«ایران» از ارزش افزوده تعمیر لکوموتیوهای باری در داخل کشور گزارش میدهد
5هزار میلیارد تومان درآمدزایی ورود 60 لکوموتیو به چرخه ناوگان باری
حدود 60 لکوموتیو بهدلیل نیاز به تعمیرات از چرخه حملونقل ریلی خارج شده که منفعت فعالیت دوباره آن 5هزار میلیارد تومان است
گروه اقتصادی- محاسبات شرکت راهآهن حاکی از آن است که هر لکوموتیو جدید که وارد ناوگان ریلی شود در سال اول حداقل ۳ برابر قیمت خرید، برای کشور ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد.
براساس این گزارش، هر لکوموتیو میتواند مصرف سوخت کشور را معادل ۵۰ میلیارد تومان کاهش دهد. این یعنی هزینه خرید هر لکوموتیو جدید را میتوان در همان سال اول با صرفهجویی که در مصرف سوخت ایجاد میشود، تأمین کرد. براساس گزارش شرکت راهآهن، اگرچه بخشی از نیاز ناوگان ریلی کشور به لکوموتیو در داخل کشور تأمین میشود اما تولید شرکتهای داخلی پاسخگوی ظرفیت بالای این ناوگان نیست و برنامهریزی انجام گرفته برای افزایش ظرفیت تولید آنها به حداقل دو تا سه سال زمان نیاز دارد، با این اوصاف تأمین نیاز کشور از طریق واردات صرفه اقتصادی داشته و توجیهپذیر است چرا که هر دستگاه لکوموتیو تنها طی یک سال همان طور که گفته شد براساس برآورد انجام گرفته، ارزش افزودهای بیشتر از قیمت خرید ایجاد میکند، ایران برای توسعه ناوگان ریلی و ایفای نقش جدی در کریدورهای بینالمللی حمل کالا از جمله حمل کالا از چین و هند به اروپا و بالعکس یا حمل بار از بنادر جنوبی ایران به کشورهای شمالی و روسیه، نیاز به حداقل یک هزار لکوموتیو جدید دارد که از این مقدار نیاز فوری به حداقل ۳۰۰ لکوموتیو است.
در گزارش شرکت راهآهن، برای تأمین نیاز ناوگان ریلی به واردات توصیه شده است اما سبحان نظری، دبیر انجمن حملونقل ریلی، در گفتوگو با «ایران»، تأکید کرد با استفاده از ظرفیت داخل، نیازی به واردات لکوموتیو یا واگن باری نداریم.
براساس اسناد بالادستی و برنامه توسعه ششم، سهم حمل بار از راهآهن باید از 10درصد به 30 درصد برسد، اما در سال های گذشته بخصوص از سال 97، شاهد افت جابهجایی بار از طریق حملونقل ریلی بودیم و آمار گواه این است که سهم حمل بار از طریق ریل همچنان 10درصد است و اهداف برنامههای کلان در این حوزه محقق نشده است.
تعداد ناوگان
در حال حاضر، حدود 270 لکوموتیو در بخش حمل بار ریلی فعال است و 60 لکوموتیو هم بهدلیل نیازبه تعمیرات از چرخه تولید خارج شده است. به گفته دبیر انجمن حملونقل ریلی، هزینه تعمیر هر لکوموتیو یک پنجم هزینه خرید لکوموتیو جدید است. بنابراین گزارش، هزینه واردات هر لکوموتیو برای مثال از چین حدود 50میلیارد تومان است، هزینه خرید از داخل نیز تقریباً همین عدد است. اما هزینه تعمیر لکوموتیوهای موجود برای هر لکوموتیو حدود 10 میلیارد تومان است. دبیر انجمن حملونقل ریلی با اشاره به قوانین حملونقل گفت: براساس قانون، شرکت راهآهن مکلف به واگذاری لکوموتیوها به بخش خصوصی است اما بهخاطر اینکه لکوموتیو منبع درآمد شرکت راهآهن است، لکوموتیوها واگذار نشده است.
بخش خصوصی آماده تعمیرات
دبیر انجمن ریلی افزود:بخش خصوصی آمادگی خود را برای تعمیر لکوموتیوهای غیرفعال اعلام کرده است. براساس قرارداد تعمیر، بهرهبرداری و تملک یا ROO، بخش خصوصی با سرمایه خود لکوموتیوها را تعمیر میکند و با بهرهبرداری از آن هزینه خرید را به دولت برمیگرداند. تجربه نشان داده است بخش خصوصی در حوزه لکوموتیوداری عملکرد بهتری از دولت داشته است و بازده بالاتری دارد.
در این خصوص که چرا دولت تعمیرات لکوموتیوهای غیر فعال را در دستور کار قرار نداده است؟ دبیر انجمن حملونقل ریلی معتقد است چون در شرکت راهآهن بوروکراسی شدید اداری داریم و این شرکت حجیم و بزرگ است، اقدامات به کندی انجام میشود از طرف دیگر دولت منابع کمی در اختیار دارد در حالی که بخش خصوصی برای تعمیرات آماده است.
وی گفت: فعلاً تعداد لکوموتیو موجود و تعمیر لکوموتیوهای غیر فعال، نیاز بخش حملونقل باری را مرتفع می کند و در این مقطع واردات لازم نیست. ضمن اینکه واردات بدون خدمات پس از فروش ، بهرهوری در این بخش حمل و نقلی را کاهش داده است. ما خواهان واردات همراه با خدمات پس از فروش و انتقال فناوری تولید آن به داخل هستیم، صرف واردات بهرهوری حمل بار در بخش ریلی را افزایش نخواهد داد.
وزارت راه و شهرسازی و شرکت راهآهن مذاکرات متعددی با کشور روسیه برای تأمین بخشی از لکوموتیو مورد نیاز کشور انجام داده است.
به گفته سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راهآهن درخصوص رایزنیهای حملونقلی میان تهران و مسکو با «ویتالی ساولیف»، وزیر حملونقل روسیه، «بلازاروف»، رئیس راهآهن روسیه و «پاولوف»، قائم مقام راهآهن روسیه دیدارهایی انجام شده است که مهمترین دستاورد آن تفاهمنامه جامع حملونقل بین دو کشور است.
ارزش افزوده تولید داخل
براساس آمار، متوسط سفارش ساخت لکوموتیو در داخل در بلندمدت حدود 14 لکوموتیو در سال است که همین میزان هم نیاز کشور بوده و بیشتر از این تقاضایی برای لکوموتیو نبوده است. واردات هر لکوموتیو برابر 1.6میلیون دلار است. اما به گفته دبیر انجمن ریلی، تعمیر 60 لکوموتیو غیرفعال حدود 30 درصد جابهجایی بارفعلی را افزایش میدهد.
با توجه به اینکه هر تن-کیلومتر بار که از جاده به ریل منتقل می شود (با احتساب کاهش هزینه مصرف گازوئیل) حدود 500تومان منفعت ایجاد می کند، 60دستگاه لکوموتیو 10میلیارد تن-کیلومتر بار را جابهجا میکند بنابراین، فعال شدن این 60 لکوموتیو 5هزار میلیارد تومان درآمدزایی دارد در حالی که هزینه تعمیر آن حدود 60 میلیارد تومان است. براساس برآورد شرکت راهآهن، هر لکوموتیو، مصرف سوخت در کشور را معادل 50میلیارد تومان کاهش میدهد.
تأمین واگن
برای افزایش سهم عملکرد جابهجایی بار ریلی از10 به 30 درصد باید عملکرد فعلی راهآهن 3برابر و ناوگان نیز باید 3برابر شود. در حال حاضر 28هزارواگن باری در کشور موجود است که برای رسیدن به سهم 30درصدی، 30 تا 50 هزار واگن باری نیاز است. البته کارشناسان بخش حملونقل ریلی معتقدند علاوه بر تأمین ناوگان، بهرهوری در این بخش نیز باید 100درصد افزایش یابد تا سهم جابهجایی بار از ریل به 30درصد برسد. اما در سالهای اخیر تأمین ناوگان بدون افزایش بهرهوری بوده است به همین دلیل سهم ریل از جابهجایی بار افزایشی ندارد. به گفته دبیر انجمن حملونقل ریلی، میزان تولید واگن در کشور برابر تقاضا و حدود هزار دستگاه در سال است که البته اگر تقاضا بالا باشد ظرفیت تولید داخل بیشتر از 4هزار واگن است.
نظری گفت: ترجیح ما استفاده از واگن ساخت داخل است چون کیفیت بسیار بالایی دارد.
براساس این گزارش هزینه تولید هر واگن باری در داخل 2میلیارد تومان است اما واگن وارداتی از روسیه قیمتی در حدود 10درصد کمتر از تولید داخل دارد چون تولید واگن در روسیه تیراژ بسیار زیادی در سال است به همین دلیل تولید بالا قیمت آن نیز کمتر است.موقعیت خاص جغرافیایی ایران که اصطلاحاً چهارراه تجارت جهانی است و نیز تنشهای رو به افزایش روسیه با اروپا و امریکا، منجر به تمایل مقامات این کشور به گسترش همکاریها با جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت شده که به گفته کارشناسان حوزه حملونقل یک فرصت تاریخی است.
به ریاست رئیسجمهور؛
جلسات شورای عالی مسکن 2بار در ماه تشکیل میشود
وزیر راه و شهرسازی از برگزاری هر 2هفته یک بار جلسات شورای عالی مسکن به ریاست رئیسجمهور خبر داد.
نشست بررسی روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در موضوع تأمین زمین، تعیین تکلیف متقاضیان و آغاز عملیات اجرایی به ریاست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، معاونان وزیر در حوزههای «مسکن و ساختمان، معماری و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری ایران، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مدیران کل راه و شهرسازی استانها در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.
قاسمی در این نشست ضمن تأکید بر نقش استانداران در سرعت دادن به اجرای طرح نهضت ملی مسکن، از تشکیل جلسات شورایعالی مسکن هر 2هفته یک بار به ریاست رئیسجمهور خبر داد.
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که طرح نهضت ملی مسکن در مناطق شهری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد است که بخش عمده تأمین اراضی آنها انجام گرفته است و مابقی نیازمند تأمین اراضی از سوی سایر دستگاهها و ارگانها است، گفت: در جلسه آتی شورایعالی مسکن به ریاست رئیسجمهور، استانداران روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن را در بخشهای تأمین اراضی، تعیین تکلیف متقاضیان نامنویسی و معرفی شده و شروع عملیات اجرایی واحدهای طرح ارائه خواهند کرد.
عضو کابینه دولت سیزدهم با تأکید بر اینکه اجرای مصوبات سفر ریاستجمهوری بر عهده استانداران و مسئولان استانی است، اعلام کرد: امروز زمینه اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن فراهم است. تأمین اراضی در حال انجام است. روند اجرای پروژههای نهضت ملی مسکن باید سرعت یابد و در این خصوص استانداران، مدیران کل راه و شهرسازی استانها اهتمام لازم را داشته باشند.
قاسمی افزود: نیاز است تا بویژه در استانهایی که تأمین اراضی انجام شده است عملیات اجرایی نیز روند مناسبتری داشته باشد تا سریعتر به تعداد تولید مسکنی که دولت بر آن متعهد شده است، دست یابیم.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: مقرر شده است تا به هر یک از استانهایی که در اجرای پروژههای نهضت ملی مسکن، پیشرفت مناسبی داشتند مبالغی بودجه تخصیص یابد تا کار با سرعت مناسبتری انجام بشود.
قاسمی درخصوص روشهای اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز اعلام کرد: ساخت به شیوه گروهی و خودمالکی از جمله روشهای مناسبی است که مورد تأکید وزارت راه و شهرسازی است و این شیوه بویژه در بیشتر استانها و شهرستانها روش موفقی بوده است که ثمرات آن را در سفر آذربایجانغربی که هفته گذشته انجام شد شاهد بودیم.
وی افزود: مشارکت با پیمانکاران در اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز از دیگر روشهای مورد تأکید وزارت راه و شهرسازی است که استانها و مدیران استانی بر انجام آن اهتمام داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: به این معنا که در استانهایی که زمین داریم با پیمانکاران مشارکت انجام شود تا کار ساخت و اجرای طرح نهضت ملی مسکن سرعت یابد.
قاسمی تصریح کرد: ساخت مسکن در کشور با فرمان ریاستجمهوری و تحت نظارت دولت پیش خواهد رفت و با توجه به اینکه طرح نهضت ملی مسکن هدف کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است تمامی دستاندرکاران در اجرای بهینه آن اهتمام داشته باشند.
براساس این گزارش زمان تأمین اراضی، پالایش نهایی متقاضیان و اجرای طرح نهضت ملی مسکن پایان خردادماه است.
همکاری سایر دستگاهها و سازمانها در تأمین اراضی طرح نهضت ملی مسکن علاوه بر تأمین اراضی توسط وزارت راه و شهرسازی راهکاری است که میتواند برای رفع نیاز مردم به مسکن مؤثر باشد. بنابراین در اجرای طرح نهضت ملی مسکن سایر دستگاهها نیز باید در تأمین اراضی اهتمام داشته باشند. براساس قانون، استانداران رئیس شورای مسکن استان هستند و مسئولیت تأمین مسکن در استانها و شهرهای کشور برعهده آنها است.
در نشست بررسی روند پیشرفت اجرای طرح نهضت ملی مسکن، وزیر راه و شهرسازی به تمامی مدیران کل راه و شهرسازی تأکید کرد که حداکثر تا پایان خردادماه فرصت دارند تا درخصوص تأمین اراضی، تعیین تکلیف متقاضیان طرح و اجرای طرح نهضت ملی مسکن اقدام کنند.
براساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از متقاضیان به کارتابل استانها معرفی شدهاند تا روند پالایش آنها تکمیل شود، اراضی یک میلیون و ۳۶۴ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن با کاربری مسکونی تأمین شده و بیشترین تأمین زمین در سیستان و بلوچستان و بوشهر و کمترین اراضی در کردستان، لرستان، کرمان و تهران تأمین شده است. به نظر میرسد با توجه به اینکه براساس برنامه، تا شهریورامسال باید ساخت حدود 2میلیون مسکن نهضت ملی شروع شود، تأمین زمین بویژه در شهرهای بزرگ باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد
بهرهبرداری از ۲۰ هزار واحد مسکونی نوسازی شده در دهه فجر
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از بررسی افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات ویژه نوسازی شده در دهه فجر امسال خبر داد.
محمد آیینی گفت: تعداد متقاضیان دریافت تسهیلات نوسازی در بافتهای فرسوده و محلات هدف بازآفرینی شهری در دولت سیزدهم از مرز ۲۰ هزار واحد عبور کرد که در مجموع این متقاضیان در بیش از ۴ هزار و ۸۷۰ پروژه متقاضی دریافت تسهیلات نوسازی بودهاند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: استانهای تهران، آذربایجان شرقی، مازندران، اصفهان و گلستان به لحاظ تعداد واحدهای در حال نوسازی در رتبههای اول تا پنجم هستند.
آیینی تصریح کرد: شرکت بازآفرینی شهری صرفاً بهدنبال افزایش تراکم در بافتهای هدف بازآفرینی نیست و از رعایت تناسب ساختوساز با شرایط شهرها و اقلیمهای متفاوت استقبال میکند.
وی توضیح داد: از هر پلاک فرسودهای که تجمیع و وارد فرایند نوسازی شد میانگین ۵ واحد به تعداد هر پلاک در حال احداث است که در این فرایند ۱۵ هزار واحد مازاد احداث و وارد بازار میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی از عموم سازندگان دعوت کرد تا در نوسازی بافت فرسوده مشارکت کنند و در جریان نوسازی از حمایتهای دولت و شهرداریها بهرهمند شوند.
آیینی یادآور شد: متقاضیان نوسازی در بافت فرسوده از دو امکان تسهیلات ویژه بازآفرینی شهری یا تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن میتوانند استفاده کنند.
وی افزود: متقاضیان نوسازی بافتفرسوده هم امکان استفاده از تسهیلات نوسازی بافت را دارند که شامل ۶۰۰ میلیون تومان در چهار کلانشهر تهران، قم، مشهد و شیراز در محدوده بافتهای فرسوده پیرامون حرمهای مطهر و در سایر محدوده در تهران ۴۵۰ میلیون تومان و در سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان با نرخ سود حدود ۱۱ درصد و سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود حدود ۱۰ درصد است که در تمام این موارد ۱۵۰ میلیون تومان از مبلغ وام با نرخ سود صفر درصد پرداخت میشود. همچنین میتوانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن با مدت زمان بازپرداخت ۲۰ ساله استفاده کنند که نوسازی مسکن در بافتهای فرسوده از نرخ ترجیحی سود تسهیلات برخوردار خواهد بود.
آیینی گفت:به منظور ترغیب مردم و سازندگان جهت مشارکت در نوسازی بافتهای فرسوده پیشنهاد طولانی شدن بازپرداخت تسهیلات ویژه نوسازی بافتهای فرسوده معادل نهضت ملی مسکن مورد تأیید وزیر محترم راه و شهرسازی رسیده است که بزودی عملیاتی میشود.
وی ادامه داد: در مجموع در بخش نوسازی مردمی که مورد حمایت دولت و شرکت بازآفرینی شهری است حدود ۵۰ هزار واحد در دست ساخت است که بیش از ۲۰ هزار واحد از این تعداد در هفته دولت و دهه فجر امسال تکمیل و بهرهبرداری میشوند.
آمادگی بنادر برای افزایش ترانزیت کالا
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در دیدار مقامات بندری و ریلی قزاقستان، اعلام کرد: ترانزیت کالا از مسیر ایران، کاهش قابلتوجه قیمت تمام شده را برای این کشور بهدنبال دارد.
«جلیل اسلامی» در نشست با «آنار ایرلاین» مدیرکل حملو نقل و مدیر ارشد بندر آکتائو و «آبای تورکپنبایف» رئیس بندر آکتائو و تعدادی از مدیران حوزه بندری دو کشور اظهار داشت: ظرفیت و فرصت ترانزیت از ایران همواره وجود داشته است و بنادر ایران برای ترانزیت کالا از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار هستند.
وی افزود: در نزدیکی دریای خزر ۵ بندر ایران معادل ۳۰ میلیون تن ظرفیت جابهجایی کالا دارند و در جنوب نیز بندر شهید رجایی بهتنهایی ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت جابهجایی کالا دارد و از ۷ میلیون TEU، ظرفیت کانتینری برخوردار است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در بنادر جنوبی ایران بجز بندر شهید رجایی، از ظرفیت معادل ۲۵۰ میلیون تن برخوردار هستیم، گفت: بندر امام خمینی(ره) دارای ظرفیتی معادل ۶۰ میلیون تن ظرفیت و طی سال گذشته ۳۰ میلیون تن غلات در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.
اسلامی با بیان اینکه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی بهمنظور انجام ترانزیت، ۲۵ درصد ظرفیت اختصاص دادهایم، خاطرنشان کرد: بجز فورواردرها، تخفیفهای خوبی نیز برای ترانزیت کالا در نظر گرفته شده است.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر با اشاره به اینکه قزاقستان و بویژه بندر آکتائو میتواند نقش هاب ترانزیتی منطقه را از طریق ایران بازی کند، عنوان کرد: این اتفاق هم در مورد کالاهای صادراتی و ترانزیتی قزاقستان و هم در خصوص کالاهای کشورهای اطراف قزاقستان همچون روسیه میتواند رخ دهد و زمینهساز همکاری بلندمدت بین دو کشور باشد و امیدوار هستیم بتوانیم در یک قرارداد بلندمدت فعالیتها را پیش ببریم.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه ترانزیت از ایران قیمت تمام شده برای قزاقستان را بسیار کاهش میدهد، اظهار داشت: در بندر امیرآباد بهعنوان بزرگترین بندر شمال ایران، امکانات بسیار خوبی برای حمل ریلی و جادهای ایجاد شده است و در سایر بنادر نیز امکانات بسیار خوبی داریم.
اسلامی با اشاره به اینکه در مورد بنادر جنوبی ایران نیز دو نوع همکاری را با قزاقستان پیشنهاد میکنیم، گفت: یکی از موارد این است که کالاهای ترانزیتی را در انبارها و محوطههای بندری جابهجا کنید و در صورت خوب بودن شرایط، میتوانید در بنادر شمال و جنوب، زمین و انبارهای خاص خود را داشته باشید.
وی با بیان اینکه این نوع همکاریها در اسرع وقت میتواند مدنظر قرار گیرد، تأکید کرد: بنادر ایران بهمنظور افزایش همکاریهای بندری با قزاقستان آمادگی کامل دارند و در حوزه کانتینری هیچ محدودیتی وجود ندارد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: در مورد کالاهای سنگین نیز میتوانیم با برنامهریزی حجم موردنظر را تعریف کنیم و ارتقا بخشیم و هر نوع کمکی که امکان داشته باشد در حوزه همکاریهای مشترک دو کشور در دستور کار قرار دهیم.
اتصال آزادراه تهران-شمال به مازندران تا پایان امسال
معاون وزیر راه و شهرسازی از بهرهبرداری باند رفت منطقه دو آزادراه تهران -شمال تا پایان امسال خبر داد و گفت: در این صورت مردم میتوانند از طریق این آزادراه تا پل زنگوله واقع در استان مازندران و بهصورت چهار خطه عبور کنند.
خیرالله خادمی اظهار کرد: همه تلاشمان این است که باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال در سالجاری بهصورت کامل آماده بهرهبرداری شود و به این ترتیب مردم بتوانند از منطقه دو تا پل زنگوله بهصورت چهار خطه عبور کنند.وی افزود: اخیراً در بازدیدی که از این منطقه انجام شد، بیش از ۲۱۰۰ نفر نیروی کار، هزار دستگاه ماشینآلات سنگین و کارگاههای فعال متعددی هستند که با وجود شرایط سخت در این آزادراه کار میکنند تا پایان امسال بتوانیم آن را تمام کنیم. بنابراین باید از پیمانکاران و سرمایهگذار آزادراه تهران-شمال تشکر کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ادامه داد: باند رفت آزادراه تهران-شمال تاکنون حدود ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در هفته گذشته به همراه وزیر زیرساخت ارمنستان که از آن بازدید کردیم این مسئول خارجی روند فعالیت و پیشرفت آن را حیرت زده توصیف کرد چرا که این پروژه سنگین بدون نیاز به هیچ تخصص، نیروی انسانی و تجهیزات خارجی انجام میشود و بهعنوان پروژه قرن از آن یاد کرد.
انجام ۱۵۸ پرواز حج امسال با هواپیمایی جمهوری اسلامی
مسئول عملیات حج شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: ایران ایر مسئولیت انجام ۱۵۸ پرواز حج از ۱۶ فرودگاه کشور را برعهده گرفته است.
غلامرضا رستمیان گفت: هم اکنون ۱۶ فرودگاه بهصورت قطعی برای اعزام زائران به عربستان انتخاب شدند و آماده اعزام و پذیرش مسافران هستند و یک فرودگاه دیگر هم بزودی تکلیف آن برای انجام پرواز مشخص میشود.به گفته مسئول عملیات حج شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، نخستین پروازهای زائران از تاریخ ۲۲ خرداد از شهرهای تهران ، کرمان و تبریز به عربستان برقرار میشود. امسال ۱۵۸ پرواز برای اعزام زائران در ایام حج در نظر گرفته شده و پایان پروازهای اعزامی برای مناسک حج در تاریخ ۲۱ تیر است.
مقرر شده امسال پروازهای حج از ترمینال سلام این فرودگاه انجام شود. با توجه به آنکه امسال شرکتهای هواپیمایی کشور عربستان بخشی از پروازهای حج را از ایران انجام نمیدهند، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت انجام پروازهای حج را برعهده دارد.
افزایش هزینه خرید اوراق مسکن
قیمت هر برگ تسهیلات مسکن همچنان در حال افزایش است و چنانچه یک زوج متأهل ساکن تهران خواهان خرید این اوراق باشند، باید بیش از ۱۲۴ میلیون تومان هزینه کنند.
به گزارش ایسنا، بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان میدهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۱۳۴ هزار و ۶۰۰، ۱۴۲ هزار و ۲۰۰ و ۱۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارند. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر، مرداد و شهریور ماه سال گذشته با قیمت ۱۲۸ هزار و ۹۰۰، ۱۲۸ هزار و ۶۰۰ و ۱۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد میشود.
همچنین این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۱۳۰ هزار تومان، در آبان ماه ۱۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان و در آذرماه نیز ۱۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارند. اوراق تسهیلات مسکن در دی و بهمن سال گذشته نیز با قیمتهای ۱۲۰ هزار و ۹۰۰ و ۱۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله میشود. این گزارش نیز براساس قیمت بهمن ماه نوشته شده است.