درباره قاســم

معرفی چهار اثر از زندگی و مشی و شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

مهدیه جاهد - خبرنگار
نویسنده

 

نامزد گلوله‌ها

انتشارات خط ‌مقدم ‌‌این بار با کمک مرتضی سرهنگی با کتاب نامزد گلوله‌ها وارد زندگی شهید قاسم سلیمانی شده است. این کتاب تلاش نویسنده ماهر مقاومت مرتضی سرهنگی است تا با طراحی خاص و صفحه‌آرایی جالب کتاب، دفترچه خاطراتی از رشادت‌های حاج قاسم طی جنگ تحمیلی و سال‌های بعد از آن باشد. دفتری پر از تصاویر خاص.  «من نامزد گلوله‌ها هستم» جواب شهید حاج قاسم سلیمانی به پیشنهاد نامزدی انتخابات ریاست جمهوری بود. جوابی که اسم کتاب مرتضی سرهنگی شد.  اثری که در ابتدای انتشار توقیف شد، اما حالا چاپ هفتم‌اش نیز منتشر شده است.
نویسنده در کنار‌‌ اینکه تلاش کرده است خاطرات کلی و مفید و مهم حاج قاسم را در‌‌ این کتاب که چاشنی پژوهشی دارد، گردهم بیاورد اما از گفتن جزئی خاطراتی که نشان از خصوصیات خاص اخلاقی و روحیات منحصر به فرد سردار دل‌ها دارد نیز دریغ نکرده است. این کتاب ادای دین مؤلف است به کسی که می‌دانیم ترکش‌ها و گلوله‌های بی‌معرفت سال‌ها دنبال او بوده‌اند.
این کتاب از دوران کودکی سردار شروع می‌شود و تا لحظه شهادت او را روایت ‌می‌کند؛ روایتی از حاج قاسم از قنات ملک تا حوالی یک و بیست دقیقه بامداد بغداد.
از جذابیت‌های ‌‌این کتاب، پایان‌بندی احساسی و زیبای آن است که با دانه‌های انار و شهادت سردار رقم ‌می‌خورد. کتاب نامزد گلوله‌ها برای مخاطبان مختلف از جمله علاقه‌مندان به تاریخ دفاع مقدس و زندگینامه‌ها جذاب و خواندنی است.

 

کتاب عقل سرخ

عقل سرخ تألیف دکتر سید مجید اما‌می‌، آرزو نیکوئیان یادنامه علوم اجتماعی‌‌ایران برای حاج قاسم سلیمانی و جهان پس از شهادت‌‌ این بزرگ‌وار است. این کتاب مجموعه‌ای از گفتار‌ها و سخنان صاحبنظران و اهالی علوم انسانی و اجتماعی درباره شخصیت، جهان و جهان‌بینی و جامعه زیسته سردار و جامعه‌ای با زیست سردار سلیمانی است. این کتاب با همکاری دانشکده معارف اسلا‌می ‌و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم و چندین پژوهشکده و مرکز تحقیقات علوم انسانی دیگر به چاپ رسیده است. کتاب عقل سرخ واقعه ترور حاج قاسم سلیمانی و حضور مردم در تشییع شکوهمند و تاریخ‌ساز او را در بستر و دامان همه اقشار مردم‌‌ ایران بررسی کرده است و آن را فرصتی برای دیدن چهره حقیقی جامعه ‌‌ایرانی با هر فکر و مسلک و دیدگاه و قومیت و بازخوانی دقیقی نسبت به جامعه و مردم با گذشته و‌‌ آینده دانسته است. یادداشت‌ها و مقالات ‌‌این مجموعه که در فاصله چهلمین روز شهادت از سوی استادان علوم انسانی و اجتماعی تهیه شده، به گونه‌‌ای است که بازتاب و نگرش و کنش فعالان دانشگاهی و حوزوی را در شرایط و لحظات نامنتظره‌‌ای که شاید برای یک بار اتفاق افتاد و دیگر تکرار شدنی نخواهد بود، بیان کرده است.‌‌ این کتاب ثبت آن لحظات ناب است. تعریفی از بیم‌ها و امیدهای تشییع‌کنندگان و سوگوارانش، از جغرافیای ‌‌این کنش‌ها، بازتعریف شهادت او بر جنگ و صلح و تأثیرات او بر جنبش‌های اجتماعی مقاومت ملی و اسلا‌می ‌و جهانی است. عقل سرخ هفتاد و دو تحلیل، مقاله و یادداشت صاحبنظران علوم انسانی و اجتماعی درباره شخصیت، جامعه و جهان شهید سلیمانی است. خواندن ‌‌این کتاب برای پژوهشگران حوزه علوم انسانی و علاقه‌مندان به شناخت اندیشه و شخصیت سردار سلیمانی پیشنهاد ‌می‌شود.

 

میدان‌های سخت

کتاب میدان‌های سخت گزیده خاطرات، سخنرانی‌ها، گفت‌و‌گو‌ها و همچنین متن کامل وصیتنامه شهید حاج قاسم سلیمانی است. تاریخ همچنان به دانسته‌های افرادی همچون حاج قاسم نیاز دارد و چه چیزی گرانبهاتر از جمع‌آوری آنچه در ذهن و فکر‌‌ این شهید بزرگ‌وار ‌می‌گذشته است. آنچه کتاب میدان‌های سخت را حائزاهمیت کرده است، جدای از در دل داشتن سخنان حاج قاسم، در برداشتن دیدگاه‌ها، تفکرات، نگرش، منظومه فکری و قالب ذهنی و مشی و خط و نظام معرفتی ذهنی اوست و بیان کننده مبانی و مبادی و غایت حرکت قهرمانانه ‌‌این اسطوره محور مقاومت نیز است.
کتاب میدان‌های سخت شامل سه بخش است: بخش اول سخنرانی‌های شهید حاج قاسم سلیمانی در سال‌های اخیر و با موضوع جبهه جهانی مقاومت
بخش دوم سخنرانی‌ها و گفت‌و‌گو‌های سردار شهید درباره دفاع مقدس و جنگ هشت ساله ‌‌ایران و عراق
 و بخش سوم شامل وصیتنامه کامل و الهی سیاسی ‌‌این شهید عزیز است. کتاب میدان‌های سخت حاصل تلاش و پژوهش محمد حسن روزی طلب و پروین نوری‌پور است که انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلا‌می آن را وارد دنیای نشر کرده است.  خواندن ‌‌این کتاب به همه علاقه‌مندان به مشی، سیره و زندگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پیشنهاد ‌می‌شود.

 

کتاب عزیز زیبای من

تمام لحظات زیستن مردی از جنس نور، مردی چون حاج قاسم سلیمانی که عزیز تمام دل‌هاست، خواندنی است و شنیدنی؛ اما‌‌ این که سه روز آخر زندگی ‌‌این مرد بزرگ چگونه گذشته و چطور با نزدیکانش خداحافظی کرده و به سمت نور رفته است، ماجرای شنیدنی‌تری دارد.
 کتاب عزیز زیبای من، مستندی است روایی از هفتاد و دو ساعت پایانی زندگی پربرکت شهید حاج قاسم سلیمانی شامل خاطراتی از اعضای خانواده، چند تن از فرماندهان جبهه‌های مقاومت و رفقای قدیمی ‌ایشان.
این کتاب علاوه بر نگرانی‌ها و دغدغه‌های اطرافیان سردار در روز‌های میانی دی ماه 1398، به شرح روحیات و منش حاج قاسم پیش از شهادت نیز ‌می‌پردازد.
منبع اصلی‌‌این کتاب مستند پرواز 1:20 به کارگردانی مهدی نقویان است اما نکات تکمیلی از طریق مصاحبه‌های بیشتر توسط نویسنده جمع‌آوری و به کتاب اضافه شده است.
در انتهای کتاب نیز تصاویر مرتبط با متن خاطرات شامل عکس‌های خانوادگی، تصویری از دستنوشته‌های شهید سلیمانی و نامه ‌‌ایشان به همسرشان آمده است.
کتاب عزیز زیبای من را زینب مولایی گردآوری و نوشته است و انتشارات مکتب حاج قاسم آن را وارد دنیای نشر کرده است.
خواندن ‌‌این کتاب به همه کسانی که دلشان ‌می‌خواهد یک مستند تلویزیونی پرمخاطب از حاج قاسم سلیمانی را مکتوب در دستان‌شان داشته باشند، پیشنهاد ‌می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی