بررسی دنیای زیر آب با یک روبات



میترا جلیلی
خبرنگار
دنیای زیرآب سرشار از شگفتی هاست و برای محافظت از این دنیای عجیب، مطالعه و پژوهش، کاوش‌های زیر آب و... تاکنون از روبات‌ها استفاده زیادی شده است. درحال حاضر پهپادهای زیرآب یا AUV برای جمع‌آوری داده‌های اقیانوس شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی بسیار گران هستند. این پهپادها می‌توانند به طور خودکار دنیای زیر دریا را تا مدت‌ها کاوش کنند و از مجموعه‌ای از حسگرها برای ضبط ویدیو و سایر دیتا و داده‌ها در حین انجام این کار استفاده کنند اما معمولاً این روبات‌ها بسیار بزرگ هستند و باید با استفاده از جرثقیل در کشتی‌های سطحی نسبتاً بزرگ، به آب پرتاب شوند که البته اجاره یا خرید کشتی همراه با پرداخت هزینه خدمه آن، هزینه بالایی دارد.
به همین دلیل هم فعالان عرصه فناوری قصد دارند یک روبات با نامHydrus را به‌عنوان جایگزین بسیار کوچکتر و کم‌هزینه ارائه ‌دهند. این روبات کوچک که توسط شرکت استرالیایی Advanced Navigation ساخته شده، دارای ابعاد 470 در 260 در 260 میلیمتر و وزن 6.7کیلوگرمی است به همین دلیل هم می‌توان این روبات را در قایق‌های کوچک حمل کرد و آن را توسط یک نفر به آب انداخت.Hydrus با استفاده از 7رانشگر الکتریکی، می‌تواند با حداکثر سرعت 4 گره (7 کیلومتر در ساعت) حرکت کند و تا عمق 3000 متری شیرجه بزند.
این روبات کوچک زیردریایی همچنین با هر بار شارژ باتری لیتیومی، حدود 3 ساعت کار می‌کند. دوربین Hydrus با کمک 8نورافکن LED که درمجموع 20هزار لومن نور پخش می‌کند، فیلم‌هایی تهیه می‌کند. این روبات پرکار زیردریایی ابتدا در حالی که هنوز روی سطح قرار دارد قادر به دسترسی به ماهواره‌های GPS است ومختصات نقطه پرتاب خود را یادداشت می‌کند تا بتوان آن را ردیابی کرد. پس از غوطه‌ور شدن در آب، از شتاب‌سنج‌ها و ژیروسکوپ‌های داخلی برای ردیابی سرعت و جهتی که از آن مکان دور می‌شود، استفاده می‌کند. همچنین از یک سیستم سونار برای نظارت بر سرعت و جهت حرکت خود روی بستر دریا بهره می‌گیرد.علاوه‌بر این، Hydrus از آنچه به‌عنوان یک سیستم موقعیت‌یابی خط پایه فوق کوتاه (USBL) شناخته می‌شود هم استفاده می‌کند. ویدیو و سایر داده‌ها ازجمله رسانایی آب، دما و عمق پس از مأموریت روی هارد دیسک ضبط می‌شوند.
گفته می‌شود Hydrus همچنین می‌تواند از یک مودم نوری یکپارچه برای انتقال سریع داده‌ها ازطریق آب به گیرنده قایق میزبان خود، به شکل پالس‌های سریع نور استفاده کند که البته حداکثر برد برای این نوع ارتباط، حدود 10 متر است.گفتنی است کاربردهای احتمالی Hydrus شامل بررسی‌های زیست محیطی، نقشه‌برداری سه بعدی از کف دریا (از طریق سیستم سونار)، به علاوه بازرسی زیر آب از تأسیسات آبزی پروری و همچنین مزارع بادی فراساحلی است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7927/12/615776/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها