مینا قیاسپور صداپیشه بچه زرنگ:

«بچه زرنگ» می‌تواند الگوی فرزندان این سرزمین باشد

انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری یک انیمیشن قهرمان‌محور برای مخاطب کودک و نوجوان است که از اوایل مهرماه اکران آن در سراسر کشور آغاز شده است. این انیمیشن سینمایی محصول مشترک گروه هنر پویا و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که با همت نزدیک به ۲۵۰ نفر از هنرمندان جوان ایران ساخته شده است. این فیلم سال گذشته در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و بعد از کاندیدا شدن در ۶ بخش در رقابت با دیگر فیلم‌های سینمایی، سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن را دریافت کرد. بچه ‌زرنگ سومین فیلم گروه هنرپویا بعد ازفیلشاه و شاهزاده روم است که هر دو پرمخاطب‌ترین انیمیشن‌های سینمای ایران تا امروز هستند. بچه زرنگ ماجرای پسر بچه‌ای به نام محسن است که خود را ابرقهرمان می‌داند. او در یک اتفاق نادر، به جنگلی اسرارآمیز قدم می‌گذارد و با حیوانات منقرض شده ایران مواجه می‌شود، این آغاز یک ماجرای پیچیده برای نجات آخرین ببر ایرانی است. در این اثر سینمایی مینا قیاسپور صداپیشه نقش محسن است. به همین بهانه گفت‌و‌گویی با مینا قیاسپور دوبلور نقش محسن در انیمیشن بچه زرنگ انجام داده‌ایم.

زینب رازدشت
 روزنامه نگار

چطور شد که دوبله شخصیت بچه زرنگ را قبول کردید؟
با توجه به شناختی که از استودیو هنر پویا و تیم حرفه‌ای‌شان داشتم و همچنین به دلیل تجربه همکاری قبلی در انیمیشن شاهزاده روم، باعث شد با وجود اینکه مدت‌ها بود جای بچه‌ها حرف نمی‌زدم، نقش محسن را که شخصیت بسیار بانمکی بود، با کمال میل بپذیرم.
معیارتان برای انتخاب نقش‌ها چیست؟
این سؤال را می‌شود از دو دیدگاه مجزا بررسی کرد؛ اگر قرار باشد به این سؤال از جایگاه یک مدیر دوبلاژ و تجربه شخصی پاسخ دهم باید بگویم اصولاً انتخاب اولیه صرفاً بر اساس سلیقه مدیردوبلاژ اتفاق می‌افتد و گوینده در وهله اول دخالتی در این زمینه ندارد و به صورت کلی گویندگان بخصوص گوینده نقش اصلی، بدون شک بر اساس صدا، توانایی، و مهارت فرد انتخاب می‌شود، اما در پاسخ به این سؤال از جایگاه یک گوینده باید بگویم یک گوینده همیشه به مدیر دوبلاژ بر اساس تسلط و اشرافی که به کار دارد اعتماد کرده و تمام تلاش خودش را می‌کند تا بهترین اثر را از خودش به جا بگذارد.
اگر کاراکتر بچه زرنگ را بخواهید توصیف کنید این شخصیت چه ویژگی‌هایی دارد؟
تحلیل شخصیت بچه زرنگ برای من زمانی امکان‌پذیر شد که کل کار را در سینما تماشا کردم، چون در زمان ضبط صرفاً با دیالوگ‌های خودم سر وکار داشتم و کار به صورت جداگانه و تکی ضبط می‌شد و چندان دریافت کاملی از کلیت کار اتفاق نیفتاد اما در همان مرحله اول می‌دانستم که با یک کاراکتر بسیار پر جنب و جوش، شیطون، باهوش و هیجانی مواجه‌ام. شخصیتی که مدام دنبال ماجراجویی است و زیبایی داستان اینجا بود که به این هیجان‌ها و شیطنت‌ها به نحوی کاملاً هوشمندانه جهت‌دهی داده شده بود و در نهایت منجر به اتفاقی مثبت می‌شد. نویسنده از یک بچه پرانرژی یک قهرمان ساخته، قهرمانی که همه بچه‌ها با او همذات‌پنداری می‌کنند و تشویق می‌شوند که به محیط زیست با مهربانی نگاه کنند و به نیازهای اطرافیان‌شان در جهت مثبت پاسخ درست دهند. بچه‌ها با تماشای این انیمیشن یاد می‌گیرند برای اصلاح محیط زیست بجنگند و با حیوانات مهربان باشند.
خود شما به عنوان مخاطب حرفه‌ای آثار کودک که در آنها صداپیشگی می‌کنید این کار را چطور دیدید؟
همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم این کار برای کودکان بسیار پرمحتوا و آموزنده است و با جذابیت‌های بصری کودک را مجذوب می‌کند و باعث می‌شود قهرمان داستان را الگوی خودشان قرار دهند.
به نظر شما کار آنقدر حرفه‌ای است که بخواهید به فرزند و اطرافیان خودتان پیشنهاد دهید؟
در پاسخ به سؤال آخر باید بگویم نتیجه کار چه از لحاظ ساخت و چه از نظر دوبله بسیار فراتر از حد تصور من و همینطور تمام همکارانم بود. هیچ کدام از ما ابداً انتظار مواجه شدن با کاری در این حد از کیفیت را نداشتیم.
همه چیز بی‌کم و‌کاست، حرفه‌ای و درست بود؛ از موضوع و محتوا تا ساخت، باند و ‌میکس، صداگذاری و‌ در نهایت دوبله‌ و با افتخار این کار را به تک تک کودکان و حتی بزرگسالان پیشنهاد می‌کنم و مطمئنم از دیدنش حسابی لذت خواهند برد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی