از آرش کمانگیر تا محمد جهان‌آرا


زهره نیلی
روزنامه‌نگار

​​​​​​​کشور ما ایران در زمان پادشاهی «منوچهر پیشدادی» با کشور توران وارد جنگ شد؛ پادشاه ایران پیشنهاد صلح داد و تورانیان این پیشنهاد را پذیرفتند به شرط آن‌که یکی از پهلوانان ایرانی از فراز کوه البرز، تیری بیندازد تا مرز بین ایران و توران مشخص شود. «آرش» این پیشنهاد را پذیرفت و بر فراز دماوند رفت و همه‌ توانش را در بازوان خود جمع و تیر را با تمام توان از کمان رها کرد تا مرز ایران، در دورترین نقطه قرار گیرد. آرش، جان خود را فدا کرد تا ایران باقی بماند؛ همان‌طور که رزمندگان ما هشت سال تمام جنگیدند تا از سرزمین خود در برابر دشمن محافظت و خرمشهر را آزاد کنند.
حتماً سرود «ممد نبودی ببینی، شهر آزاد گشته...» را شنیده‌اید؟ اگر هم نشنیده‌‍ اید می‌توانید آن را دانلود کنید و با بخشی از تاریخ شهر و دیار خود آشنا شوید. آخر، این سرود را زمانی خوانده‌اند که گروهی دلاور برای آزادی خرمشهر، کمان انداخته و این شهر را از دست عراقی‌ها رها کرده‌اند آن هم زمانی که دوست و فرمانده‌شان، محمد جهان‌آرا، دیگر در بین‌شان نبوده است. آن روز، سوم خردادماه 1361 بوده؛ سالی که بچه‌های امروز اصلاً به دنیا نیامده بودند اما پدر و مادرشان، آن روز را به خاطر دارند. به همین دلیل سوم خرداد، «روز مقاومت، ایثار و پیروزی» نام گرفته و ما هرسال، در چنین روزی یاد همه‌ کسانی را که به خاطر آزادی خرمشهر، جان‌شان را از دست دادند، گرامی می‌داریم.
اصلاً ما ایرانی‌ها، چه در داستان‌های اسطوره‌ای چون آرش، رستم و فریدون و چه در دنیای واقعی مثل جنگ ایران و عراق، برای رسیدن به «آزادی» جنگیده‌ و از پا ننشسته‌ایم. پس لازم است کودکان خود را که درک و دریافتی از جنگ ندارند با دلاورمردی‌ها و ازخودگذشتگی‌های کسانی آشنا کنیم که خانه و خانواده داشتند و دلشان می‌خواست زنده بمانند و زندگی کنند اما همه اینها را فدای هدف بزرگ‌تری کردند که همانا دفاع از وطن و پاسداشت آزادی و آزادگی بود. به همین‌خاطر لازم است کتاب‌‎هایی به زبان ساده و جذاب نوشته شود و بچه‌ها را با خرمشهر و مقاومت مردم این شهر و شجاعت رزمندگان آشنا کند.
کتاب «روزهای خرمشهر» از مرتضی سرهنگی با تصویرگری سحر فرهاد از سوی انتشارات سوره مهر برای کودکان و نوجوانان منتشر شده و از جمله کتاب‌هایی است که بچه‌ها را با این واقعه آشنا می‌کند و از مردمی می‌گوید که با دست خالی به جنگ با دشمن رفتند.
«سقوط خرمشهر» به قلم محمود جوانبخت که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده، قصه مقاومت 35 روزه مردم شجاع خرمشهر را تا آخرین لحظه روایت می‌کند. مردمی که فراانسان نبودند. مثل من و شما در شهر و روستای خود زندگی می‌کردند و پدر و مادر و همسر و فرزند خود را دوست داشتند اما هشت سال جنگیدند تا خاک میهن در امان بماند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/28/613823/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها