نماینده حماس در ایران در‌گفت‌و‌گوی تفصیلی با «ایران‌جمعه» از دخالت آمریکا، آیندۀ جنگ در نوار غزه و وضعیت نتانیاهو می‌گوید

بفرمایید زندان!

خالد القدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، در این گفت‌و‌گو بیان کرد: امروز جنگ‌هایی به دست آمریکا شکل می‌گیرد که صرفاً برای نابودی تمام انسان‌ها و به دنبال نجات نسل خالص خودشان هستند و دیگران را انسان نمی‌شمارند.

حمله جبهه مقاومت فلسطینی و حماس به رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر سال جاری از مناطق نوار غزه به مناطق مرزی این رژیم انجام شد. حملاتی که به عنوان عملیات پیروزمندانه طوفان‌الاقصی نام گرفت و از همین نقطه درگیری رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطینی آغاز شد. آمریکا از کشورهایی است که طی سال های گذشته همواره از جنایات صهیونیستی حمایت کرده و رژیم صهیونیستی به واسطه همین حمایت‌های غرب و آمریکا به جنایات وحشیانه خود طی این سالها ادامه داده است. عملیات طوفان‌الاقصی به گونه‌ای بود که سربازان رژیم صهیونیستی به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های خود خبر می‌دادند که غذا برای خوردن و اسلحه برای دفاع کردن ندارند. هدف و انگیزه از عملیات طوفان‌الاقصی آزادسازی فلسطین و مقابله با اشغالگری و نقض حقوق انسانی توسط رژیم غاصب صهیونیستی بود. حال امروز مقاومت فلسطین در یک پیچ تاریخی قرار گرفته است و ما شاهد یک پیروزی مهم علیه دشمن هستیم که یکی از آن‌ها پیروزی در عرصه میدانی است و بعد از 45 روز حملات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، آنها نتوانستند کاری از پیش ببرند؛ فقط مردم بیگناه را به خاک و خون می کشند. رژیم صهیونیستی بارها تلاش کرده تا نیروهای خود را مجدداً سازماندهی و برنامه عمل خود را تغییر دهد، گاهی با حمله زمینی و گاهی با بمباران خونین و وحشیانه مراکز مسکونی، مدارس، محله های مسکونی غیرنظامی. دشمن به شیوه‌های مختلف به دنبال محروم کردن مردم از خدماتی که به آنها برای ماندن در شهرها کمک می‌کند، است. دشمن با تمام توان، به دنبال آواره کردن ساکنان غزه است. اما تا به این لحظه در این امر موفق نبوده و گواه آن نیز، آماری است که می‌گوید بیش از ۸۰ درصد ساکنان شمال نوار غزه هنوز در مناطق خود باقی‌مانده‌اند و با وجود همه بمباران ها و ویرانی‌ها حاضر به ترک مناطقی که در آن هستند، نیستند. در حال حاضر برخی گمانه زنی‌هایی از خواسته‌ غربی‌ها پیرامون درگیری‌ها در میان است. در این میان اظهاراتی مبنی بر آتش بس و انتقال قدرت در پسا جنگ بیان شده است. آنچه در ادامه می‌‌آید مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگار ایران جمعه با خالد القدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، در خصوص مسائل به وجود آمده و برخی گمانه‌زنی‌ها است:

محمدحسین طارمی
 خبرنگار

 

اخبار این روزهای فلسطین خبر از آن می‌دهد که طرف آمریکایی و غربی به دنبال برچیدن قدرت حماس است و اشاره دارند که مدیریت غزه دیگر با حماس نخواهد بود. به نظر شما بعد از جنگ طوفان‌الاقصی چه در انتظار حماس است؟
واقعاً این مسأله خیلی پیچیده است چرا که ما به ظاهر می‌بینیم که این جنگ در غزه اتفاق می‌افتد ولی از لحاظ نوع مدیریت و اثرات آن گویا بین‌المللی شده است. ساعت ۱۱ صبح به وقت ایران روز ۷ اکتبر اولین بیانیه رسمی در این جنگ توسط کاخ سفید صادر شد حتی قبل از نتانیاهو و رژیم جعلی صهیونیستی که ساعت ۱۳:۳۰ ب.ظ به وقت ایران بیانیه خود را صادر کرد. بایدن و دولت آمریکا به این نتیجه رسید که واقعاً رژیم ددمنش صهیونیستی زیر تهدید جدی توسط مقاومت فلسطینی‌ها قرار گرفته است.
ما شاهد آن بودیم که از آغاز، دولت بایدن مثل تفاهم ترامپ و نتانیاهو نبود و بایدن به هیچ وجه نتانیاهو را نمی‌پذیرفت. در حالی که برخی می‌گویند پروژه اسرائیل در سال ۱۹۴۸ میلادی برای حفظ منافع دولت‌های غربی به وجود آمد ولی امروزه معتقدند دیگر منافعشان را حفظ نمی‌کند. چرا که در حال حاضر دچار یک بار اخلاقی شده و نظم جهان را بهم زده است. صهیونیست‌ها مرتکب جرائم جنگی، عبور از خطوط قرمز در جنگ شده‌اند و حتی قطعنامه‌های سازمان ملل که علیه این رژیم و به نفع فلسطینی‌ها بود را زیر پا گذاشته‌اند.
بلینکن در نشست خبری گفت که ما می‌خواهیم به تل‌آویو رفته تا بر سر آتش‌بس انسانی به تفاهم برسیم. خب حالا که وزیر خارجه آمریکا به تل‌آویو آمد، در نوبت اول کشتار بیمارستان المعمدانی و در نوبت دوم در حالی که بلینکن در اتاق وزارت جنگ رژیم کودک کش صهیونیست رفت، کشتار بیمارستان الشفا، بیمارستان اندونزی و مدرسه الفاخوره اتفاق افتاد. شاید بتوان این عملکرد را نوعی چراغ سبز آمریکا و شاید فراتر از آن مدیریت مستقیم آمریکایی‌ها در این جنگ دانست. چه بسا شاید شما بگویید دنبال آرامش هستید ولی وقتی به فلسطین رسیدید، کشتار آغاز شده است. خب این به چه معناست؟
رژیم صهیونیستی امروز در حال یک نسل کشی است. در مدرسه الفاخوره ۲۰۰ دانش آموز به شهادت رسیدند. آیا آن دانش آموزان حماس بودند یا در آنجا واقعا تونل‌های مقاومت بود؟ خود آمریکایی‌ها با دروغ گویی مسأله بیمارستان الشفا را ماست مالی کردند. ابتدا گفتند در آنجا انبارهای اسلحه حماس است. بعد گفتند در آنجا رزمندگان حماس حضور دارند. مجدد گفتند گروگان‌های رژیم صهیونیستی آنجا هستند. بعد مجدداً گفتند گروگان‌ها امکان داشته آنجا باشند ولی در حال حاضر نمی‌دانیم کجا هستند. حالا دیگر کل دنیا فهمیدند که نه پایگاه بود و نه نیروهای رزمنده حماس بلکه یک نسل کشی عظیم مانند کشتار ۱۹۴۸ میلادی اتفاق افتاد که در آن ۶۰۰ روستای فلسطینی را از نقشه حذف کردند.
الان آمریکایی‌ها به این صحنه وارد شده و فشارهایی را ایجاد کرده‌اند. اگر من بخواهم یک نگاه بین المللی ارائه کنم؟ می‌بینیم که در ارتباط با جنگ هم همین اتفاق رخ داده است. این جنگ با حضور و سایه آمریکا ایجاد شده ولی نه به نفع اوکراین است و نه به نفع روس‌ها.
بایدن در ۱۸ نوامبر در واشنگتن پست، یادداشتی درباره رویکرد آمریکا پیرامون این مسأله نوشت که در اولین جمله آمده که این جنگ‌ها برای حفظ صرفا منافع آمریکا است‌؛ نه به نفع فلسطین، نه رژیم صهیونیستی و نه حتی اوکراین است. به نوعی می‌توان گفت امروز جنگ‌هایی به دست آمریکا شکل می‌گیرد و صرفا برای نابودی تمام انسان‌ها و به دنبال نجات نسل خالص خودشان هستند و دیگران را انسان نمی‌شمارند.
‌عده‌ای امروزه می‌گویند آتش بس از سوی آمریکا تاکید می‌شود اما از سوی رژیم صهیونیستی و نتانیاهو  مورد پذیرش واقع نمی‌شود و آتش بس دائمی به نفع صهیونیست‌ها نیست و از این صحبت‌های عجیب و غریب فراوان ایجاد شده است. مقاله بایدن در واشنگتن‌پست پر از پارادکس‌هایی است. به همین دلیل به این نتیجه می‌رسیم که رهبران جنگ رژیم صهیونیستی و آمریکایی در یک میدان پر مسأله و پیچیده گیر کرده و گرفتار شده‌اند.
نتانیاهو اگر امروز جنگ را متوقف کند، روز دوم به زندان می‌افتد. شاید هم به کمیته تحقیقات جرایم جنگی علیه حقوق بشر فراخوانده شود. امروز محبوبیت بایدن در پنج ایالات مهم و عمده آمریکا در انتخابات کم شده است. افکار عمومی در مناطق شرق نشین ممکن است قبولش نداشته باشند اما اینکه در آمریکا و در بین رسانه‌های داخلی آنجا بایدن محبوبیت نداشته باشد، مسأله قابل توجهی محسوب می‌شود. امروز در بیشتر از ۵۰ شهر بزرگ آمریکا مردم برای حمایت از ملت فلسطین و محکومیت جرایم رژیم صهیونیستی در تظاهرات خیابانی شرکت می‌کنند. حال باید گفت که امروزه بایدن و نتانیاهو برای نابودی تمام قد حماس به میدان آمده بودند اما همچون زمین بازی شطرنج آچمز شده‌اند. امروز انقدر گرفتارند که برایشان نه راه پس وجود دارد و نه راه پیش.
ما به سراغ راه حل می‌رویم. حداقل خواسته ما در کوتاه مدت رفع محاصره از غزه، آزاد سازی اسرا و همچنین توقف بی‌حرمتی به مسجدالاقصی است که باید محقق شود. به هر حال امروز بعد از ۱۳ هزار شهید که بیشتر آنها از کودکان و زنان بودند، نمی‌توان به مردم گفت که به شرایط زندگی ذلت بار گذشته برگردند. برای مردم فلسطین شهادت با عزت بسیار ارزشمندتر از مردن با زندگی ذلت بار کنونی است.
امروز تلفات نظامی و اقتصادی خوبی به رژیم صهیونیستی وارد شده است. قبل از ۷ اکتبر یک سرباز صهیونیستی جلوی ۳۰۰ فلسطینی می‌ایستاد ولی امروز یک سرباز در برابر دو فلسطینی قرار می‌گیرد. لذا تحلیل میدان امروز این است که نه تنها آمریکایی‌ها برای فرماندهی میدانی در جنگ بلکه برای نابودی کامل فکر مقاومت، غزه و حماس آمده‌اند. حماس یک جنبش سیاسی نیست بلکه یک ایده و تفکر نه تنها در فلسطین بلکه در سراسر جهان به عنوان یک جریان مردمی است.
با این تفاسیر سرنوشت غزه چه می‌شود؟
تاریخ به ما درس خوبی داده است. مگر در ویتنام چه نتیجه‌ای گرفتند؟ نهایتاً آمریکا مجبور به عقب نشینی شد. این جنگ یک جنگ نامتقارن است. ما باید بدانیم به دنبال چه چیزی هستیم؟ در این روزها رژیم صهیونیستی سه برابر بمب هسته‌ای هیروشیما بمب و مواد منفجره بر سر مردم غزه ریخته است. برخی محاسبه کرده‌اند که حدودا ۸۲ تن مواد منفجره در هر کیلومتر مربع بر روی غزه ریخته شده است. این یک فاجعه نظامی است. انبارهای اسلحه در شیکاگو، نیویورک و واشنگتن باز شده است. دشمن ما اولین بار در تاریخ از تجار برای ادامه جنگ وام می‌گیرند.
لذا ما می‌گوییم در بحث جنگ نامتقارن ما به دنبال گرفتن تلفات هر چه بیشتر در حوزه اقتصادی و امنیتی هستیم. هزینه این جنگ در روز هفتم خودش حدود ۱۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است. در این هفته گزارشی از رژیم صهیونیستی منتشر شد که هزینه هر هفته جنگ برابر با ۲/۵ میلیارد دلار است. از لحاظ امنیتی نیز تعداد زیادی از شهرک نشینان نظامی و افراد نظامی حاضر در این شهرک ها کشته و اسیر رزمندگان شده‌اند. می‌توان گفت که ما در این جنگ دو ستون اصلی دشمن را نا امن و متزلزل کرده‌ایم.
زندگی با محاسبات ریاضی بسیار تفاوت دارد. شما در جنگ غزه و رژیم صهیونیستی نمی‌توانید صرفاً عنصر ریاضی به کار بگیرید. عنصر مادی یعنی میزان اسلحه و راکد را باید ضرب بر اراده مردم و مقاومت مردم فلسطین کنیم تا قدرت واقعی آنها را درک کنیم. دشمن ما از راه بمباران سنگین بی هدف مساجد، مساکن، کلیساها، بیمارستان‌ها و مدارس دنبال صفر کردن روحیه مردم هستند. مردم ما ریشه دار هستند و میجنگند تا به شهادت برسند.
در ارزیابی میدانی حاضر باوجود  قربانی زیاد در حوزه انسانی، موفقیت با مقاومت بوده است. مثلاً در بحث تعداد تانک‌ها و نفربرهایی که تخریب شده است. رژیم صهیونیستی حدود ۶۰۰ تانک مرکاوا دارد که در این جنگ ۱۸۰ دستگاه از آن، نابود شدند. یا در مثال دیگر، ۳۰ درصد از راکت‌های مقاومت از گنبد آهنی عبور کرد. این‌ یک موفقیت بی‌سابقه باشد.‌ ما اجازه نمی‌دهیم با هر شکلی از طرف هر دولت یا جریانی درباره سیاست و تعیین سرنوشت مردم ما دخالت صورت گیرد. تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها باید توسط خود مردم فلسطین باشد و کسی نباید از هر جهت دخالت کند.
طبق نظر برخی کارشناسان آنتونی بلینکن در تلاش است تا تشکیلات خودگردان در جنگ حماس با صهیونیست‌ها نقشی ایفا کند. نقش احتمالی این تشکیلات در جنگ و پس از آن چه می‌تواند باشد؟ آیا تشکیلات خودگردان می‌تواند دوباره کنترل نوار غزه را در دست بگیرد؟
حماس دیگر یک جنبش سیاسی نیست. ما امروزه تبدیل به یک ایده شده‌ایم. حماس امروز شده یک جریان فکری در دنیای اسلام و حماس یعنی فلسطین و فلسطین یعنی حماس. ما در زبان عربی مثلی داریم که فارسی آن به این شکل است که می‌گوید: «کسی یک ابزار ناکام را استفاده می‌کند که عقلش خراب است». مقاومت امروز دفاع می‌کند و نیازهای مردم غزه را تامین می‌کند تا یک حیات کریمانه برای مردم محیا کنند. ما زندگی ذلت بار را قبول نداریم و برای همین به سراغ تفکر آزادی رفته‌ایم.
نقشی که دوستان عزیز در تشکیلات خودگران دارند، دو مسأله مهم است. ابتدا دو واقعه در تاریخ درگیری ما و دشمن وجود دارد که یکی سال ۲۰۰۲ بود که شارون آخرین پادشاه تندرو صهیونیستی که شخصیت وحشی داشت. در سال ۲۰۰۲ به سراغ عملیات بزرگی رفت و هدفش این بود که وقتی از کرانه باختری عقب نشینی می‌کند، مدیریت امنیت کرانه باختری را به دولت خودگردان تحویل دهد.
مسأله دیگر فرار شارون از غزه در سال ۲۰۰۵ میلادی بود. او در این فرار باز هم دنبال این بود که مدیریت امنیتی با دولت خودگردان باشد. نتیجه این دو واقعه این بود که در کرانه باختری مقاومت پیروز شد و در غزه نیز حماس در انتخابات پیروز شده است. از آمریکایی‌ها و بایدن به گوش می‌رسد که خواهان آن هستند پس از حماس و نابودی آن، تشکیلات خودگردان جایگزین شود اما نتانیاهو هم این کار را رد کرده است. امروز و در این شرایط ما شاهد روش معتبر و درستی برای برادران تشکیلات خودگردان نیستیم. حتی تشکیلات خودگردان برای مردم ما نیز دیگر مهم نیست و حرفی راجع به آن‌ها نمی‌زنند. به نظر من حداقل کاری که تشکیلات خودگردان می‌تواند انجام دهد این است که به روش حقوقی و بین‌المللی جنایتکاران رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.
اینگونه دعوا بر سر مدیریت در شرایطی که مردم زیر فشار آتش کشتار جمعی رژیم صهیونیستی هستند، از کجا آب می‌خورد؟ هدف از این خط رسانه‌ای چیست؟
‌در فلسطین حال حاضر حتی ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان صحبت از مقاومت می‌کند. فلسطینی‌ها بعد از این حجم از شهدا که از کودکان و زنان و بی‌گناهان شکل گرفته دیگر اجازه نمی‌دهند کسی وارد اختلافات و فتنه سیاسی شود. ما فلسطینی‌ها یک برنامه واحد داریم و آن هم چیزی جز توقف این جرایم وحشیانه نیست. این خط خبری کاملاً زیر سر رژیم صهیونیستی و آمریکا است.
‌در نهایت آیا رژیم صهیونیستی به دنبال کوچ اجباری برای اهالی غزه است؟
رژیم با کشتار مردم و به دنبال خالی کردن و کوچ اجباری مردم است. رژیم صهیونیستی در واقع به دنبال صفر کردن اراده ملت ماست. رژیم به دنبال این است که مردم ما را محو کند. چیزی پنهان نمانده زیرا وزیر منفور دارایی رژیم صهیونیستی، می‌گوید تنها راه حل امروز این است که عرب غزه که واژه تبعیضی‌ست، باید به صحرای سینا برود. یکی از وزرای دولت اورژانسی نتانیاهو در تلویزیون عبری می‌گوید، ما به دنبال «یوم النکبه» در سال ۲۰۲۳ میلادی هستیم. «یوم النکبه» روز آواره‌کردن و سلب مالکیت خشونت‌بار فلسطینیان و نابود کردن جامعه، فرهنگ، هویت، حقوق سیاسی و آمال ملی آنها است. آن‌ها می‌خواهند هنوز هم همین طرح را پیاده سازی کنند. مردم ما ریشه دار هستند. مثلاً مردمی که از شمال به مرکز یا جنوب رفتند، در خانه خویشان خود سکونت گرفته‌اند.
رژیم صهیونیستی همچون داعشی‌ها مردم را با ایجاد ترس مجبور به حرکت به سمت پناهگاه‌های می‌کنند اما به محض حرکت، مردم را به شهادت می‌رسانند. به نوعی با ایجاد ترس و نسل‌کشی همان راه مریدان خود، داعش را در پیش گرفته‌اند. انشالله که مردم ما هوشیار هستند. الحمدالله هیچ کسی میهنش را ترک نکرده است. تلویزیون را که تماشا می‌کردم، یک دختر ۹ یا ۱۰ ساله در خیمه زیر باران در حال بازی بود. درست است که پدر و خانواده آن‌ها شهید شده است اما مردم ما به دنبال یک زندگی کریمانه در سایه آرامش و صلح هستند.
آیا جنگ صورت گرفته بین غزه و رژیم صهیونیستی تغییراتی در ژئوپولیتیک منطقه در بر خواهد داشت؟ آمریکا به این تغییرات چه واکنشی نشان می‌دهد؟
«توماس فریدمن» که یک تحلیلگر معروف آمریکایی‌ست، می‌گوید رژیم صهیونیستی ژئوپولیتیک ندارند. اصلاً به نوعی قانون اساسی در این رژیم وجود ندارد. زبان مشترک، تاریخ مشترک و فرهنگ مشترک ندارند. این وضعیت کنونی یک وضعیت با زور است و آن هم صرفاً با زور آمریکایی‌ها.
ژئوپولیتیک در حال عوض شدن است. ما اصلاً خواستار نابودی آمریکا نیستیم. زیرا که بسیار از مردم آن کشور با ما همدل هستند و با هر وسیله‌ای که می‌توانند از تلاش‌های ما برای گرفتن حق طبیعی و انسانی‌مان دفاع می‌کنند ولی آمریکا باید از این فعالیت‌های غیر انسانی خود دست بردارد و از این رژیم غاصب و کودک کش حمایت کند تا کمی بتواند آبروی خود را حفظ کند.
امروز موضوع مظلوم مقتدر واقعاً تحقق شده و این مظلوم دیگر زیر ظلم نمی‌رود. همچنین سرنوشت منطقه باید با نظر مردمان این منطقه رقم بخورد. آمریکا دخالت مستقیم در این جنگ دارد و اعلام شده که در غزه تعدادی از آمریکایی‌ها نیز کشته شده‌اند. اما امروز می‌بینم که آمریکا فی‌نفسه وارد عمل شده و شاهدیم آنهایی که روزی از منطقه خارج شده‌اند در تلاشند تا دوباره در منطقه جایی برای خود دست و پا کنند.
چند سال است که عبور از نظام جهانی نوین بعد از سال ۸۸ میلادی آغاز شده و دنیا به سمت نظام نوین جهانی جدید می‌رود و آمریکا دیگر تک قطب نیست. حتی آمریکا شرایط شریک شدن با نظام نوین جهانی نوین را هم از دست داده و در آینده به دلیل جنایات بسیاری که در سال‌های متمادی انجام داده عضو با توانایی بالا نخواهد بود.
حالا که رژیم پس از تبلیغات بسیار بیمارستان شفا را بازرسی کرد و به نتیجه‌ای دست نیافتند، در دید جهانیان و رسانه‌ها چه وضعی پیدا کرده‌اند؟
ما از روز اول در حماس مطالبه کردیم تا یک کمیته طرف سوم جهانی بیاید و تحقیق کند که اگر واقعا انبار اسلحه داشتیم و یا حضوری از حماس در آنجا بود، نظری بدهند. تا به امروز رژیم صهیونیستی قبول نکرده زیرا خودشان از دروغگوترین و دزدترین افراد هستند. آنها همیشه مدعی هستند که تکنولوژی ماهواره‌های آمریکا بسیار قوی است و می‌تواند حتی زیرزمین را نیز نشان دهد ولی امروز حتی با بهره‌گیری از آن امکانات هم نتوانسته‌اند ردی از حضور حماس یا تسلیحات در آن بیمارستان‌ها پیدا کنند.
پارادوکس در سخنان این غاصبان بسیار است. اول گفتند بیمارستان‌ها پایگاه حماس است و بعد گفتند اینجا گروگان‌ها بودند، باز بعد گفتند اینجا مسائل مهم امنیتی بود و در آخر می‌گویند ما می‌دانیم گروگان هست ولی نمی‌دانیم کجا هست؟! خب با اینگونه مسائل افکار عمومی را تحقیر می‌کنند و ملت را نادان فرض می‌کنند.
ما مجدداً از جهانیان درخواست می‌کنیم که در کمیته‌ای بین‌المللی بیایند و درباره بیمارستان الشفا تحقیقاتی صورت بگیرد. نتیجه این تحقیقات یک محاکمه بزرگ علیه رهبران این جنگ در پیش خواهد داشت.
امروز در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی جبهه مقاومت فلسطینی و حماس توانسته ضربات خوبی به این رژیم بزند. در رابطه با اسرایی که مقاومت از رژیم گرفته در کنار تخریب‌های پیاپی آن‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
از روز اول مسأله اصلی این است که مبادله اسرا را خود نتانیاهو به تعویق می‌اندازد. متأسفانه حدود ۶۰ اسیر از رژیم صهیونیستی در بمباران‌های بی هدف خود این رژیم کشته شدند. ‌هاآرتص اخیراً طی گزارشی عجیب اعلام کرد ۱۲۰۰ شهروند اسرائیلی که در روز ۷ اکتبر کشته شدند، توسط جنگنده‌های اسرائیلی مورد هدف قرار گرفته‌اند.
خود دولت رژیم صهیونیستی تصاویری منتشر کردند که عده زیادی توسط خود نیروهای رژیم صهیونیستی به علت اشتباه شناختی کشته شدند. سید حسن نصرالله در سخنانی که روز جمعه فرمودند، خود رژیم به اشتباه مردم خود را هدف قرار داده است.
غیر نظامیان و غیر صهیونیست‌ها مهمان ما هستند و زمانی که امنیت لجستیک و سیاسی آماده ‌شود آنها را به دامن خانواده برمی‌گردانیم. پیرامون مسأله اسرای اسرائیلی هم صرفا در چهارچوب مبادله اسرا صورت خواهد گرفت. ما هم در زندان‌های رژیم غاصب زندانیانی داریم که باید در چهار چوب انسانیت این اسرا مبادله شوند.
با توجه به پیشرفت‌های کنونی مقاومت فلسطین نظر شما در مورد عملکرد کشورهای عربی در این مسأله چیست؟
مقاومت فلسطین امروز بسیار پیشرفت کرده است. جوانان مقاومت امروز با شلوار اسپرت و نداشتن تجهیزات بسیار پیشرفته یک خمپاره به دست می‌گیرند و روی بدن میرکاوای میلیون دلاری که حتی مگس را هم شناسایی می‌کند، می‌روند و آن را نابود می‌کنند. قهرمان‌تر از آن رزمنده فلسطینی کسی است که با دوربین نشسته و این صحنه‌ها را ثبت می‌کنند. اینها همگی شجاعانی هستند که امروز باعث افتخار همه امت اسلام هستند.
امروز فلسطین نیازمند رویکرد‎‌ها و حمایت‌های جدی سیاسی است نه این رویکردهای منفعلانه که برخی کشورهای عربی می‌دهند که حتی تا به امروز نتوانسته‌اند یک بیانیه محکم هم بدهند. امروز بسیاری از کشورهای عربی بزرگ حتی نتوانسته‌اند گذرگاه رفح را به صورت دائمی باز کنند که حداقل کمک‌های درمانی و غذایی که مردم برسد.
البته ما از کشورهای عربی انتظاری نداریم و منظور ما انتظار جامعه جهانی است. امروز مردم غزه از قبله اول مسلمانان دفاع می‌کنند. کشورهای عربی سازمان‌هایی را برای نجات مسجدالاقصی در سال 1969 تشکیل دادند ولی برای مسجدالاقصی چکار کردند؟ به قول آقای ابوعبیده سخنگوی گردان‌های القسام، ما نیازی به ارتش شما نداریم؟! ولی نفهمیدیم چرا حتی گذرگاه رفح که برای آتش بس هم نیست و تنها برای ورود کمک انسان دوستانه است را نیز باز نکردید.
امروز پشت گذرگاه رفح حدود 300 کیلومتر کمک انسان دوستانه و دارو و... برای مردم غزه مانده است ولی اجازه نمی‌یابد که به دست ما برسد. موضع سیاسی رسمی کشورهای عربی بسیار بد است. ما این سؤال را داریم که چرا برخی کشورهای عربی در کمال تعجب مردم خود را که در حمایت از فلسطین تظاهرات می‌کنند را نیز سرکوب می‌کنند و این چیز جدیدی نیست. خداوند همه آنها را هدایت کند.
‌در نهایت این جنگ بین مردم فلسطین و رژیم صهیونیستی چطور می‌تواند پایان یابد؟
‌دو راه وجود دارد. یکی اینکه در واقع و در میدان عمل جنگ به صورت واقعی متوقف شود که اینکه هر بار خواستار توقف جنگ شوند و در عمل هیچ خبری نباشد که این باعث می‌شود که تنها راه برای ما مقاومت باشد. این راه مقاومت چقدر ادامه یابد هم به اراده مردم فلسطین بستگی دارد. امروز پس از چنین قربانی‌هایی دیگر نمیتوانیم به شرایط قبل برگردیم. امروز با اهداف کوتاه مدت همچون مبادله اسرا، رفع محاصره و باز کردن راه‌های ارتباطی غزه می‌توان به جنگ نظامی پایان داد و به دنبال راه حل‌های سیاسی بود.

 

خلاصه مصاحبه
 جوانان مقاومت امروز با شلوار اسپرت و بدون تجهیزات بسیار پیشرفته، خمپاره به دست می‌گیرند و میرکاوای میلیون دلاری را نابود می‌کنند.
 نتانیاهو اگر امروز جنگ را متوقف کند، روز دوم به زندان می‌افتد. شاید هم به کمیته تحقیقات جرایم جنگی علیه حقوق بشر فراخوانده شود.
  امروز بعد از ۱۳ هزار شهید که بیشتر آنها از کودکان و زنان بودند، نمی‌توان به مردم گفت که به شرایط زندگی ذلت بار گذشته برگردند.
 حداقل خواسته ما در کوتاه مدت رفع محاصره از غزه، آزاد سازی اسرا و همچنین توقف بی‌حرمتی به مسجد الاقصی است که باید محقق شود.
 روزها رژیم صهیونیستی سه برابر بمب هسته‌ای هیروشیما بمب و مواد منفجره بر سر مردم غزه ریخته است.
 حداقل کاری که تشکیلات خودگردان می‌تواند انجام دهد این است که به روش حقوقی و بین‌المللی جنایتکاران رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.
 ۳۰ درصد از راکت‌های مقاومت از گنبد آهنی عبور کرد. اینرا می‌توانیم یک موفقیت بی سابقه باشد.‌
 مبادله اسرا را خود نتانیاهو به تعویق می‌اندازد. متاسفانه حدود ۶۰ اسیر از رژيم صهيونيستي در بمباران‌های بی هدف خود این رژیم کشته شدند.
 پشت گذرگاه رفح حدود 300 کیلومتر کمک انسان دوستانه و دارو و... برای مردم غزه مانده است ولی اجازه نمی‌یابد که به دست ما برسد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی