تو
بیداری محض است در خون خفتن تو
تو زنده‌ای و دشمنت از پا‌ فتاده
کرمان من، ای سرو در خون ایستاده!
از نام تو شیطان‌صفت‌ها می‌هراسند
از زائرانت نیز حتی می‌هراسند
با شوق تو آزادگان عالمینیم
ما ملت دلداده عشق حسینیم
ما روسیاهانیم، آه‌ ای روسپیدان!
مهمان مادر می‌شوید امشب شهیدان!
هرچند در سینه غمی جانکاه داریم
صبح سپید و روشنی در راه داریم

جستجو
آرشیو تاریخی