به ریاست رئیس‌جمهور؛

جلسات شورای عالی مسکن 2بار در ماه تشکیل می‌شود


وزیر راه و شهرسازی از برگزاری هر 2هفته یک بار جلسات شورای عالی مسکن به ریاست رئیس‌جمهور خبر داد.
نشست بررسی روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در موضوع تأمین زمین، تعیین تکلیف متقاضیان و آغاز عملیات اجرایی به ریاست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، معاونان وزیر در حوزه‌های «مسکن و ساختمان، معماری و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری ایران، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.
قاسمی در این نشست ضمن تأکید بر نقش استانداران در سرعت دادن به اجرای طرح نهضت ملی مسکن، از تشکیل جلسات شورای‌عالی مسکن هر 2هفته یک بار به ریاست رئیس‌جمهور خبر داد.
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که طرح نهضت ملی مسکن در مناطق شهری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد است که بخش عمده تأمین اراضی آنها انجام گرفته است و مابقی نیازمند تأمین اراضی از سوی سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها است، گفت: در جلسه آتی شورای‌عالی مسکن به ریاست رئیس‌جمهور، استانداران روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن را در بخش‌های تأمین اراضی، تعیین تکلیف متقاضیان نام‌نویسی و معرفی شده و شروع عملیات اجرایی واحدهای طرح ارائه خواهند کرد.
عضو کابینه دولت سیزدهم با تأکید بر اینکه اجرای مصوبات سفر ریاست‌جمهوری بر عهده استانداران و مسئولان استانی است، اعلام کرد: امروز زمینه اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن فراهم است. تأمین اراضی در حال انجام است. روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن باید سرعت یابد و در این خصوص استانداران، مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها اهتمام لازم را داشته باشند.
قاسمی افزود: نیاز است تا بویژه در استان‌هایی که تأمین اراضی انجام شده است عملیات اجرایی نیز روند مناسب‌تری داشته باشد تا سریع‌تر به تعداد تولید مسکنی که دولت بر آن متعهد شده است، دست یابیم.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: مقرر شده است تا به هر یک از استان‌هایی که در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن، پیشرفت مناسبی داشتند مبالغی بودجه تخصیص یابد تا کار با سرعت مناسب‌تری انجام بشود.
قاسمی درخصوص روش‌های اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز اعلام کرد: ساخت به شیوه گروهی و خودمالکی از جمله روش‌های مناسبی است که مورد تأکید وزارت راه و شهرسازی است و این شیوه بویژه در بیشتر استان‌ها و شهرستان‌ها روش موفقی بوده است که ثمرات آن را در سفر آذربایجان‌غربی که هفته گذشته انجام شد شاهد بودیم.
وی افزود: مشارکت با پیمانکاران در اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز از دیگر روش‌های مورد تأکید وزارت راه و شهرسازی است که استان‌ها و مدیران استانی بر انجام آن اهتمام داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: به این معنا که در استان‌هایی که زمین داریم با پیمانکاران مشارکت انجام شود تا کار ساخت و اجرای طرح نهضت ملی مسکن سرعت یابد.
قاسمی تصریح کرد: ساخت مسکن در کشور با فرمان ریاست‌جمهوری و تحت نظارت دولت پیش خواهد رفت و با توجه به اینکه طرح نهضت ملی مسکن هدف کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است تمامی دست‌اندرکاران در اجرای بهینه آن اهتمام داشته باشند.
براساس این گزارش زمان تأمین اراضی، پالایش نهایی متقاضیان و اجرای طرح نهضت ملی مسکن پایان خردادماه است.
همکاری سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها در تأمین اراضی طرح نهضت ملی مسکن علاوه بر تأمین اراضی توسط وزارت راه و شهرسازی راهکاری است که می‌تواند برای رفع نیاز مردم به مسکن مؤثر باشد. بنابراین در اجرای طرح نهضت ملی مسکن سایر دستگاه‌ها نیز باید در تأمین اراضی اهتمام داشته باشند. براساس قانون، استانداران رئیس شورای مسکن استان هستند و مسئولیت تأمین مسکن در استان‌ها و شهرهای کشور برعهده آنها است.
در نشست بررسی روند پیشرفت اجرای طرح نهضت ملی مسکن، وزیر راه و شهرسازی به تمامی مدیران کل راه و شهرسازی تأکید کرد که حداکثر تا پایان خردادماه فرصت دارند تا درخصوص تأمین اراضی، تعیین تکلیف متقاضیان طرح و اجرای طرح نهضت ملی مسکن اقدام کنند.
براساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از متقاضیان به کارتابل استان‌ها معرفی شده‌اند تا روند پالایش آنها تکمیل شود، اراضی یک میلیون و ۳۶۴ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن با کاربری مسکونی تأمین شده و بیشترین تأمین زمین در سیستان و بلوچستان و بوشهر و کمترین اراضی در کردستان، لرستان، کرمان و تهران تأمین شده است. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه براساس برنامه، تا شهریورامسال باید ساخت حدود 2میلیون مسکن نهضت ملی شروع شود، تأمین زمین بویژه در شهرهای بزرگ باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/11/613893/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها