سرمایه‏ گذاری در صنعت نفت

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در 8 سال دولت گذشته مجموع سرمایه‏گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز در قالب بیع متقابل، 5٫5 میلیارد دلار بوده است.
این در حالی است که در هشت سال دولت‏های نهم و دهم 16٫7 میلیارد دلار سرمایه‏گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز در قالب بیع متقابل، انجام‏شده بود یعنی 3 برابر رقم جذب‏شده در دولت گذشته.
علاوه بر این، در سال 1399 دولت گذشته فقط توانست 35 میلیون دلار سرمایه‏گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز در قالب بیع متقابل، جذب کند که سقوط فاحشی در این زمینه محسوب می‏شود. در سال 1400 و در دولت سیزدهم این رقم با رشد 62 درصدی به 56.7 میلیون دلار رسید.
بهترین رکورد سرمایه‏گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز در قالب بیع متقابل، به سال 1391 در دولت دهم و در اوج تحریم‏ها مربوط می‏شود که دولت موفق شد نزدیک به 3٫5 میلیارد دلار سرمایه‏گذاری خارجی را راهی صنعت نفت و گاز کشور کند.
دولت دهم در سه سال پایانی خود 9٫3 میلیارد دلار سرمایه‏گذاری خارجی در صنعت نفت جذب کرد. نتیجه آن سرمایه‏گذاری‏های عظیم را دولت گذشته در سال‏های بعد با افتتاح پروژه‏های نفت و گاز برداشت کرد و البته آن پروژه‏ها را به نام خودش زد.
دولت گذشته در سه سال پایانی عملکرد خود فقط 470 میلیون دلار سرمایه‏گذاری خارجی برای توسعه صنعت نفت جذب کرد؛ یعنی 5 درصد عملکرد سه سال پایانی دولت دهم!
فاجعه سقوط سرمایه‏گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز در قالب بیع متقابل در دولت گذشته، گریبان دولت آیت‏الله رئیسی را گرفته است که در همین ابتدای کار با کمبود گاز و پیامدهای آن همچون خاموشی‏های سراسری مواجه است.
جستجو
آرشیو تاریخی