آموزش بیسکوئیت نسکافه‌ای

نسکافه‌ات را گاز بگیر!

مواد ‌لازم (هم دمای محیط) آرد: ۱۷۰ گرم/  کره: ۱۴۰ گرم/  پودر قند: ۷۰ گرم/  قهوه فوری(نسکافه): دو قاشق چای‌خوری

فائزه صدیقی
نویسنده
از پرطرفدارترین محصولات دنیا شیرینی‌پزی می‌توان به بیسکوئیت‌ها اشاره کرد. از آن میان بیسکوئیت‌های کره‌ای از محبوب‌ترین و راحت‌ترین مدل‌های بیسکوئیت هستند. دستور پخت این بیسکوئیت نسکافه‌ای فوق‌العاده راحت است و خود بیسکوئیت هم طعمی خوشمزه و دلنشین دارد. آنچه این بیسکوئیت را به طور خاص متمایز می‌کند، راحت و بی‌دنگ و فنگ درست کردن خمیر بیسکوئیت است. این خمیر به حدی ساده و راحت است که بچه‌ها هم به راحتی از پس درست کردن آن برمی‌آیند و این یکی از گزینه‌های مثبت این خمیر است، زیرا شما می‌توانید با خیال راحت از صفر تا صد درست کردن این بیسکوئیت را به دست بچه‌ها بسپارید تا با درست کردن آن هم به مهارت دست ورزی و تقویت اعتماد به نفس آنها کمک کرده باشید و هم خاطره‌ای بسیار شیرین در دوران کودکی‌شان با شما برای همیشه در ذهنشان حک شود. همچنین خوب است بدانید که این بیسکوئیت برای کسانی که منع مصرف تخم مرغ، بیکینگ پودر یا جوش شیرین دارند قابل خوردن است و در صورت استفاده از مارگارین به جای کره صبحانه، مناسب افرادی با رژیم وگان و بدون لاکتوز هم خواهد بود.

چند نکته در خصوص مواد اولیه
برای این دستور می‌توانید از کره حیوانی(کره صبحانه) یا کره گیاهی سوپرمارکتی(مارگارین) یا مخلوط هر دو استفاده کنید.دقت کنید که کره سنتی، کره لاکتیکی، کره کم‌چرب، روغن جامد و روغن صاف قابل استفاده نیستند.
قهوه فوری که با نام تجاری نسکافه معروف است به دانه‌های قهوه فرآوری شده‌ای گفته می‌شود که نیازی به دَم کردن ندارند و فقط باید با مایعاتی مانند آب جوش مخلوط شوند. دقت کنید که قهوه فوری را با بسته‌های قهوه کافی میکس که شیر و شکر هم دارند اشتباه نگیرید.
 
طرز تهیه بیسکوئیت نسکافه‌ای
پودر قند را در دستگاه غذاساز یا آسیاب برقی ریخته و سپس پودر قهوه فوری را به آن اضافه کنید. حالا دستگاه را در دفعات کوتاه و چند ثانیه‌ای روشن کنید تا مواد یکدست شوند و پودر قند با طعم نسکافه به دست آید.
کره هم دما محیط و پودر قند نسکافه‌ای را در کاسه تمیزی ریخته، اول چند ثانیه با کندترین دور همزن برقی بزنید تا پودر قند در هوا پخش نشود، سپس مواد را سه دقیقه با دور متوسط همزن بزنید تا به شکل کرمی دربیاید. در صورت استفاده از همزن ایستاده از سری پدالی آن استفاده کنید. آرد را در دو مرحله اضافه کنید و تا جایی هم بزنید که ذرات آرد دیده نشوند و خمیر به شکل گلوله‌ای دربیاید. دقت کنید که اگر همزن برقی استانداردی ندارید و کندترین دور همزن سرعت بالایی دارد، اضافه کردن آرد را با لیسک یا چنگال انجام بدهید. حالا با نوک انگشتان فقط تا جایی خمیر را ورز بدهید که منسجم شود. دقت کنید که زیاد ورز دادن خمیر باعث به روغن افتادن آن و خراب شدن خمیر بیسکوئیت می‌شود. پس از آنکه خمیر جمع شد آن را در کیسه فریزری گذاشته، کمی با دست پهن کنید و به مدت یک ربع در یخچال قرار بدهید. بعد از این مدت خمیر را بین دو کاغذ روغنی قرار دهید و به ضخامت نیم سانت تا شش میلیمتر آن را باز کنید.
نکته: دقت کنید ضخامت خمیر بیسکوئیت‌های آماده شده که داخل فر قرار می‌دهید مشابه یکدیگر باشد، در غیر این صورت در نهایت بعضی بیسکوئیت‌ها ممکن است بسوزند و برخی دیگر هنوز کامل نپخته باشند. برای خمیر به دست آمده دو روش کار دارید:
۱. خمیر باز شده را کاتر و قالب دلخواه بزنید، سپس روی تخته کار چیده، به مدت دو ساعت در فریزر قرار بدهید و بعد طبق ادامه دستور بپزید.
۲. روی خمیر باز شده کمی ‌نشاسته ذرت بپاشید، با استفاده از مُهر فوندانت (طرح مُهر نباید ریز باشد)، روی خمیر طرح بیندازید، خمیر را کاتر دایره یا مربع چهار تا شش سانت زده، بیسکوئیت‌های کاتر خورده را روی تخته کار چیده، به مدت دو ساعت در فریزر قرار بدهید و بعد طبق ادامه دستور آنها را بپزید.
تخته کار با خمیر برش خورده را به مدت دو ساعت در فریزر قرار بدهید و اگر می‌خواهید بیسکوئیت‌ها بیش از این مدت در فریزر بمانند، روی خمیر برش خورده را با سلفون(محافظ غذا) بپوشانید.
نکته: بیسکوئیت‌های کاتر خورده و سلفون کشیده تا یک ماه در فریزر قابل نگهداری هستند. پس با این حساب شما می‌توانید از یک ماه زودتر خمیر بیسکوئیت خانگی خود را تهیه کنید.
فر را روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد در فر گازی یا حدود ۱۴۰ درجه در فرهای برقی روشن کنید تا گرم شود. اگر فر گازی دارید بیسکوئیت را روی توری در طبقه وسط آن بپزید و اگر فر برقی دارید پخت را در طبقه دوم(از پایین) انجام بدهید.
سینی شیرینی‌پزی را آماده کنید. برای سینی دو نکته وجود دارد، اول اینکه به هیچ وجه کف سینی را چرب نکنید، چربی موجود در سینی باعث پیشروی بیسکوئیت‌ها و دفرمه شدن آنها می‌شود، پس به جای چرب کردن از کاغذ روغنی، ورق نسوز یا مت سیلیکونی استفاده کنید. نکته دوم اینکه بهتر است بیسکوئیت‌ها را در سینی‌های آلومینیومی، گالوانیزه یا تفلون بپزید. بیسکوئیت‌ها را به مدت بیست دقیقه بپزید و بعد سینی شیرینی‌پزی را روی توری خنک کننده قرار بدهید و تا خنک شدن کامل بیسکوئیت‌ها به هیچ وجه به آنها دست نزنید. پس از آن می‌توانید بیسکوئیت‌ها را به ظرف سرو منتقل کنید؛ همچنان می‌توانید با کمک شکلات آب شده یا چیزهایی از این دست بیسکوئیت‌ها را تزئین کنید.
دقت کنید که با این میزان مواد، بسته به سایز سینی احتمالاً بیش از یک سینی بیسکوئیت خواهید داشت، پس در حین پخت سینی اول، بقیه بیسکوئیت‌ها را در فریزر قرار دهید، همچنین سری دوم بیسکوئیت‌ها را برای پخت نباید روی سینی داغ بچینید.
 
شرایط نگهداری
در صورت خنک بودن دما منزل، بیسکوئیت‌ها را در ظرف دربسته در دما محیط نگه دارید و در صورت گرما هوا، آنها را در ظرف دربسته در یخچال بگذارید. ماندگاری بیسکوئیت‌ها یک هفته است.
از اینکه این آموزش را تا انتها با من همراه بودید از شما سپاسگزارم. امیدوارم لحظات شیرین زندگیتان هر روز بیشتر از روز قبل باشد.
 

جستجو
آرشیو تاریخی