هزینه ‏های جاری دولت گذشته

هزینه ‏های جاری دولت گذشته نزدیک به 6 برابر افزایش یافت که دلیل اصلی کسری بودجه همین افزایش بی ‏رویه هزینه ‏های جاری بود.
آمار خزانه‏داری کل کشور نشان می‏دهد دولت یازدهم بودجه سالانه را با 119 هزار میلیارد تومان هزینه‏های جاری از دولت دهم تحویل گرفت.
اما در سال 1400 که سال پایانی دولت دوازدهم بود، بودجه با بیش از 700 هزار میلیارد تومان هزینه‏های جاری به دولت سیزدهم تحویل داده شد.

نکته مهم آن که در سال‏های پایانی دولت روحانی با وجود کاهش درآمدهای ارزی و کسری بودجه فراوان، هزینه‏های جاری به جای کنترل، به شدت افزایشی شد که کسری بودجه را تشدید کرد و بانک مرکزی با چاپ پول فراوان و تحمیل تورم به همه مردم، هزینه‏های جاری دولت را تأمین کرد.

در لایحه بودجه سال 1401 مصارف عمومی دولت فقط 7 درصد افزایش یافت که با توجه به تورم 30 تا 40 درصدی، به معنای صرفه‏جویی چشمگیر دولت در هزینه‏ها است.
این در حالی است که دولت گذشته در بودجه سال آخر خود مصارف عمومی خود را بیش از 2 برابر افزایش داد (124 درصد! ). این رشد چشمگیر با توجه به مشکلات تحریم و کسری بودجه کاملاً غیرعقلانی بود و دولت گذشته در چند ماه ابتدایی سال تا آنجا که توانست با همراهی عبدالناصر همتی در بانک مرکزی اقدام به چاپ پول تورم‏زا و خرج کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی