پایان سی‌وسومین دوره برگزاری

نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه مجازی همچنان باز است


گروه فرهنگی/سی‌وسومین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به ایستگاه پایانی خود رسید، رویدادی بین‌المللی در عرصه نشر که امسال بعد از وقفه‌ای دو ساله به همت متولیان فرهنگی و ناشران، میزبانی علاقه‌مندان را از جای‌جای کشورمان به عهده داشت.
همان‌طور که در گزارش‌های روزهای گذشته نیز آمده بود، دوستداران کتاب در چگونگی برگزاری شکل نمایشگاه این دوره با تفاوت مهمی روبه‌رو شدند. کرونا با همه سختی‌هایی که رقم زد بهره‌مندی‌مان از دنیای تکنولوژی را سرعت بخشید. از همین بابت هم در سی‌و‌سومین دوره افزون بر بخش حضوری، در بخش مجازی هم امکان خرید کتاب فراهم شد.
اتفاقی که به گفته معاون فرهنگی وزیر ارشاد می‌توان آن را گامی جدی در راستای برقراری هر چه بیشتر عدالت فرهنگی در کشورمان دانست. با همراهی اداره پست، کتاب‌های خریداری شده به شکل رایگان ارسال شده است و بقیه نیز بزودی در دست علاقه‌مندان خواهد بود. این اتفاقی است که سبب دسترسی سهل‌تر عموم هموطنان به تازه‌های نشر شده و امید است که با بهبود سیستم توزیع کتاب، که این هم از وعده‌های یاسر احمدوند، معاون فرهنگی دولت سیزدهم است، شاهد بهبود هرچه بیشتر در این بخش باشیم.
تعطیلی یک روز پایتخت در چهارشنبه هفته گذشته بخش حضوری نمایشگاه کتاب را به تعطیلی کشاند، با این حال بخش مجازی همچنان برقرار بود و مردم هر ساعت از شبانه‌روز امکان مراجعه به نشانی الکترونیکی این رویداد حوزه نشر و خرید کتاب‌های مورد نظر خود را داشتند. تعطیلی مذکور توقع تمدید زمان برگزاری نمایشگاه حضوری را ایجاد کرد، هرچند که به سبب ضرورت هماهنگی با سازمان‌های مختلف میسر نشد. با این حال بخش مجازی نمایشگاه تا دوم خرداد تمدید شد.
بی‌راه نیست اگر برپایی نمایشگاه کتاب را افزون بر رویدادی بین‌المللی در عرصه نشر و همچنین ویترینی مهم در ارائه تازه‌های انتشاراتی‌های مختلف، یک جشنواره فرهنگی هم بدانیم. از مصداق‌های آن می‌توان به برپایی غرفه‌ای ویژه سنندج، هفتمین پایتخت کتاب کشورمان اشاره کرد. با مراجعه به این غرفه امکان آشنایی با برخی داشته‌های فرهنگی سنندج و از سویی کارهایی که توسط آنان برای گسترش کتابخوانی در این شهر شده، فراهم بود.
در کنار برپایی غرفه‌های اینچنینی در محوطه باز نمایشگاه کتاب، اجرای برنامه‌هایی برای کودکان در نظر گرفته شده بود که از آن جمله می‌توان به عروسک‌گردانی و برگزاری مسابقه‌های مفرح اشاره کرد. برخی از این ویژه‌برنامه‌ها با قصه‌ و شعرخوانی چهره‌های شاخص ادبیات همراه بود، مصطفی رحماندوست یکی از افرادی بود که در جمع کودکان و نوجوانان حاضر شد و بخش‌هایی از سروده‌های خود را برای آنان خواند.
در این بین بازار برگزاری جشن امضا برای کتاب‌های مؤسسات نشر هم داغ بود، این مسأله بیش از همه در بخش استقرار ناشران نوجوان خودنمایی می‌کرد، فرهاد حسن‌زاده نویسنده جهانی ادبیات نوجوان و همچنین ویدا اسلامیه مترجم رسمی «جی.کی.رولینگ» در کشورمان از جمله این افراد بودند که حضور آنان با استقبال زیادی از سوی مخاطبان کم‌سن‌وسال روبه‌رو شد.
در غرفه‌های سالن شبستان که به آثار بزرگسال اختصاص داشت، ناشران هریک بنا به فراخور شرایط و آثارشان دست به برپایی نشست‌ها و برنامه‌های نقد و بررسی زدند. حضور اتوبوس‌های سیار برای واکسیناسیون هم یکی از تمهیداتی بود که در همراهی مجریان برگزاری نمایشگاه کتاب با سازمان‌های مرتبط، شاهد خدمت‌رسانی آنها به مردم بودیم.
گفتنی است که سی‌وسومین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب روز شنبه برابر با سی‌ویکمین روز اردیبهشت ماه بعد از 10 روز به کار خود خاتمه داد، بخش مجازی نمایشگاه اما تا ساعت 24 دوم خردادماه تمدید شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/27/613774/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها