اخبار


ا
شکل‌گیری بزرگ‌ترین همکاری صنعتی ایران و روسیه

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور از نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه به عنوان فرصتی بزرگ برای صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشورمان یاد کرد که می‌‌تواند دستاوردهایی همچون تولید پلتفرم‌های مشترک و خودروهای جدید برای دو کشور ایران و روسیه را به دنبال داشته باشد. 
آرش محبی‌نژاد بیان داشت: ایران تنها کشوری است که بالاترین متراژ غرفه‌های متمرکز یک کشور را در نمایشگاه روسیه با بیش از ۹۰۰ مترمربع غرفه نمایشگاهی در سالنی به مساحت یک‌هزار و ۷۰۰ مترمربع در اختیار دارد که در طول تاریخ نمایشگاه‌های برون‌مرزی این متراژ سالن بزرگ‌ترین متراژ است. محبی‌نژاد ادامه‌ داد: این نمایشگاه با حضور بیش از ۴۰ شرکت قطعه‌ساز ایرانی در رشته‌های مختلف برگزار خواهد شد که اسامی شرکت‌های یادشده مطابق فهرست‌هایی که طرف‌های روسی با توجه به نیازشان برای تأمین قطعات درخواست داشته‌اند، انتخاب شدند و شرکت می‌‌کنند. 
این مقام صنفی ادامه داد: همچنین شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در این نمایشگاه شرکت فعال داشته و غرفه دارند و خودروهایشان را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. محبی‌نژاد خاطرنشان کرد: در مجموع یک همکاری بسیار بزرگ و بی‌نظیر در تاریخ صنعت دو کشور تا به امروز شاهد خواهیم بود که این همکاری از دو بعد اقتصادی و روابط بین‌المللی اهمیت دارد. نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه در ۳۰ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی با حضور ۱۸ کشور جهان و ۶۰۰ برند خودروسازی و قطعه‌سازی از ۳۱ مرداد لغایت سوم شهریور ماه در مسکو برگزار می‌شود.

 
جمع‌آوری ظروف غیراستاندارد ملامین

به گزارش اداره‌کل استاندارد استان تهران، ظروف ملامین مشمول استاندارد اجباری بوده و هرگونه تولید و عرضه آن بدون اخذ مجوز استاندارد غیرقانونی است. بر اساس این گزارش، بازرسان استاندارد در اجرای طرح کنترل بازار استان تهران، ۶ برند غیراستاندارد ظروف ملامین با نام‌های اوپال جام، گلریز یزد، آیلار یزد، نگین یزد، پریناز و بانو یزد را شناسایی کردند. از ابتدای سال تاکنون، بیش از سه‌هزار و ۲۰۰ مورد بازرسی از مراکز تولیدی و عرضه در استان تهران، توسط بازرسان استاندارد انجام شده ‌است.

 
ضرورت توسعه هوش مصنوعی در معادن

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: در شرایط کنونی شاهد فاصله معنی‌داری در استفاده از هوش مصنوعی و هوشمندسازی معادن با کشورهای پیشرو جهان هستیم که در جهت توسعه پایدار فعالیت‌های معدنی، این فاصله باید کاهش یابد. غلامرضا ملاطاهری افزود: پروژه‌های هوشمندسازی معادن ایران (مطالعات موردی ایمیدرو) از سال گذشته تعریف و پس از فراخوان آن، دانشگاه تهران به عنوان مجری پروژه انتخاب شد. وی گفت: مقرر شده تا این دانشگاه به انجام مطالعات تطبیقی در کشورهایی که از نظر تیپ معادن شبیه ایران هستند بپردازد و سپس مدلی برای هوشمند کردن معادن کشور ارائه کند. ملاطاهری بیان‌ داشت: این مهم با انجام طراحی هوشمند پنج معدن روباز و زیرزمینی و تأمین زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری در دستور کار است که در نهایت پایلوتی برای توسعه به سایر معادن کشور خواهد بود.

 
تعیین تکلیف تعرفه واردات ماشین‌آلات معدنی

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: تعرفه واردات ماشین‌آلات صنعتی و معدنی هفته آینده در مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف می‌شود. محمدمهدی برادران گفت: با پیگیری‌ معاونت صنایع عمومی وزارت صمت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی آماده شده که با نظر مثبت هیأت رئیسه و احتمالاً با بیش از 50 امضا نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح مذکور در هفته آتی به عنوان خارج از دستور در دستور کار مجلس قرار گیرد. معاون صنایع عمومی وزارت صمت بیان داشت: تفاهم دولت و مجلس بر این است که اگر معافیت را برنگردانیم حداقل تعرفه حقوق گمرکی را به یک درصد کاهش دهیم تا بتوانیم در بازسازی صنعت و واردات ماشین‌آلاتی را که امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد با حداقل حقوق گمرکی انجام دهیم.

 
بیش از ۵۰ درصد خانوارهای ایرانی خودرو ندارند

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد خانوارهای ایرانی فاقد خودرو هستند، گفت: توزیع عادلانه در خودرو وجود ندارد و علت هم نبود خودروهای اقتصادی در بازار است. بنابراین در طرح تحول صنعت خودرو، بحث خودروهای اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. عبدالله توکلی لاهیجانی افزود: در خودروهای اقتصادی مصرف سوخت در کمترین میزان قرار دارد و این موضوع با وزن خودرو در ارتباط است. همچنین در خودروهای اقتصادی باید وزن خودرو را کاهش داد در حالی که نباید از امکانات و تجهیزات آن کاست.
این مقام مسئول بیان داشت: خودروساز و قطعه‌ساز قرارداد بلندمدت و تعاملی با هم ندارند ضمن اینکه قطعه‌سازان یک محصول در طول سال‌های مختلف تغییر می‌کنند و واسطه‌هایی بین قطعه‌ساز و خودروساز قرار دارد که باعث افزایش قیمت می‌شوند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اظهار داشت: ما اکنون با تولید سالانه حدود ۹۰۰ هزار خودرو، رتبه هجدهم دنیا در تولید خودرو را داریم و هدف‌گذاری شده تا به تولید ۳ میلیون دستگاه در سال برسیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7982/12/623257/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها