در باب ماشین‌های هویت دزد

نگرانی از مداخله هوش مصنوعی در هویت افراد

چهره فرد از طریق شناسایی چهره با هوش مصنوعی اسکن شده و با عکس موجود در سند هویت فرد تطبیق داده می‌شود. آزمایش تشخیص زنده بودن نهایی، ویژگی‌های عضلات صورت کاربر را تجزیه و تحلیل می‌کند. همچنین هوش مصنوعی براحتی می‌تواند متوجه شود که داده ورودی از روی عکس و تصویر است یا فرد در لحظه در آن مکان حضور دارد، اگر تلاشی برای جعل صورت بگیرد سیستم آن را تشخیص داده و تأیید ناموفق خواهد بود

ونوس بهنود
دبیر تحریریه

اخبار مربوط به بداخلاقی‌هایی که با کمک هوش مصنوعی شکل گرفته رو به افزایش است و این در حالی است که بسیاری از کاربران مطلع نیستند که ماشین‌ها هویت‌های غیرواقعی تولید می‌کنند و خود نیز به این چرخه کمک می‌کنند.
اخیراً خبرهای ریز و درشتی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که به اذعان خود کاربر غیرواقعی و جعل شده است. به‌عنوان مثال داستان چند دختر نوجوان که با تصویرسازی از آنها با لباس نامناسب و قرار دادن در شبکه‌های اجتماعی مشکلاتی را در زندگی شخصی آنها به وجود آورده بود. این دختران اذعان کرده‌اند که در آن موقعیت مکانی با آن وضعیت ظاهری حضور نداشته‌اند و اینها جعل است. اما چه کسی دست به جعل می‌زند و داستان از چه قرار است و در کل چگونه می‌توان پی برد محتوایی جعلی است؟
حتماً تحولات هوش مصنوعی را شما نیز درک کرده‌اید. 
هوش مصنوعی از یادگیری ماشین و آموزش مدل‌ها استفاده می‌کند. دستگاه از طریق داده‌هایی که در گذشته دریافت کرده یاد می‌گیرد و سپس بر اساس الگوی داده‌های قبلی بر اساس پیش‌بینی‌ها و احتمالات تصمیم گرفته و کار می‌کند.این یادگیری در یک سال گذشته به حدی با جهش همراه بوده که حتی نگرانی خود دانشمندان را به‌دنبال داشته است. تا جایی که یکی از این نگرانی‌ها برنامه‌های جدید در تغییر هویت افراد است که می‌تواند بدون کوچکترین تردیدی تصویری جدید از فرد ارائه دهد.

سن و‌نژاد خود را تغییر دهید
نمونه‌ای از این برنامه‌ها که در ظاهر برای صنعت سینما یا سرگرمی ‌استفاده می‌شود اشاره به این مهم دارد که هوش مصنوعی قادر به تغییر هویت واقعی آدم‌ها است.
به‌عنوان مثال نسخه آزمایشی فناوری که استودیو پانورامال، کمپانی سازنده جلوه‌های بصری IP و توسعه فناوری، آن را عرضه کرده، همه را شگفت‌زده کرده است. استودیو پانورامال فرایند را ارائه کرده است که می‌تواند به‌صورت کلی‌ نژاد افراد را تغییر دهد.هیچ کس واقعاً نمی‌داند که این استودیو به کمک کدام فناوری کار خود را پیش برده‌ است. بعضی از افراد خبره در این حوزه حدس می‌زنند از ابزار محبوب Stable Diffusion و دیگر شبکه‌های عصبی مصنوعی کمک گرفته شده باشد.  سؤالی که پیش می‌آید این است که این قابلیت جدید برای تغییر‌نژاد افراد در فیلم‌‌ها، سریال‌‌های تلویزیونی یا حتی ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، چگونه بر جامعه تأثیر می‌گذارد؟ جواب هرچه که باشد، این فناوری یک قدم دیگر در پوشاندن واقعیت‌های زندگی افراد گام برمی‌دارد.
از طرفی تغییر چهره با هوش مصنوعی، یکی از کاربردهای جالب این فناوری محسوب می‌شود که می‌تواند در برخی شرایط خاص، بسیار حساسیت‌زا باشد. برای مثال ویژگی مذکور به تولیدکنندگان محتوا و فعالان شبکه‌های اجتماعی، امکان ساخت ویدیوهای جذاب‌تر را می‌دهد. برنامه هوش مصنوعی چهره SwapFace یکی از ابزارهای موجود در این زمینه است.
محققان مدرسه مهندسی تاندون دانشگاه NYU یک تکنیک هوش مصنوعی جدید توسعه داده‌اند که می‌تواند سن ظاهری یک شخص را در تصاویر تغییر دهد و در عین حفظ هویت شناسایی بیومتریک منحصر به فرد آن شخص باشد. این پیشرانه می‌تواند کاربردهای مختلفی در حوزه‌هایی مانند سرگرمی، کاربردهای کیفری و تبلیغات شخصی داشته باشد. محققان مدل خود را با استفاده از یک مجموعه کوچکی از تصاویر هر شخص و همراه با مجموعه جداگانه‌ای از تصاویری که رقم سن شخص را نشان می‌دهند، آموزش دادند. مدل قادر است به سناریوهای پیری یا جوانسازی واقعیت ببخشد.
برای ارزیابی دقت مدل خود، محققان یک مطالعه انجام دادند که در آن از داوطلبان خواسته شد تا تصاویر تولید شده با عکس‌های واقعی همان افراد را مرتبط کنند. نتایج نشان داد که تا 44 درصد، درعملکرد برتری داشته است. جالب است که محققان متوجه شدند ترکیب مجموعه آموزش بر عملکرد مدل تأثیر داشته است. داشتن تصاویر از دسته‌های سنی متنوع منجر به نمایندگی مؤثر از گروه سنی‌های مختلف می‌شود. با این حال، اگر مجموعه آموزش اصولاً از تصاویر سالخورده تشکیل شود، تولید تصاویری از سنین متناقض مانند کودکان چالشی خواهد بود.
محققان همچنین مشاهده کردند که مدل، در تبدیل تصاویر آموزشی به گروه‌های سنی بزرگتر برای مردان نسبت به زنان بهتر عمل می‌کند، احتمالاً به‌دلیل شامل شدن آرایش در تصاویر آموزشی.

چه کسی می‌تواند به اقدام هوش مصنوعی پی ببرد؟
 با وجود اینکه هوش مصنوعی از مرحله آرایش و تغییر لباس به تغییر‌نژاد، سن و حتی هویت افراد توانمند شده است اما همچنان دست انسان این ماشین را قدرتمند ساخته است. در هوش مصنوعی سناریوهای مختلفی برای تشکیل الگوریتم در اختیار سیستم قرار می‌گیرد و پس از آن دیگر سیستم به دستورالعمل خاصی نیاز ندارد و می‌تواند بر اساس الگوریتم‌های خود عمل کند. اما بهترین توانایی هوش مصنوعی این است که می‌تواند از اشتباهات مدل‌های آموزشی کمک بگیرد، به عبارتی هوش مصنوعی می‌تواند اشتباهات خود را اصلاح کند. هوش مصنوعی اکنون در فناوری تشخیص چهره ادغام شده و می‌تواند بدون نظارت دائمی‌انسان، یک فرایند تأیید هویت بدون وقفه را انجام دهد. چهره فرد از طریق شناسایی چهره با هوش مصنوعی اسکن شده و با عکس موجود در سند هویت فرد تطبیق داده می‌شود. آزمایش تشخیص زنده بودن نهایی، ویژگی‌های عضلات صورت کاربر را تجزیه و تحلیل می‌کند. همچنین هوش مصنوعی براحتی می‌تواند متوجه شود که داده ورودی از روی عکس و تصویر است یا فرد در لحظه در آن مکان حضور دارد، اگر تلاشی برای جعل صورت بگیرد سیستم آن را تشخیص داده و تأیید ناموفق خواهد بود.  درک عمق سه بعدی شامل تجزیه و تحلیل عمق چهره از طریق بافت پوست و نقاط صورت انجام می‌شود. همه اینها در نهایت در کنار هم موجب این می‌شود که اگر یک کلاهبردار برای جعل هویت شخص دیگری اقدام کند، تشخیص چهره با استفاده از هوش مصنوعی براحتی آن را تشخیص می‌دهد. بر این اساس زمانی که کنترل همه چیز در دست هوش مصنوعی است آیا نگرانی دانشمندان از قدرت گرفتن ماشین‌هایی که حتی هویت ما را می‌د‌زدند به جا نیست؟
بسیاری از اتفاقات در مدت زمان اندکی در حال رقم خوردن است و بحران هویت یکی از موضوعات کلیدی خواهد بود که بشریت بزودی گرفتار آن می‌شود. این در حالی است که روز به روز نیز به کاربران هوش مصنوعی که اطلاعات و داده‌های خود را در دهان این ماشین می‌ریزند و آن را تغذیه می‌کنند، اضافه می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی