فاجعه المعمدانی، تشخیص پیروز صف‌آرایی دو جریان اصلی در رسانه‌های غربی و رسانه‌های منطقه را آسان کرده است

جنایت رسانه‌های غربی برای تطهیر رژیم جعلی!

درحالی که حمله دیشب رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی در غزه، جهان را در شوک فرو برده و آزادی‌خواهان و دیده‌های نگران برای حقوق بشر را به خروش آورده است، رسانه‌های جریان اصلی در غرب مواضع متزلزلی را در قبال این جنایت اتخاذ کرده‌اند.

فاطمه ترکاشوند
خبرنگار
بیشتر رسانه‌های اول امریکایی، بدون توجه به عمق فاجعه به‌بار آمده و دامنه اعتراضات به آن در خاورمیانه و حتی کشورهای غربی، سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی را مورد توجه قرار داده‌اند. نیویورک‌تایمز، رسانه اصلی نزدیک به دموکرات‌ها تیتر یک همدلانه‌اش با این سفر را اینطور نوشته است: «به دنبال ایجاد تشنج در منطقه بر اثر انفجار در بیمارستان، بایدن به اسرائیل سفر می‌کند.» اهمیت سفر بایدن از منظر سیاست داخلی در ایالات متحده نیز مورد توجه این رسانه قرار گرفته و در یادداشتی با عنوان «مهم‌ترین ساعات بایدن» به آن پرداخته است. این رسانه امروز همچنین میزبان دو یادداشت با تیتر «نتانیاهو ما را به سمت فاجعه برد. او باید برود» و «اکنون حمله به غزه اشتباه است» بوده که به نقد سیاست‌های رژیم صهیونیستی از منظر منافع ملی امریکا پرداخته‌اند. گاردین هم در کنار تیتر اولش که به لغو سفر به اردن اشاره دارد، تحلیلی را با عنوان «دیدار پرریسک بایدن از اسرائیل پتانسیل مهمی برای نمایش ریاست‌جمهوری اوست» به همین موضوع از منظر سیاست داخلی امریکا پرداخته و آن را بهانه‌ای برای نمایش قدرت ریاست‌جمهوری بایدن دانسته است. لس‌آنجلس تایمز هم در همین محور نوشته است: «عملیات دیپلماسی بحران بایدن در خاورمیانه با کشتار صدها نفر بر اثر انفجار بیمارستانی در غزه، به لرزه افتاده است». این زاویه‌دید به فاجعه انسانی که در بیمارستان المعمدانی اتفاق افتاده، نشان می‌دهد سیاست رسانه‌ای برخی از اصلی‌ترین رسانه‌های جریان اصلی حول بهره‌برداری از این واقعه در منافع ملی و سیاست داخلی امریکا به عنوان قدرت برتر از نگاه خودشان می‌چرخد.
در این سو اما رسانه‌های اول کشورهای منطقه موضعی دیگر را اتخاذ کرده‌اند. الجزیره در عنوانی به فاجعه انسانی در بیمارستان غزه اشاره کرده و نوشته است: «500 شهید در قتل‌عام المعمدانی و هنوز ارتش اشغالگر از پذیرش مسئولیت شانه خالی می‌کند». العربیه هم تیتر «غزه تحت محاصره و تخریب» را انتخاب کرده و الشرق‌الاوسط هم در تیتر اصلی نوشته است: «قتل‌عام بیمارستان، جهان را شوکه و تلاش‌ها برای توقف جنگ را مختل کرده است». راشاتودی انگلیسی، عنوان «حمله به بیمارستان غزه، اعتراض‌ها در کشورهای اسلامی را شعله‌ور کرده است» را انتخاب کرده و سعودی گازت نوشته است که عربستان سعودی، حمله اسرائیل به بیمارستانی در غزه را محکوم می‌کند. TRT ترکیه برای پخش زنده خود از قول روسیه خطاب به اسرائیل نقل کرده است که «اثبات کن تو به بیمارستان غزه حمله نکرده‌ای». این عناوین و برخی دیگر از عناوین اصلی رسانه‌های اول خاورمیانه نشان می‌دهد که فاجعه انسانی در المعمدانی، برای کشورهای منطقه از موضع انسانی مطرح است و اسرائیل برای این رسانه‌ها فارغ از سیاست‌های عادی‌سازی برخی از دولت‌های منطقه، در جایگاه دشمن بی‌رحم قرار دارد.
در حالی که رسانه‌های منطقه از کلیدواژه‌هایی نظیر «حمله»، «قتل‌عام»، «نسل‌کشی» برای توصیف این واقعه استفاده می‌کنند، رسانه‌های غربی بر عبارات بی‌طرفی چون «انفجار»، «جدال دوسویه»، «انداختن تقصیر به گردن هم میان حماس و اسرائیل» و نظایر آنها استفاده می‌کنند. این صف‌آرایی واژه‌های شفاف و مستقیم در برابر عبارات تردیدافکن، مواضع رسانه‌های جریان اصلی غربی را در برابر رسانه‌های منطقه روشن کرده است. اما دوگانه روشن موجود در عناوین رسانه‌ها نشان می‌دهد که رویارویی فلسطین با رژیم اشغالگر صهیونیست، تبدیل به دوگانه‌ای غیرقابل عبور شده و به نظر می‌رسد با درک حساسیت حرکت بی‌رحمانه و ضدانسانی اسرائیل در کشتار غیرنظامیان در بیمارستان، راه بازگشت به سیاست‌های عادی‌سازی روابط دولت‌های منطقه با رژیم صهیونیستی مسدود شده باشد. از این پس، هزینه‌ها برای هر روزنامه‌نگار و رسانه‌ای برای نوشتن در این باره بیش از پیش خواهد بود. از سوی دیگر، عوامل و ابعاد این قتل‌عام آنچنان روشن است که عناوین متزلزل و شائبه‌ساز رسانه‌های غربی درباره آن هرگز فراموش نخواهند شد؛ تیترهایی که قصد دارند مخاطب را درباره منشأ این حمله به تردید بیندازند و ابعاد آن را صرفاً تهدیدی برای امنیت غرب نشان دهند و جدالی جهانی بر سر شرافت انسانی را به ابزارهای حزبی و انتخاباتی در مرزهای خود بدل کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی