موج تازه ریزگردهای خارجی به استان های غرب رسید

گرد و غبار در غرب؛ طوفان در شرق کشور


زهره افشار
خبرنگار

گرد و غبار باز هم میهمان ناخوانده بیشتر استان‌های کشور شد. گرد و خاکی که روز‌های گذشته در کشور عراق و سوریه شکل گرفته بود امروز تا غروب آسمان استان‌های غربی کشور را در بر می‌گیرد و باز هم می‌خواهد عرصه را بر مردم تنگ کند و راه نفس این استان‌ها را ببندد.
در هفته گذشته نیز افزایش گرد و غبار و رسیدن غلظت آلاینده ها به مرز بحرانی، موجب تعطیلی ادارات و مدارس در برخی از استان‌ها از جمله تهران شده بود.
«صادق ضیاییان» مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» از هشدار این سازمان برای وقوع پدیده گرد و غبار خبر داد و افزود: روز گذشته نیز گرد و غبار مشکلاتی را برای مردم در استان‌های خوزستان، سیستان و بلو چستان، کرمان، فارس و هرمزگان به‌وجود آورده بود.
به گفته وی پایتخت نشینان و ساکنان استان‌های البرز، سمنان، اصفهان، مرکزی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، خراسان جنوبی و همدان نیز باید با کمی تأخیر منتظر رسیدن گرد و خاک به آسمان استان‌هایشان باشند.
وی با اشاره به کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد در این استان‌ها تا روز سه‌شنبه از بیماران ریوی، قلبی، سالمندان و کودکان خواست تا از قرار گرفتن در فضای بازاجتناب کنند.
وی همچنین از مردم خواست از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده خودداری کرده و مسئولان از ایمنی ساختمان‌های نیمه کاره برای مردم اطمینان حاصل کنند. به گفته وی این وضعیت تا سه‌شنبه ادامه دارد و پس از آن از شدت آلاینده‌ها کاسته می‌شود. در همین حال مردم استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران تا روز چهارشنبه با مخاطره دیگری هم روبه‌رو خواهند شد.
در این استان‌ها ضمن احتمال آبگرفتگی معابر و سیلاب موقتی مردم باید مراقب برخورد صاعقه، ریزش تگرگ، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و شکستن درختان فرسوده باشند.
دیروز همچنین مدیریت بحران خوزستان نسبت به وقوع پدیده گرد و غبار با منشأ خارجی در این استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.
در این هشدار خودداری از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، اتخاذ تمهیدات لازم توسط مسئولان مربوطه و احتیاط در تردد بین شهری توصیه شده بود.
«حجت‌الله زارع‌زاده»عضو کمیسیون محیط‌ زیست، فضای سبز و سلامت شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع مکرر گرد و غبار در اهواز و نشستن خاک بر فضاهای شهری از شهرداری خواست تا بعد از وقوع گرد و غبار، گاردریل‌ها، تابلوهای علائم شهری، مبلمان شهری و درختان را شست‌وشو دهد. به گفته وی هر چند امکان انجام این کار در شهرداری اهواز وجود دارد اما عملاً این‌کار انجام نمی‌شود.
رکورد شکنی  ۳۸ ساله‌ سرعت وزش باد در زابل
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به رکورد ۳۸ ساله بیشینه سرعت وزش باد در زابل، گفت: بیشینه سرعت وزش بادهای ۱۲۰روزه در شمال استان در شنبه شب به ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی در این شهر را به ۲۰۰ متر کاهش داد.
محسن حیدری با اشاره به بیشینه سرعت باد در زابل در سال‌های اخیر، افزود: در تیرماه سال ۵۸ بیشینه سرعتی معادل ۱۴۸ کیلومتر بر ساعت به وقوع پیوسته بود و بعد از آن نیز این عدد به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در خرداد ماه سال ۶۳ ثبت شده است.
وی افزود: بعد از گذشت ۳۸ سال، شامگاه شنبه در ایستگاه فرودگاهی زابل بیشینه سرعت باد به ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت هم رسید که در ۳۸ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
مدیرکل هواشناسی استان ادامه داد: بیشترین میزان غلظت آلاینده‌ها تا ساعت ۹ صبح دیروز در زاهدان ۲هزار و ۳۱۰ میکروگرم بر مترمکعب معادل ۱۵ برابر حد مجاز است. حیدری با بیان این موضوع که شرایط غبارآلود بودن شهر زاهدان امروز ادامه دارد، اظهار داشت: غبار موجود در این شهر که ناشی از طوفان‌های مناطق شمالی سیستان و بلوچستان بوده، دید افقی ایستگاه فرودگاهی زاهدان را تا ۳۰۰ متر کاهش داده است.
وی با اشاره به کاهش ۶ تا 7 درجه‌ای دما برای مناطق مرکزی و شمالی، از تداوم وضعیت هشدار نارنجی صادر شده تا امروز برای نواحی شمال سیستان و بلوچستان خبر داد.
تعطیلی مدارس و ادارات زابل
سرپرست فرمانداری شهرستان ویژه زابل هم گفت: با توجه به افزایش نفوذ توده گردوغبار و غلظت ذرات معلق در هوا، فعالیت تمامی ادارات، مدارس و نهادهای این شهرستان امروز تعطیل است.
به گفته کارشناسان، منطقه سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشورمان به‌عنوان یکی از فعال‌ترین مناطق منشأ گردوغبار در جنوب غرب آسیا محسوب می‌شود. وزش بادهای شدید «لوار» در فصل‌های گرم باعث بالا رفتن مقدار زیادی گردوغبار از حوضه و بستر هامون واقع در شمال سیستان و بلوچستان می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/16/613801/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها