همتی نوین از دانشمندان سلول‌های بنیادی

داروی درمان لک و پیس ایرانی، آماده برای صادرات

ریکالرسل به عنوان داروی جدید درمان بیماری لک و پیس یکی از تولیدات جدید کشور در حوزه سلول‌های بنیادی است که اخیراً در سفر رئیس دولت امارات معرفی و در خصوص تولید آن در ابوظبی هم‌اندیشی شد. رئیس مجلس در دیدار با رئیس دولت امارات، دو نوع داروی دانش بنیان ایرانی را به عنوان نماد پیشرفت کشورمان به او هدیه داد. داروی سلولی «ریکالرسل» و واکسن نوترکیب آنفولانزا «فلوگارد» دو محصول فناورانه ایست که دانش فنی تولید آن در کشور بومی شده و به مرحله تولید رسیده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سل‌تک فارمد، در این زمینه اظهار داشت: این شرکت در سال‌های اخیر، پژوهش‌ها و بررسی‌های زیادی روی محصولات دانش‌بنیان و با فناوری بالا، برای درمان بیماری‌هایی که به سختی معالجه شده و یا لاعلاج هستند، انجام داده است.
مهدی هادی ادامه داد: شرکت سل‌تک فارمد، اخیراً مجوز یک محصول سلول درمانی، تحت عنوان «ریکالرسل» را برای درمان بیماری خودایمنی «ویتیلیگو» یا «پیسی»، دریافت کرده است. «ریکالرسل»، یک محصول سلولی است که حاوی یک ویال یا سلول زنده است، که از طریق گرفتن نمونه از پوست بیمار دریافت می‌شود. با استخراج سلول‌های مدنظر و کشت و تکثیر این سلول‌ها، می‌توان سلول‌ها را آماده و در اختیار پزشک قرار داد، پزشک نیز با تزریق آن به بیمار، بیماری ویتیلیگو یا لک و پیس را درمان می‌کند.
وی افزود: موضوع بسیار مهمی که وجود دارد، این است که سلول‌های بنیادی و محصولات سلول درمانی نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا و حتی کشورهای پیشرفته نیز قیمت‌ تمام‌‌شدۀ بالایی دارند و کارخانه‌ها مجبور هستند که این محصولات را با قیمت بسیار بالایی به دست بیماران برسانند و بسیاری از بیماران نیز با توجه به قدرت خرید پایین، در تهیۀ آن با مشکل مواجه هستند.
کاهش قیمت تمام شده دارو برای بیمار
مدیرعامل سل‌تک فارمد ادامه داد: این محصولات در کشورهایی مثل آمریکا از ۱۵ هزار دلار برای مشکلات کوچک تا ۴۰۰ هزار دلار برای درمان‌های متغیر هزینه دارد.
به گفته هادی در شرکت سل‌تک فارمد، با بررسی‌های انجام شده گلوگاه کاهش هزینۀ این محصولات دارویی، مواد اولیۀ آن شناسایی شد. وی ادامه داد: محصولات سلول درمانی، هم‌اکنون در شرکت سل‌تک فارمد در حال تولید است و به شکل انبوه می‌توانیم آن‌ها را وارد بازار کشور کنیم‌. هم‌چنین برنامه‌ریزی برای صادرات آن‌ها با برند ایرانی در اروپا نیز در حال انجام است.
هادی، دربارۀ کارایی این محصول دارویی گفت: محصول PL جایگزین سرمی به نام FBS است که از خون گاو گرفته می‌شود و تا به حال در تمام دنیا از این مادۀ پروتیینی برای کشت، تکثیر و تولید محصولات سلول درمانی استفاده می‌شد.
 اما به دلیل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام، اخیراً در دنیا هیچ شرکتی اجازۀ استفاده از محصولات دامی را به عنوان مادۀ اولیۀ محصولات دارویی ندارد و این امر کار سلول درمانی را بسیار گران‌تر کرده است. به‌طوری که تنها تعداد کمی از کشورهای پیشرفته می‌توانند محصولات پلاکت انسانی را که جایگزین پروتئین گاوی است، استفاده کنند که در حال حاضر نیز این محصولات با قیمت بسیار گران در حال وارد شدن به کشور است.
وی تصریح کرد: خوش‌بختانه این شرکت با کمک نخبگان و متخصصان خود توانست این محصول را تولید و مجوز آن را نیز از سازمان غذا و دارو کسب کند. بنابراین علاوه بر این‌که کشور را در حوزۀ محصولات با فناوری بالا، به خودکفایی رسانده‌ایم و صادرات آن را نیز در برنامه داریم، گلوگاه قیمت تمام‌شدۀ محصول خود را نیز برطرف کرده و با این کار توانستیم قیمت این محصول را به مقدار زیادی کاهش دهیم، به‌طوری که قیمت درمانی این محصول برای بیماران کشورمان بسیار معقول و قابل پرداخت
 است.مدیرعامل سل‌تک فارمد تأکید کرد: در ادامه نیز در حال بازنگری فرآیندهای تولید خود هستیم تا محصولات دیگر این شرکت را که در حوزۀ سلول درمانی و برای بیماری‌های لاعلاج تولید می‌کنیم، کاهش قیمت داده و به بازار ایران عرضه کنیم. با کاهش قیمت این داروها در داخل کشور، می‌توانیم توریست درمانی را نیز در برنامۀ خود قرار دهیم و به این شکل، علاوه بر این‌که مانع ارزبری از طریق مواد اولیۀ داروهای موردنظر شده‌ایم، در زمینۀ این محصولات درمانی خودکفا شده و ارزآوری نیز خواهیم داشت. «پیسی» یا «ویتیلیگو»، یک بیماری پوستی است که در آن سلول‌هایی که مسئول ایجاد رنگ پوست هستند (ملانوسیت) از بین رفته و دیگر رنگدانۀ پوست (ملانین) تولید نمی‌کنند. ملانین، رنگدانه‌ای است که عامل تعیین‌کنندۀ رنگ پوست، مو و چشم‌های ما است.
 

 

در نتیجه، بخش‌هایی از پوست رنگ خود را از دست می‌دهند و سبب ایجاد لک روی آن می‌شود. این وضعیت، در هر جای بدن ممکن است رخ دهد، شایع‌ترین مناطق درگیری پوستی عبارت‌اند از: صورت، لب‌ها، دست‌ها، بازوها و پاها. نواحی درگیر و وسعتی از پوست که تحت تأثیر «ویتیلیگو» قرار می‌گیرد در افراد مختلف متفاوت است. از هر صد نفر، یک یا دو نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.
از درمان‌های رایج این بیماری، می‌توان پمادهای موضعی، داروهای سرکوب‌کنندۀ سیستم ایمنی، نور درمانی و لیزر را نام برد. هزینۀ بالای روش‌های مذکور و عدم پاسخ مناسب بدن بیمار، دورۀ درمان طولانی و هم‌چنین امکان بازگشت لک‌ها سبب شد که دانشمندان به دنبال روش درمانی نوینی جهت درمان این بیماری باشند. سلول درمانی، روشی است که به کمک پزشکی نوین توانسته امیدهای تازه‌ای را برای درمان این بیماران
 ایجاد کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی