چرا «شین بت» به سراغ شهید «ممدوح لؤلؤ» رفت؟

کارزاری به سبک مونیخ یا ابتکاری جدید؟

پس از شهادت فرمانده ارشد جنبش حماس شهید شیخ صالح العاروری و هفت تن از یاران او در جریان حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، خبر ترور ممدوح لؤلؤ از سوی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نظر همگان را جلب کرد. شهید ممدوح، رئیس ستاد عملیاتی در شمال نوار غزه و یکی از فرماندهان جوان جنبش جهاد اسلامی فلسطین بود که بر اساس ادعای رژیم صهیونیستی وی علاوه بر حضور فعال در سازماندهی گردان‌های سرایاالقدس، با گروه‌های مقاومت خارج از فلسطین نیز رابطه قوی داشته است. رژیم غاصب صهیونیستی با استفاده از پهپاد و شلیک مستقیم بمب وی را به شهادت رسانده است. اما اینکه چرا رژیم صهیونیستی پس از گذشت بیش از 100 روز از آغاز نبرد طوفان‌الاقصی، ناچار و شکست خورده از تحولات میدان، حذف فیزیکی رهبران مقاومت فلسطین را در دستور کار خود قرار داده، سؤالی است که از سوی بنگاه خبرپراکنی وال‌استریت ژورنال ایالات متحده آمریکا در یک گزارش مفصل و با اشاره به سناریوهای تروریستی «شین بت» جوخه ترور موساد اشاره دارد و از ماهیت این حملات پرده برمی‌دارد. در ادامه به مطالعه این گزارش می‌نشینیم.

ترور فرماندهان مقاومت، در دستور کار موساد
برپایه گزارش وال‌استریت ژورنال، آژانس‌های جاسوسی اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای تعقیب و کشتن رهبران خارج‌نشین حماس در سرتاسر جهان هستند. هرچند به نظر می‌رسد اسرائیل برای شروع این طرح مجبور است تا پایان یافتن درگیری‌ها در غزه صبر کند. وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات ناشناس اسرائیلی روز جمعه اول دسامبر آورده است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به آژانس‌های جاسوسی خود دستور داده نقشه ترور آن دسته از رهبران حماس را که در بیرون از مرزهای نوار غزه (از جمله در ترکیه، قطر و جاهای دیگر) زندگی می‌کنند را طراحی کنند.
اگرچه به نظر می‌رسد که پس از حمله هفتم اکتبر، بلافاصله از داخل اسرائیل دستور ترور رهبران حماس از جمله خالد مشعل و دیگران صادر شده باشد، اما این طرح خیلی زود متوقف می‌شود؛ چرا که انجام این کار در خاک قطر یا ترکیه می‌توانست تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی گروگان‌های حماس را نقش بر آب کند. قطر به کانون اصلی مذاکرات برای تبادل اسرا و گروگان‌ها تبدیل شده است، به‌طوری‌که «دیوید بارنیا»، رئیس موساد برای گفت‌وگوهای بیشتر اوایل این هفته در شهر دوحه با ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا ملاقات کرد. دوحه تاکنون برای آزادی ده‌ها گروگان اسرائیلی درازای آزادی فلسطینی‌هایی که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند، میانجی‌گری کرده است.

منتقدان صهیونیست: نتانیاهو نباید نقشه را لو می‌داد
نتانیاهو در روز ۲۲ نوامبر به همراه یوآو گالانت وزیر دفاع و بنی‌گانتس وزیر مشاور خود، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد به موساد دستور داده است علیه رهبران حماس از جمله خارج از غزه اقدام کند.  بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، هشدار داد تمامی اعضای حماس «چه روی زمین و چه زیر زمین، چه داخل و چه خارج غزه همچون مردگان متحرک هستند». این اظهارات نتانیاهو آنچنان هم به مذاق همه مقامات یهودی خوش نیامد؛ چراکه آن‌ها به اصل مخفی نگه داشتن کارزارهای آتی معتقد هستند. گزارش وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌افزاید صهیونیست‌ها همچنین می‌توانند جنگجویان رده‌پایین حماس را از غزه بیرون کنند تا مدت زمان جنگ کوتاه‌تر شود.
کارنامه موساد پر از شکست است
نتانیاهو در نخستین دوره نخست وزیری خود، به جاسوسان اسرائیل در سال ۱۹۹۷ دستور داد تا خالد مشعل، از بنیان‌گذاران حماس را که در آن زمان در اردن زندگی می‌کرد، ترور کنند. تیم خرابکار موساد طبق دستور وارد اردن می‌شود و خود را به عنوان گردشگران کانادایی جا می‌زند و به آقای مشعل در خارج از دفتر سیاسی حماس در امان حمله می‌کند. مأمور مخفی اسرائیلی سمی را به گوش مشعل می‌پاشد اما هم خودش و هم یکی دیگر از اعضای تیم ترور، قبل از اینکه بتوانند فرار کنند دستگیر می‎شوند.  مشعل به کما می‌رود و اردن تهدید می‌کند که پیمان صلح خود با صهیونیست‌ها را فسخ خواهد کرد. بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده نیز نتانیاهو را تحت فشار قرار داد تا با فرستادن رئیس موساد به عمان با پادزهری که جان مشعل را نجات داد، به بحران پایان دهد. اسرائیل سپس با آزادی یاسین، رهبر معنوی حماس و ۷۰ اسیر فلسطینی دیگر، آزادی عاملان خود در اردن را تضمین کرد.

کارزاری شبیه ترور عاملان کشتار ورزشکاران اسرائیلی در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ
پیش‌تر نیز روزنامه تلگراف در گزارشی آورده بود سازمان اطلاعات اسرائیل واحدی را برای تعقیب و کشتن عاملان حمله هفتم اکتبر تشکیل داده است.  این گزارش می‌افزاید این یگان جدید به طور مشترک توسط شین‌بِت [سرویس امنیت داخلی] و موساد [سرویس امنیت خارجی] هدایت و رهبری خواهد شد و همچون کارزار چندین ساله برای ترور فلسطینی‌های عامل قتل‌عام المپیک مونیخ عمل خواهد کرد. بنا بر گزارش‌ها، این یگان از روی نام یک سازمان زیرزمینی یهودی به نام «نیلی» در دوران جنگ اول جهانی نام گذاری شده است که مخفف عبری آیه‌ای از کتاب مقدس است که ترجمه آن این‌گونه است: «جلال اسرائیل دروغ نمی‌گوید». گفته می‌شود این یگان مأموریت دارد تا ۲هزارو500 نفر از نیروهای موسوم به «تکاوران نخبه حماس» که در کشتار هفتم اکتبر نقش داشتند را هدف قرار دهد. دستور کارزار عملیاتی صهیونیستی برای ترور افرادی که در قتل عام المپیک مونیخ دست داشتند با اسم «عملیات خشم خدا» توسط خانم گُلدا مئیر، نخست وزیر وقت اسرائیل صادر شد.
بیش از ۱۲ نفر از عاملان سازمان فلسطینی «سپتامبر سیاه» و «سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف)» در عملیات موساد در سراسر اروپا و خاورمیانه کشته شدند. ابتدا حدود ۲۰ تا ۳۵ نفر در فهرست اولیه ترور قرار گرفته بودند و این عملیات بیش از ۲۰ سال ادامه داشت. دکتر آرون برگمان، استاد دانشگاه کینگز کالج لندن و نویسنده چندین کتاب در مورد اطلاعات اسرائیل به روزنامه تلگراف گفت: «اینکه موساد هم در این یگان است یک موضوع مهم است. این یعنی آن‌ها به دنبال افرادی هستند که خارج از سرزمین‌های اشغالی و اسرائیل زندگی می‌کنند».
 
منبع
 وال استریت ژورنال/تاریخ انتشار 28/11/2023
 یورونیوز فارسی/ تاریخ انتشار ۰۱/۱۲/۲۰۲۳

جستجو
آرشیو تاریخی