نگاهی به سناریوی طوفان‌الاقصی از نگاه بی‌بی‌سی

توجیه یک نسل کشی به روش بـــی‌­بــی‌­ســی

هانیه شجاعی زند
نویسنده

نفاق و تفرقه‌­افکنی بخشی از تکنیک عملیات­‌روانی
 شبکه بی‌­بی­‌سی  است که سال‌هاست کمر همت بسته تا بر ایجاد شرایط دوقطبی درجامعه ایران دامن بزند. این رسانه سلطنتی این روزها در توصیف جنایات اسرائیل در غزه، شرایط حاکم در نوار غربی فلسطین را محصول جنگ میان دو قدرت اسرائیل و حماس می­‌داند؛ ادعایی که تلاش دارد با جدا کردن آزادی طلبی مردم غزه دفاع مقدس آنها را جنگی باطل توصیف کند. از نگاه این شبکه، مقصر این روزهای جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تهاجم حماس به سرزمین اشغالی  است. درحقیقت این شبکه فارسی زبان با این جهت گیری علاوه بر توجیه قتل عام و نسل‌کشی اسرائیل در غزه، در عین حال در کنار گفتمان آزادی خواهی مردم فلسطین گفتمانی را تبلیغ می­‌کند که بر اساس آن حماس را نیروی متخاصم جلوه می‌­دهد که برای قدرت طلبی به مقابله با اسرائیل قد علم کرده‌­ است. مانند همین تیتر که در توصیف تهاجم اسرائیل به غزه آن را حمله متقابل اسرائیل می­‌خواند تا به نوعی جنایات امروز رژیم صهیونیستی را پاسخ به یورش حماس توصیف کرده باشد.

تغییر شعار «نه غزه نه لبنان» به شعار «مردم غزه آری نیروی مقاومت خیر»
اگر تا دیروز شعار نه غزه، نه لبنان اصل بی‌ ­تفاوتی­‌ها بر سر موضوع فلسطین بود اما امروز این تاکتیک برای کم اهمیت جلوه دادن جنایات رژیم صهیونیستی در ایران جواب­گو نیست. این شبکه فارسی زبان، همانند سایر رسانه­‌ها در دنیا این روزها شرایطی را از سر می­‌گذراند که در عین حال که تلاش می­‌کند جبهه رسانه‌­ای اسرائیل را گرم نگه دارد اما حجم وحشی­گری و نسل­‌کشی این رژیم آن چنان است که حتی کارمندان
 بی‌­بی‌­سی هم نتوانستند نسبت به آن بی تفاوت باشند. بر اساس گزارش­‌ها، این شبکه تعدادی از خبرنگارانش را به دلیل همدلی با فلسطین
 اخراج کرد.
نکته مورد توجه در این داستان حمایت یکی از این خبرنگاران است که در یکی از پیام­‌ها از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به‌عنوان «مبارزان آزادی» یاد کرده است. حمایت خبرنگاران بی‌­بی‌­سی از مردم فلسطین و اجتماع عظیم مردم  معترض لندن در مقابل ساختمان این شبکه  نسبت به سوگیری آن در پخش اخبار نشان می‌دهد که جنایات رژیم صهیونیستی از آستانه تحمل مردم عبور کرده و در این شرایط بی‌­بی‌­سی محور عملیات روانی خود را از حمایت صرف از اسرائیل و دروغ پراکنی نسبت به فلسطین تغییر داده است و جنایات اسرائیل را با یورش حماس به سرزمین اشغالی قاب می­‌گیرد و  آن را بازی قدرتی جلوه می‌­دهد که در این کارزار مردم غزه قربانی می­‌شوند.

هم­صدا مثل بی‌­بی­‌سی و طرفدارانش
این شبکه در فاجعه حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی و کشته شدن بیش از 1000نفر تشخیص مقصران اصلی این حمله را سخت توصیف می­‌کند و با بیان ادعاها و ضد ادعاها حماس را در کنار رژیم صهیونیستی یکی از متهمان این جنایت معرفی می­‌کند.
هر چند حربه تفرقه‌­افکنی این شبکه در ایران نتوانست به همان مسیری که می­‌خواست حرکت کند اما لرزه­‌های آن را می‌­توان در ماجرای مرضیه برومند در مراسم مهرجویی دید. این کارگردان سرشناس در حین سخنرانی در مراسم بدرقه مهرجویی علیه رژیم صهیونیستی اشاره‌­ای می­‌کند که از طرف تعدادی از کسانی که در جلسه حاضرند مورد اعتراض واقع می‌­شود. این اعتراضات تا بدانجا انجامید که این هنرمند در نامه‌­ای تلاش کرد به نوعی از صحبت­‌های خود کمی عقب‌نشینی کند و از اینکه درباره جنگ صحبت کرده است احساس ندامت کند.
برخی دلیل هو شدن مرضیه برومند را به
گروه­‌های فشار مرتبط می‌­دانند که اکثریت ندارند و از طریق جوسازی تلاش می­‌کنند تا فضای عمومی را با فضای محافل خود هم راستا نشان دهند اما همین گروه فشار امروز همان مسیری را می­‌رود که بی‌­بی­‌سی در پیش گرفته است.   مرور واکنش هنرمندان به جنایات رژیم صهیونیستی زمانی شکسته شد که بی‌­بی­‌سی با ابراز همدردی با مردم، عاملان جنایت را میان حماس و اسرائیل تقسیم کرد و عامل اصلی را به گردن کسی انداخت که آغازگر حمله بوده است.
در پیام­‌های دست به دست شده این هنرمندان که همزمان با تغییر استراتژی بی‌­بی­‌سی به احساس همدردی با مردم غزه پرداخته­‌اند، اشاره‌­ای به محکومیت مستقیم رژیم صهیونیستی وجود ندارد.
این نوع جبهه­‌گیری آنقدر مشهود است که حتی کاربران فضای مجازی هم آن را درک کرده‌­اند. آنجایی که یکی از کاربران، دیگرانی را که از این احساس همدردی مشعوف شده‌­اند  ساده خطاب می‌کند و
 می‌­گوید: «چقدر شما ساده‌­اید. اکثراً جنگ را محکوم کرده‌­اند و هیچ کدام راجع به اربابان صحبت نکرده‌­اند!» یا این کاربر که نوشته: تو رو خدا پیغام یکسری از این سلبریتی­‌ها را نگاه کنید! جنگ را لعنت می­‌کنن ولی اسرائیل که باعث بانی این‌همه جنایت در 75 سال اخیره رو نه!! می‌­ترسید ویزاهاتون باطل بشه؟ جو بایدنم این جنایت رو محکوم کرد!»
در حقیقت سکوت چند روزه سلبریتی­‌ها در مقابل جنایات اسرائیل و ابراز احساسات دسته جمعی آن­ها­ در حمایت صرف از مردم غزه هم­صدایی با شبکه بی­‌بی­‌سی را به ذهن القا می­‌کند. واکنشی که تلاش دارد تا حماس را در کنار رژیم صهیونیستی در جنایات غزه شریک بداند. بی‌­بی‌­سی و پیاده نظامش در این بازی رسانه­‌ای تلاش دارند با  تفرقه‌افکنی، افکارعمومی را به دو دسته حامی مردم غزه و مخالف با جنگ قرار دهند.

تفرقه بینداز و حکومت کن
حربه تفرقه بینداز و حکومت کن سیاستی است که سال­‌هاست انگلیس از طریق آن منافع خود را دنبال می­‌کند و این روزها درحالی تلاش می­‌کند، حماس را مقصر قتل­‌عام مردم غزه معرفی کند و با سرگرم کردن مردم در این بازی رسانه­‌ای، اسرائیل را از فشار افکار عمومی و انزوای بین‌المللی­‌ای نجات دهد که پخش تصاویر ارسال شده از غزه نشان می‌­دهد میان مردم فلسطین و نیروهای مقاومت فاصله­‌ای نیست. نیروهای مقاومت از دل همین مردم خسته فلسطینی متولد شده است. شاهد این مدعا پدری است که پیکر بی جان کودک خود را روی دست گرفته و برای نیروی مقاومت دعا می­‌‌کند و یا کودکی که درحالی که درخون خود غلت می­‌زند برای اسرائیل رجز می‌خواند. چیزی که بیمارستان­‌های غزه از این تصاویر کم ندارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی