نگاهی به اعتراض هنرمندان غربی به سانسور فلسطین

1300 حق‌طلب در هالیوود خاموش شدند!

بیش از دو ماه از آغاز درگیری­‌ها در نوار غزه می­‌گذرد و هر روز جهان بیشتر به دروغین بودن ادعاهای حقوق بشری غرب پی می‌­برد. از اخبار و برنامه­‌های سیاسی تا سینما و تلویزیون و حتی صنعت مد و فشن هرکدام به هر نحوی که می­‌توانستند و یا بلد بودند، نظر خود را ابراز کردند. آخرین ماجرا در این رابطه، طراحی برند زارا بود، که مادران سوگوار فلسطینی­ و شهدای فلسطین را به سخره گرفت. اما هیچ توبیخی از سوی توئیتر یا اینستاگرام متوجه آن نشد. در این شرایط که هرگونه برنامه و فیلمی که به نفع صهیونیسم برای سرپوش گذاشتن به جنایات اسرائیل باشد، آزاد است.

مریم اسدزاده
نویسنده

بیش از 1300 هنرمند و بازیگر، از جمله اولیویا کولمن، بازیگر بریتانیایی برنده اسکار، نامه­‌ای را امضا کردند که در آن مؤسسات فرهنگی غربی را به سانسور حامیان فلسطین متهم کردند.
امضاکنندگان نامه سرگشاده منتشر شده توسط سازمان «هنرمندان برای فلسطین» در بریتانیا، مؤسسات فرهنگی کشورهای غربی را به «سرکوب، خاموش کردن و انگ زدن به صداها و دیدگاه‌های فلسطینی‌ها» متهم کردند و از آنها خواستند «از حق آزادی بیان حمایت کنند و تعهد خود را برای مبارزه با تبعیض حفظ کنند.»
هنرمندان گفتند که چنین اختلافی سؤالات جدی در مورد سوگیری در پاسخ به نقض فاحش حقوق بشر ایجاد می­‌کند.
این نامه فهرستی از حوادثی را مشخص می‌کند که آنها را نمونه‌ای از «خاموش کردن و انگ زدن صداها و دیدگاه‌های فلسطینی‌ها» توسط بسیاری از نهادهای فرهنگی در کشورهای غربی می‌دانند.
این هنرمندان افزودند: «بسیاری از نهادهای فرهنگی در کشورهای غربی به جای حمایت از فراخوان ما برای پایان دادن به خشونت، به طور سیستماتیک صداها و دیدگاه‌های فلسطینی‌ها را سرکوب و خاموش کرده و انگ می‌زنند. این شامل هدف قرار دادن و تهدید معیشت هنرمندان و دست اندرکاران هنری است که با فلسطینی­‌ها ابراز همبستگی می‌­کنند و همچنین لغو نمایش­‌های هنری، نمایش فیلم، گفت‌و‌گو، نمایشگاه و رونمایی کتاب در راستای این تهدیدات اعمال شده است. آنها ادامه دادند: با وجود این فشار، هزاران هنرمند از وجدان خود پیروی می­‌کنند و به اظهارنظر ادامه می‌­دهند.
در این نامه، هنرمندان گفتند که آزادی بیان، همان­طور که در قوانین حقوق بشر و کنوانسیون اروپایی حقوق بشر ذکر شده است، ستون فقرات زندگی خلاقانه آنهاست و برای دموکراسی، اساسی است.
آنها خاطرنشان کردند: ما به عنوان هنرمندان و فرهنگیان با کسانی که در محیط کار با تهدید و ارعاب مواجه می­‌شوند، اعلام همبستگی می­‌کنیم. از جمله نمونه‌های سانسور ذکر شده در نامه، حذف ملیسا باربارا (33 ساله) هنرپیشه مکزیکی از فیلم ترسناک «جیغ 7» است. شرکت سازنده، Spyglass Media، می­‌گوید که پست‌های باربارا از طریق Stories در «اینستاگرام» درباره رویارویی اسرائیل و حماس است.
جنا اورتگا، بازیگر نیز اندکی پس از انتشار فیلم باربارا توسط Spyglass Media، به دلیل حمایتش از فلسطین، از این فیلم کناره­‌گیری کرد.
از دیگر حوادث ذکر شده در این نامه می‌­توان به لغو نمایشگاه هنرمند معاصر چینی آی وی وی، در لندن پس از بیان نظر خود در مورد بمباران مداوم غزه توسط اسرائیل در توئیتی که بعداً آن را حذف کرد، اشاره کرد.
سوزان ساراندون برنده جایزه اسکار بازیگر فیلم تلما و لوئیز نیز از پروژه سینمایی­‌اش کنار گذاشته شد.
موزه Folkwang در اسن همچنین در آخرین لحظه نمایشگاه Afrofuturism توسط انیس دوپلان، هنرمند اهل هائیتی را به همراه موزه زارلند در آلمان لغو کرد که نمایشگاه انفرادی Candice Britz عکاس آفریقای جنوبی بود. این شامل هنرمندانی می‌­شود که از حقوق فلسطین حمایت می‌کنند و هیچ ارتباطی با محتوای آثار حرفه‌ای آنها در این نمایشگاه‌­ها ندارد.
تارنمای «هنرمندان برای فلسطین» در بریتانیا به نقل از حسن عبدالرزاق، که نمایشنامه او با نام «و من اینجام» با الهام از زندگی یک بازیگر فلسطینی در اکتبر گذشته در پاریس لغو شد، گفت: «این سانسور به همان اندازه که ناامید کننده است، اشتباه است. زمان آن فرارسیده است که به سخنان فلسطینی‌ها گوش دهیم تا ماهیت زندگی آنها را درک کنیم. در این نامه از سازمان‌های هنری خواسته شده تا به درخواست‌ها برای آتش‌بس دائمی بپیوندند و از هنرمندان و کارگرانی که حمایت خود را از حقوق فلسطینی‌ها ابراز می‌کنند، دفاع کنند. هنرمندان و نویسندگان سراسر جهان اعلام کردند که دیگر با مجله Art forum همکاری نخواهند کرد و هیأت تحریریه در واکنش به اخراج سردبیر دیوید ولاسکو که نامه‌ای با امضای 8000 هنرمند منتشر کرد و خواستار آتش‌بس و آزادی فلسطین شد، استعفا دادند و شاید همین موضوع اخراج سردبیر ماهنامه بین‌المللی Art forum بود که ما هر چه جست‌و‌جو کردیم در هیچ­کدام از خبرگزاری­‌های خارج از کشور، اسامی 1300 هنرمند معترض به سانسور حقوق بشر صلح‌طلبانه را نیافتیم. گویا اخراج سردبیر کار خودش را کرده است و سانسور صلح‌طلبان، همچنان ادامه دارد!

 

جستجو
آرشیو تاریخی