روایتی از مراسم اختتامیه چهارمین سوگواره روضه‌های داستانی در قم

وقتی داستان‌نویسان روضه می‌گویند

مراسم اختتامیه چهارمین سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» به پایان رسید. این رویداد که به همت حوزه هنری استان قم از مردادماه با رسانه‌ای شدن فراخوان این سوگواره آغاز شد، طی روزهای اخیر با معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز، چراغ چهارمین سوگواره نیز خاموش شد. طی روند برگزاری این سوگواره از تاریخ 20 شهریور، مصادف با پایان مهلت ارسال آثار شرکت‌کنندگان به دبیرخانه جشنواره، فرایند داوری توسط داوران مطرح حوزه داستان، آغاز شد و این فرایند در سه مرحله ادامه یافت. این سوگواره در دو بخش مناسبت‌های ایام محرم و صفر و با تأکید بر موضوع ویژه اربعین حسینی به سرانجام رسید. طی مهلت ارسال آثار، نویسندگان سراسر کشور 200 اثر ارسال کردند که بین هزار تا سه‌هزار کلمه بود.

محمد مهدی بهمنی
  خبرنگار

رشد 400 درصدی آثار رسیده به جشنواره چهارم
در ابتدای مراسم اختتامیه که با حضور مسئولان و مدیران حوزه هنری و نویسندگان شناخته شده داستان دینی در سالن زائر مجتمع آموزشی تربیتی هدایت قم برگزار شد، سید علی نقیب دبیر سوگواره و مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم ضمن خیر مقدم به حاضران، استادان و نویسندگان، روند برگزاری سوگواره را تشریح کرد و یادآور شد که این سوگواره در دو دوره ابتدایی به‌صورت استانی و از سومین دوره به‌صورت ملی برگزار شده است و در دوره چهارم آثار ارسالی رشدی 400 درصدی داشته‌اند.
وی در تشریح روند انتخاب آثار هم متذکر شد که آثار در سه مرحله‌؛ غربالگری، داوری اولیه و داوری نهایی بررسی شدند و 10 اثر به‌عنوان راه یافته نهایی شناخته شد که از این میان 5 اثر شایسته تقدیر شناخته شدند. مرتضی شریفی از قم، زینب نجفی از قم، مریم زارعی از بوشهر، مریم اشعری از قم، نسیم اسدپور از تهران، فاطمه نصراللهی نسب از قم، سمانه قلی‌زاده از قم، اکبر صحرایی از شیراز، مصطفی سلیمانی از قم و معصومه دین محمدی از زنجان صاحبان 10 اثر راه یافته به مرحله نهایی بودند.
نقیب همچنین اشاره کرد که در دوره آینده که پنجمین دوره این سوگواره خواهد بود، بخش روایت‌نویسی نیز به سوگواره اضافه می‌شود و آثار در دو بخش داستان و روایت‌نویسی فراخوان و ارزیابی خواهند شد. همچنین در روند برگزاری سوگواره پنجم برای تبیین داستان‎نویسی دینی، کارگاه‌هایی با موضوع سوگواره در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
 
سوگواره پنجم باید گسترده‌تر باشد
در ادامه میلاد عرفان‌پور سرپرست مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با تشکر از برگزارکنندگان سوگواره «روضه‌های داستانی» برای انتخاب موضوعات دینی، متذکر شد که شایسته است سوگواره در دوره‌های بعد گسترده‌تر برگزار شود تا در سطح کشور تأثیرگذار باشد و بتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.
 
قم می‎تواند پایگاهی  برای داستان‌نویسی دینی باشد
همچنین بهزاد دانشگر مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری متذکر شد که بعضی چنین تصور می‌کنند که پرداختن به موضوعات ارزشی و دینی ما را به شعار نزدیک می‌کند و از هنر و هنرمندی و هنر داستان‌نویسی دور می‌کند. اما در واقع چنین نیست و می‌توان در حوزه داستان‌نویسی دینی به‌گونه‌ای عمل کرد که آثار هنری جذاب و جریان‌ساز خلق شود.
وی تصریح کرد که اغلب نویسندگان خوب کشور با این موضوعات آثار شایسته و قابل دفاعی تولید کرده‌اند. می‌توان با تمرین و حرکت مستمر کارهایی خلق کرد که جریان‌ساز باشد. داستان‌نویسی دینی باید در سطح کشور تبیین شود و قم می‌تواند پایگاه اصلی و جریان مهمی باشد برای صدور داستان‌نویسی دینی و مفاهیم مرتبط با آن و سوگواره «روضه‌های داستانی» قدم اثرگذار و مهمی در این مسیر خواهد بود.
 
لزوم برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبیین داستان‌نویسی دینی
همچنین علی‌اصغر عزتی‌پاک مدیر دفتر داستان انتشارات شهرستان ادب و داور بخش نهایی سوگواره با تشکر از حوزه هنری قم برای پیشرو بودنش در پرداختن به موضوعات و داستان‌های دینی، ‌اشاره کرد که برای بالا بردن کیفیت آثار تولیدی ضرورت دارد که فکر کنیم و اقدام به برنامه‌ریزی بنماییم. می‌توان در همین راستا کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی و محتوایی خوبی برگزار کرد تا مباحث تبیین شود و نویسندگان بتوانند در مسیر درست‌ قدم بردارند و راه رسیدن به مقصد برایشان هموارتر، کوتاه‌تر و شفاف‌تر شود.
وی همچنین تصریح کرد که یکی از لوازم ضروری داستان‌نویسی دینی این است که نویسندگان به جزئیات و تاریخ وقایع دقت‌نظر بیشتری داشته باشند.
 
 پایان روضه‌های داستانی
چهارم فرا رسید
خوانش 3 داستان برگزیده در قالب نمایشنامه‌خوانی توسط هنرمندان عرصه نمایش استان قم و پخش روضه داستانی مجدالدین معلمی مدیر بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی در قالب یک فیلم، که برگرفته از روایتی واقعی بود، ‌از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
در پایان و با حضور مسئولان حاضر و داور سوگواره از 5 برگزیده به شرح زیر تقدیر شد.
مریم زارعی از بوشهر، نسیم اسدپور از تهران، فاطمه نصراللهی نسب از قم، سمانه قلی‌زاده از قم و معصومه دین محمدی از زنجان

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی