به بهانه یک هدیه علمی

ایران پیشتاز در تولید آنفلوانزای فصلی

با تولید «فلوگارد» ایران دومین تولید کننده جهانی واکسن نوترکیب آنفلوانزا به شمار می‌رود؛ محصولی دانش بنیان که تحولی را در حوزه بهداشت و درمان رقم خواهد زد.
بیماری آنفلوانزا برای خیلی از ما ممکن است تجربه چند روز بدن درد، خستگی، تب و عطسه باشد. اما این بیماری برای گروهی می‌تواند جدی‌تر بوده تا حدی که منجر به بستری شدن و حتی مرگ شود.
سالانه 3 تا 5 میلیون نفر به آنفلوانزای شدید مبتلا شده و 290 تا 650 هزار مرگ ناشی از این بیماری گزارش می‌شود. مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا در افراد 65 سال و بالاتر شایع است، اما می‌تواند در کودکان و بزرگسالان جوان نیز دیده شود.

واکسن آنفلوانزا تنها راه پیشگیری
مطابق اعلام پزشکان، تزریق واکسن آنفلوانزا بهترین و مؤثرترین راه پیشگیری از خطرات ناشی از بیماری آنفلوانزاست و میزان اثربخشی واکسن آنفلوانزا 40 تا 60 درصد تخمین زده شده است.
به همین دلیل است که سازمان جهانی بهداشت و CDC به همه افراد به‌ویژه گروه‌های پرخطر توصیه می‌کند سالانه واکسن آنفلوانزا تزریق کنند. گروه های پرخطر نیز شامل سالمندان بالای 65 سال،کادر درمان، بیماران مبتلا به دیابت، بیماران قلبی، بیماران مبتلا به آسم و بیماری های تنفسی، افراد دارای اضافه وزن، افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی (مانند ام اس، پسوریازیس، لوپوس و ....) وافراد مبتلا به سرطان است.
بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا پیش از شیوع این بیماری در جامعه بوده که این زمان در فاصله 10 شهریور تا 10 آبان ماه است. با این حال اگر واکسیناسیون در این بازه زمانی امکانپذیر نباشد، همچنان توصیه می‌شود که تا پایان دی ماه تزریق صورت گیرد. چون معمولاً حداکثر شیوع آنفلوانزا هر ساله در ماه‌های بهمن و اسفند دیده می‌شود.

دانشمندان به یک مشکل جدی پاسخ دادند
در سال 1399 و در بین اخبار مختلف مرتبط با کرونا، خبر
مسرت‌بار اتمام موفقیت آمیز کارآزمایی بالینی فاز 3 واکسن آنفلوانزا با نام تجاری فلوگارد، اگرچه به چشم بسیاری از افراد چندان خبر مهمی نبود، اما خبر از جهش بزرگ در توانمندی واکسن سازی کشور داشت و خوشبختانه واکسن آنفلوانزای نوترکیب با نام تجاری «فلوگارد» محصول شرکت دانش بنیان نیواد فارمد از ابتدای سال 1400 مجوز وزارت بهداشت را برای ورود به بازار دارویی کشور
 دریافت کرد.
فلوگارد، واکسن نوترکیب و چهار ظرفیتی آنفلوانزای فصلی است. مزیت این دسته از واکسن‌ها نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر در تولید سریع، اثربخشی بالا و حساسیت کمتر آن است. کشور ما سالانه به سه تا پنج میلیون دوز واکسن آنفلوانزا نیازمند است. واکسن نوترکیب، واکسنی است که انحصار آن تنها در دست فرانسه بود و با تولید فلوگارد ایران دومین تولید کننده جهانی واکسن نوترکیب آنفلوانزا به شمار می‌رود.
رئیس مجلس در دیدار با رئیس دولت امارات، دو نوع داروی دانش بنیان ایرانی، داروی سلولی «ریکالرسل» و واکسن نوترکیب آنفلوانزا«فلوگارد» را به عنوان نماد پیشرفت کشورمان به او هدیه داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی