نرخ تورم اردیبهشت ماه به 38.7 درصد رسید

تداوم روند نزولی تورم سالانه برای هفتمین ماه


گروه اقتصادی/   در دومین ماه سال جاری هم روند نزولی نرخ تورم سالانه حفظ شد و تداوم یافت. درواقع از مهرماه امسال که تورم سالانه کاهش یافت، به مدت هفت ماه این روند حفظ شده است. طبق تازه‌ترین گزارش مرکزآمار ایران، در اردیبهشت ماه امسال، با وجودی که نرخ تورم ماهانه و نقطه‌ای افزایش یافته اما تورم سالانه با افت 4 دهم درصدی مواجه شده است.
 افت تورم ماهانه خوراکی‌ها
براساس این گزارش، نرخ تورم ماهانه اردیبهشت ١٤٠١ به ٣,٥ درصد رسیده که در مقایسه با فروردین ماه ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. این درحالی است که تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» افت داشته است. به طوری که این شاخص از 4.9 درصد در فروردین به 3.3 درصد در اردیبهشت رسیده که نشان دهنده کاهش 1.6 درصدی است. با این حال تورم ماهانه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با ٣.٧ درصد نسبت به تورم 2.5 درصدی فروردین رشد داشته است. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٣,٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است. 
همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است.
افزایش تورم نقطه‌ای
نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه امسال به عدد ٣٩,٣ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٩.٣ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ٣,٧ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ٦ واحد درصدی به ٤٩.٤ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٢.٧ واحد درصدی به ٣٤.٠ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٣٩,٢ درصد است که نسبت به ماه قبل ٤.٠ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٠.١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٩ واحد درصد افزایش داشته است.
کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم سالانه، می‌باشد. نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه یعنی درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن؛  برای خانوارهای کشور به ٣٨,٧ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل ٠,٥ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. علاوه بر این، تورم سالانه خوراکی‌ها هم کاهشی بوده است به گونه‌ای که تورم 49.9 درصدی فروردین به 49.2 درصد در اردیبهشت رسیده است. همچنین تورم سالانه مواد غیرخوراکی و خدمات نیز با افت 4 دهم درصدی از 33.7 درصد نخستین ماه سال به 33.3 درصد در دومین ماه سال رسیده است. همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٣٨,٣ درصد و ٤٠.٨ درصد است که برای خانوارهای شهری ٠,٤ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ٠.٨ واحد درصد کاهش داشته است.
تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری
در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «روغن و چربی‌ها» (روغن نباتی جامد و روغن مایع)، گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند، شکر و نبات)  و گروه «نان و غلات» (نان باگت، ماکارونی و رشته آش) می‌باشد. 
در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» گروه «حمل و نقل» (انواع کرایه‌)، گروه «هتل و رستوران» (ساندویچ و انواع غذاهای سرو شده در رستوران) و گروه «بهداشت و درمان» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. 
درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای
دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در اردیبهشت ماه ١٤٠١ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٣٧,٧ درصد برای دهک نهم تا ٤١.٢ درصد برای دهک اول است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/12/613898/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها