آن روی سکه نوسازی و اصلاحات اجتماعی محمد بن سلمان

34 سال زندان، تاوان استفاده از توئیتر در عربستان


بنفشه غلامی/ جرم او این است: استفاده از توئیتر؛ حکم او نیز این است: 34 سال زندان. این جرم و حکم مربوط به سلما الشهاب زن عربستانی است که طبق حکمی که دریافت کرده، باید تا 64 سالگی‌اش ،یعنی تا زمانی که کودکانش اندک اندک به دهه چهارم زندگی‌شان می‌‌رسند، در زندان بماند.
به گزارش سایت روزنامه انگلیسی گاردین، سلما شهاب که دانشجوی دانشگاه لیدز است، وقتی پائیز سال 2020 در ایام تعطیلات به عربستان بازگشت، ابتدا برای ادای توضیحاتی درباره حساب توئیتری‌اش فراخوانده شد ،اما بلافاصله دستگیر و زندانی شد. او که مادر دو فرزند خردسال 4 و 6 ساله است، در دادگاه اولیه حکم سه سال زندان را دریافت کرد، اما در دادگاه تجدید نظر که روز دوشنبه به درخواست دادستان عمومی برگزار شد، به 34 سال زندان و 34 سال ممنوعیت سفر از کشور محکوم شد. در این دادگاه جدید وی متهم شده است که حساب کاربری افرادی را که علیه حاکمیت عربستان فعالیت دارند  در توئیتر دنبال کرده و با بازنشر توئیت‌هایشان به آنان در فعالیت‌هایی که دارند، کمک کرده است. این در حالی است که سلما الشهاب هرگز به عنوان یک فعال و منتقد برجسته پادشاهی عربستان شناخته نشده و حساب او در اینستاگرام تنها 159 دنبال کننده داشته است. دنبال کنندگان حساب توئیتر او نیز 2 هزار و 597 نفر بوده‌اند. 
حکم الشهاب، طولانی‌ترین حکمی است که تا کنون برای فعالان سیاسی عربستان صادر شده که اغلب کسانی که او را می‌‌شناسند، تأکید کرده‌اند او هیچ گاه آدمی سیاسی نبوده و بیش از سیاست به هنر و تحصیل علاقه داشته است و همین علایق  او را سال 2018 به انگلیس کشاند تا بتواند ادامه تحصیل داده و دکترای خود را از دانشگاه لیدز در این کشور بگیرد.
سکوت‌ها و واکنش‌ها
توئیتر از اظهار نظر درباره پرونده سلما الشهاب، خودداری کرده، همان طور که قبلاً پاسخی به این سؤال نداده بود که چرا به بدر العساکر، یکی از مشاوران ارشد محمد بن سلمان اجازه داده است حسابی با 2 میلیون دنبال کننده داشته باشد، آن هم در شرایطی که پیشتر امریکا اعلام کرده بود، وی از حساب توئیتری خود استفاده می‌‌کند تا به نفوذ عربستان در بین کاربران این شبکه اجتماعی دامن بزند، البته شاید پاسخ این سؤال در سرمایه‌گذاری شاهزاده ولید بن طلال، میلیاردر سعودی در توئیتر نهفته باشد که بیش از 5 درصد از سهام توئیتر را در اختیار دارد.
حکم سلما الشهاب در حالی صادر شده که تنها چند هفته پیش جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا در پاسخ به انتقادات فعالان حقوق بشری درباره این سفر گفته بود، به ولیعهد بلندپرواز عربستان گفته است  نمی خواهد دیگر شاهد وقایعی مثل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد نباشد.
حکمی که به سلما الشهاب داده شده است، واکنش‌های فعالان حقوق بشری را برانگیخته است. سازمان حقوق بشر اروپا، عربستان را به خاطر این حکم محکوم و تأکید کرد، بسیاری از فعالان سیاسی زن در عربستان تحت شکنجه‌های شدید، از جمله آزار جنسی قرار می‌‌گیرند. روزنامه واشنگتن پست نیز تأکید کرده است، این پرونده نشان می‌‌دهد تعهداتی که بایدن درباره تکرار نشدن وقایع حقوق بشری در عربستان داده بود، «یک کار بیهوده» بوده است و وقت آن است که رئیس جمهور امریکا با قدرت صحبت کرده و خواستار آزادی الشهاب شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7982/4/623226/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها