کتاب

راز رسانه: گفتارها و گفت‌وگوهای طالب‌زاده
گردآورنده: یاسر عسگری
ناشر: راه‌یار
سال نشر: 1391
موضوعات و محورهای اصلی دفتر اول این کتاب را مبانی نظری و بایدهای رسانه‌های انقلاب اسلامی و شناخت سیاست‌های رسانه‌های غربی، تشکیل می‌دهد. در فصل اول با زندگینامه و فعالیت‌های نادر طالب‌زاده آشنا خواهید شد. فصل دوم کتاب با عنوان «رسانه و سیاست» به بحث‌هایی چون «نسبت هنر و ایدئولوژی»، «تصویر انقلاب اسلامی در رسانه‌های غربی»، «مبارزه با تحقیر رسانه‌ای غرب»، «سیاستگذاری در حوزه رسانه»، «جنگ نرم و استراتژی رسانه‌های داخلی» و «رسانه، فقط پیام نیست» می‌پردازد. فصل سوم نیز در 80 صفحه نگاهی می‌اندازد به زندگی، اندیشه‌ها و نگاه شهید سیدمرتضی آوینی درباره مستند، رسانه و سینما پرداخته می‌شود. شهید آوینی گفته بود: «طالب‌زاده، «دیده بان انقلاب» و «چشم تیزبین انقلاب» است.» در فصل چهارم کتاب نسبت فرم و محتوا در برنامه تلویزیونی «راز» از تولیدات شبکه چهارم تلویزیون مورد بحث قرار می‌گیرد. دفتر دوم نیز در چهار فصل به همان محورها می‌پردازد. فصل نخست با عنوان «مسیحیت از دریچه سینما» این موضوع را بررسی می‌کند. فصل دوم با عنوان «کم‌کاری نهادهای فرهنگی»، به نقد سازمان‌های کشور که در حوزه فرهنگ فعال هستند می‌پردازد. در فصل سوم خطوط اصلی «مواجهه با امریکا: وضعیت جهان کنونی» را در نگاه طالب‌زاده خواهید خواند و در فصل چهارم با عنوان «سینما، مستند؛ راه پیش روی رسانه» سینمای مستند را در نگاه نادر طالب‌زاده خواهید شناخت.
 
تاریک، روشن: تصویر خانواده در سینمای ایران
نویسنده مشترک: ابوالفضل اشجع
ناشر: کانون اندیشه جوان
سال نشر: 1399
در این کتاب فیلم‌های سینمای ایران از سال 1357 به بعد از حیث بازنمایی خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرند. در فصل اول این کتاب، کلیاتی چون تعریف خانواده، گونه‌شناسی تاریخ ساختار خانواده در سینمای ایران، انواع خانواده در سینمای ایران، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در فصل دوم بازنمایی‌های نقش‌های خانوادگی را ذیل عناوینی چون روایت جنسیت در فیلم‌های ایرانی، روایت پدر و روایت مادر خواهید خواند. فصل سوم به آسیب‌های مرتبط با خانواده در فیلم‌های ایرانی در عناوینی چون شکاف میان والدین و فرزندان، خشونت‌ورزی، طلاق، ترویج خیانت، ازدواج موقت، اعتیاد، نگهداری از حیوانات خانگی و جایگزین‌هایی برای خانه می‌پردازد. فصل چهارم کتاب تأثیر مکتب‌های غربی بر نمایش خانواده در سینمای ایران را براساس تقسیم‌بندی مکاتب مدرنیسم، لیبرالیسم، فردگرایی و فمینیسم بررسی می‌کند و در فصل آخر، کارکردهای خانواده در سینمای ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخشی از مقدمه این کتاب که یک پژوهش دانشگاهی است، می‌خوانید: منظور از بازنمایی خانواده در این کتاب، تحلیل کمی و کیفی نهاد خانواده در سینمای ایران است. در این فرایند از شکل و ظاهر گرفته تا ساختار و موضوع‌ها و دغدغه‌های اصلی اعضای خانواده صحبت می‌شود و توجهی جدی به کارکردها و آسیب‌های این نهاد اعمال می‌گردد.
 
 قدرت لابی اسرائیل در کانادا: سرنوشت مشترک فلسطینیان و بومیان کانادا
نویسنده: اریک والبرگ
مترجمان: علیرضا جابری، افشین سمیعی
با مقدمه‌ای از نادر طالب‌زاده
ناشر: پنویس
سال نشر: 1397
«اریک والبرگ» روزنامه‌نگار، تحلیلگر و نویسنده کانادایی است که در سال 1397 در برنامه عصر در ایران روبه‌روی نادر طالب‌زاده قرار گرفت و با او درباره مسأله یهود و صهیونیسم به گفت‌وگو پرداخت. والبرگ در مراسم رونمایی از ترجمه فارسی کتاب خود با اشاره به ادبیات رسانه‌ای موجود درباره لابی اسرائیل در کشورهای مختلف جهان، به سابقه همکاری خود با نشریه الاهرام مصر اشاره کرد، جایی که به گفته والبرگ تمایل چندانی برای پرداختن به این موضوعات وجود نداشت، امری که ناشی از عدم تمایل آنها به ایجاد تنش با اسرائیل بود. هدف این کتاب به‌طور خاص نشان دادن شباهت‌های موجود بین توسعه و گسترش استعماری کانادا و اسرائیل است. کانادا و اسرائیل از جمله کشورهای مبتنی بر استعماری هستند که از دستورکارهای امریکا و امپریالیسم جهانی پیروی می‌کنند. والبرگ در این کتاب تلاش کرده است تا روند شکل‌گیری‌ کانادا به عنوان یک محصول استعمار که مبتنی بر سلب مالکیت بومیان است را به تصویر بکشد؛ مسأله‌ای که در فلسطین نیز رخ داد و یهودیان اروپایی با ورود به این سرزمین به سلب مالکیت فلسطینیان از اراضی فلسطین دست زدند. نادر طالب‌زاده با توجه به میزبانی از والبرگ در ایران، بر ترجمه فارسی کتاب او، مقدمه‌ای در همین رابطه نگاشته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی