محتوایی که قربانی اثر پرفروش می‌شود

عاشقانه‌خوانی به قیمت اخلاق


مهدیه جاهد
خبرنگار 
خواندن رمان عاشقانه نه‌تنها بد نیست بلکه خواندن آن مثل روغن‌کاری لولاهای زنگ‌زده زندگی گاهی ضروری نیز است اما نه هر کتابی. وقتی صحبت عشق به میان می‌آید همان‌طور که می‌تواند روح را رقیق و خیال را لطیف کند اگر از لحاظ محتوایی جفت و جور نباشد بیشتر سم مهلک است تا نوشداروی زندگی.
بنابراین در انتخاب رمان‌های عاشقانه، پرفروش بودن نمی‌تواند معیار سلامت آن باشد. اصل اول و بنای محکم انتخاب باید بر محتوای آن گذاشته شود، گرچه تا زمانی که کمبود محتوا بیداد کند، اثر ادبی محتوایی ضعیف با قلم و چهارچوب و عناصر داستانی قوی می‌تواند گیشه فروش را تصاحب کند و خواننده را مسموم.
همین عاشقانه‌هایی که یک راه خلاف اخلاق را جوری در قالب شخصیت اصلی با آب و تاب و شور حال عاشقانه می‌پیچاند که ناگهان مخاطب وسط یک جنگ اخلاقی بزرگ سمت پلید ماجرا را گرفته و منتظر است تا از زخم‌هایش هم نور بیرون بزند.
«از ترس تنهایی» رمان عاشقانه‌ای است که بعد از خواندنش سمت درست تاریخ عاشقی را گم می‌کنید. اما انسان‌های اخلاق‌گرا با روزنه دلخوش‌کنکی که نویسنده آن وسط پرانده تا کار شخصیت اصلی‌اش را تطهیر کند، قانع نمی‌شوند. امیلی گیفین مشهور است به عاشقانه‌نویسی؛ از همین دست کتاب‌های پرفروش نیویورک‌تایمز و یو اس ای تودی. از ترس تنهایی با توجه به پرفروش بودن و پرمخاطب بودنش بالطبع قلم گیرا و داستان‌سرایی جذابی دارد. شما در این رمان کوتاه از خواندن خسته نمی‌شوید هرچند آن قدرها قصه اوج و فرود و فراز و نشیب هم ندارد اما نویسنده توانسته است با تبحر یک داستان خطی را جذاب تعریف کند. رمان شخصیت‌های زیادی ندارد، شخصیت‌پردازی هم گویا آن قدرها از نظر نویسنده ضروری نبوده. ماجرا حول سه شخصیت اصلی می‌چرخد و مخاطب در تار عنکبوت واگویه‌های درونی شخصیت اصلی گیر می کند. کشمکش‌هایی هنرمندانه، خلق قلم نویسنده با چاشنی منطق و روانشناسی که به راحتی چالش اخلاقی بزرگی که قهرمان داستان در آن دست و پا می‌زند را توجیه و زیبا‌سازی می‌کند.
رمان نه تصویرسازی دارد، نه ماجراجویی و نه گره‌های غیرمنتظره. اما مهمترین عنصری که مخاطب را به دنبال خود می‌کشد وجدان او و درگیری ذهنی خواننده است که در نهایت به او به صورت کاملاً نامحسوس و با تله‌های عاطفی و روانی بقبولاند در دنیای عشق هر غیرممکنی ممکن است.هر خیانتی توجیه‌پذیر است و هر بی‌اخلاقی کاملاً عادی و عاقلانه. این کتاب اثری است داستانی با موقعیت‌های بغرنج بین عشق و وجدان؛ میان خودخواهی و اخلاق. شخصیت‌ها دائم در حال تصمیم‌گیری نهایی و بدون بازگشت هستند.
این رمان کاملاً عاشقانه را می‌توانید با ترجمه روان علی شاهمرادی بخوانید. از ترس تنهایی را انتشارات سنگ وارد دنیای نشر کرده است.


 

جستجو
آرشیو تاریخی