آموزش پخت نان کدوسبز

نان فوری و خوشمزه

درست کردن نان معمولاً یک برنامه دقیق و زمان‌بر است. شما باید خمیر را در شرایط مناسب آماده کنید و معمولاً از ساعت‌ها قبل برای پخت و آماده‌سازی نان برنامه‌‌ریزی کنید. حتی در درست کردن نان‌های حجیم، گاهی مراحل آماده‌‌سازی کار از روزهای قبل شروع می‌شود. اما خب، ما همیشه آن‌قدر زمان برای انجام پخت نان نداریم. این جاست که پای یک سری نان‌ها به سفره ما باز می‌شود که به جای مایه خمیر داخل آنها از بیکینگ پودر یا جوش شیرین استفاده می‌شود و فوق‌العاده سریع آماده می‌شوند. یکی از این دسته نان‌ها، نان کدوسبز است که بسیار خوشمزه و سالم است. در ادامه آموزش آن را با هم می‌بینیم.

فائزه صدیقی
  نویسنده

چند نکته در خصوص
مواد اولیه
. برای اندازه‌گیری آرد، پاکت آرد را با قاشق هم بزنید، پیمانه را با قاشق پر کنید و سر پیمانه را صاف کنید. آرد اندازه‌گیری شده را حتماً دو بار الک کنید. الک کردن به بهتر شدن بافت نهایی نان ‌کمک می‌کند و باعث می‌شود نان ‌بافت سبک‌تری داشته باشد.
. هر نوع روغن مایع بی‌طعم و بو(کانولا، ذرت و آفتابگردان) برای این نان مناسب است، ولی استفاده از روغن‌های طعم‌دار مثل هسته انگور، زیتون و روغن مخصوص سرخ‌کردنی جایز نیست.
. از آنجایی که شکر قهوه‌ای با تنوع بالا در سوپرمارکت‌ها و لوازم قنادی‌فروش‌ها به وفور در دسترس است، آن‌را با شکر سفید جایگزین نکنید، چرا که این دو شکر خصوصیات متفاوتی دارند و جایگزینی باعث تغییر در بافت نان می‌شود.
حرارت را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد در فر گازی یا حدود ۱۶۰ درجه در فرهای برقی روشن کنید تا گرم شود. برای این دستور به یک قالب لوف ۱۰ در ۲۰ سانتیمتری احتیاج دارید. اگر این سایز را ندارید می‌توانید از سایز بزرگتر آن استفاده کنید ولی برآمدگی نان کمتر می‌شود. قالب را کمی چرب کنید و کف آن کاغذ روغنی بیندازید.
کدوها را بنا به سلیقه با یا بدون پوست رنده کنید و سپس آنها را اندازه‌گیری کنید. برای اندازه گیری، پیمانه یک(بزرگترین پیمانه) را با کدوی رنده شده پر کنید و با دست آن را فشار بدهید. حالا یک صافی، آبکش یا الک را روی یک کاسه بگذارید و کدوی رنده شده را روی آن بریزید تا آب اضافی از آن خارج شود.
 
 طرز تهیه نان کدوسبز
ابتدا کلیه مواد خشک یعنی آرد الک شده، نمک، بیکینگ پودر، جوش شیرین، دارچین و در صورت تمایل جوز هندی رنده شده را در کاسه‌ای بریزید و خوب با هم مخلوط کنید تا به صورت یکدست پخش ‌شوند و مجدداً یک‌بار دیگر همه مواد خشک را با هم الک کنید. الک کردن به بهتر شدن بافت نهایی نان ‌کمک می‌کند و باعث می‌شود ‌بافت سبک‌تری داشته باشد. کاسه مواد خشک را کنار بگذارید.
حالا کاسه مواد ‌تر را آماده کنید. وانیل و تخم مرغ هم‌دمای محیط را با چنگال یا ویسک کمی هم بزنید تا بافت تخم مرغ از هم باز و یکدست شود. شکرها را اندازه‌گیری کنید و به تخم مرغ اضافه کنید. روغن را اضافه کنید و حالا کل مواد را خوب با ویسک هم بزنید تا یکدست شوند. کدوها که تا حالا در آبکش بوده و آب اضافی آن خارج شده است را به آرامی و با ملایمت روی آبکش فشار بدهید تا از خارج شدن کل آب آن مطمئن شوید، سپس کدوی رنده شده را به مواد‌ تر اضافه کنید و با لیسک به آرامی و در حد مخلوط شدن مواد فولد کنید.
در وسط کاسه مواد خشک، گودی ایجاد کنید و مواد‌ تر را در آن گودی بریزید و آنها را با هم مخلوط کنید. برای مخلوط کردن مواد خشک و‌ تر بهتر است از همزن دستی استفاده کنید. مواد را فقط و فقط تا جایی هم بزنید که آرد کاملاً مخلوط شده و رگه‌های آرد دیده نشود. زیاد هم زدن در این قسمت باعث شفته شدن نان کدو می‌شود. در این مرحله می‌توانید گردو، کشمش یا شکلات چیپسی را در مقداری آرد غلتانده، الک کنید و بعد به مواد اضافه کنید.
مایه نان را در قالب آماده بریزید، روی آن‌را صاف کنید و به مدت ۴۰ دقیقه در فر گرم شده بگذارید. نان کدو را می‌توانید در قالب مافین هم بپزید. کافی است قالب مافین را آماده کنید، تا دو سوم با مواد پر کنید و به مدت بیست دقیقه در فر بپزید.
می‌توانید روی نان بادام پرک، پودر پسته یا خشکبار پودرشده بریزید. برای این کار دو روش وجود دارد، می‌توانید ۲۰ دقیقه بعد از شروع پخت، در فر را باز کنید، قالب را کمی جلو بیاورید و مواد مورد نظر را روی آن بپاشید. بعد از ۲۰ دقیقه نان کاملاً پف کرده و باز شدن در فر مشکلی ایجاد نمی‌کند و درعین حال هنوز رویه آن چسبناک است و مواد روی آن قرار می‎گیرد، یا می‌توانید بعد از اتمام پخت، عسل رقیق شده روی نان بمالید و خشکبار مورد نظر را روی آن بپاشید و یا می‌توانید نان را ساده سرو کنید.
بعد از حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه نان را تِست کنید. اگر سیخ چوبی از وسط نان تمیز بیرون بیاید و دیواره‌های کیک از قالب فاصله گرفته باشند یعنی آماده است. قالب را روی توری خنک کننده بگذارید و بعد از اینکه کاملاً خنک شد، نان را روی کف دست برگردانید و کاغذ روغنی را جدا کنید.
 
شرایط نگهداری
این نان قابل فریز کردن است و می‌توانید بعد از پایان پخت و خنک شدن، نان را در محافظ غذا یا آلومینیوم بپیچید و تا سه ماه در فریزر نگهداری کنید. نان کدو در دمای محیط ۴ روز و در یخچال یک هفته تازه می‌ماند.
از اینکه این آموزش را تا انتها با من همراه بودید از شما سپاسگزارم. امیدوارم لحظات شیرین زندگی‌تان هر روز بیشتر از روز قبل بوده و تنور آشپزخانه دوست داشتنی‌‌تان به گرمای زندگی‌تان باشد.


 

جستجو
آرشیو تاریخی