مقام اطلاعاتی امریکا درخصوص راهبرد امنیت ملی ایران تصریح کرد

استفاده تهران از مجموعه پیچیده‌ای از توانمندی‌ها


گروه سیاسی/ یک مقام اطلاعاتی امریکا در جلسه‌ای در مجلس سنای این کشور از ایران به عنوان اصلی‌ترین چالش‌گر دولتی علیه منافع امریکا در خاورمیانه یاد کرده و گفته تهران به طور منظم فعالیت‌های دریایی امریکا را تحت نظر دارد.
به گزارش فارس، «اسکات دیوید بری‌یر»، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی امریکا در جلسه استماعی با موضوع «ارزیابی سالانه تهدیدها» که روز دهم مه در کمیته امور دفاعی مجلس سنا برگزار شد، گفت: «ایران به دلیل توانمندی‌های نظامی پیشرفته‌، شبکه‌های گسترده نایبان و شرکایش و تمایلش برای توسل به زورعلیه امریکا، اصلی‌ترین چالش علیه منافع امریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود.»
بری‌یر در بخش دیگری از اظهاراتش به توضیح درباره توانمندی‌های نظامی ایران پرداخت و گفت: «ایران به طور منظم از نیروی دریایی خود برای نظارت بر عملیات‌ دریایی امریکا و متحدانش در ساحل خود-از جمله در نزدیکی تنگه هرمز- استفاده می‌کند که این موضوع گاهی به رویارویی‌های خطرناک و غیرحرفه‌ای از سوی آنها منجر می‌شود.»
 انتقام ایران از خرابکاری صهیونیست‌ها
وی اضافه کرد: «از سال ۲۰۱۹، نیروهای دریایی ایران بی‌پرواتر شده‌اند و اقدام به توقیف، حمله و عملیات خرابکارانه علیه کشتی‌های تجاری در منطقه کرده‌اند که این اقدامات در پاره‌ای موارد برای انتقامجویی علیه فعالیت‌های اسرائیل و متحدانش بوده است.» مدیر آژانس اطلاعات دفاعی امریکا همچنین با اذعان به قدرت موشک‌های ایران اذعان کرد: «برخی از این موشک‌ها قادرند به اهدافی تا 2 هزار کیلومتر دورتر از مرزهای ایران حمله کنند. ایران نشان داده مایل است از موشک‌های خود استفاده کند. او همچنین گفت: «ایران کماکان به افزایش دقت و کشندگی نیروی موشک‌های بالستیک خود، از جمله موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ادامه می‌دهد.»
بری‌یر اظهار کرد: «راهبرد امنیت ملی ایران بر تلاش برای تضمین تداوم حکومت مذهبی، حفظ ثبات داخلی، مستحکم کردن جایگاهش به عنوان قدرت مسلط منطقه‌ای و دستیابی به رفاه اقتصادی استوار است. تهران از مجموعه پیچیده‌ای از توانمندی‌های نظامی، دیپلماتیک و امنیتی استفاده می‌کند.» این مقام اطلاعاتی امریکا همچنین تصریح کرده که برداشت مقام‌های ایران این است که ایران بابت ترور سردار قاسم سلیمانی هنوز به نحو مناسب انتقام نگرفته و به همین سبب، ایران احتمالاً در حال برنامه‌ریزی برای انجام اقداماتی مخفیانه علیه برخی از مقام‌های امریکایی برای انتقام گرفتن است.»
جنایتکاران تحت تعقیب ایران
در همین ارتباط رئیس سازمان اطلاعات ملی امریکا نیز به تازگی ادعاهایی را درباره تحت تعقیب قرار دادن مقامات ارشد دولت دونالد ترامپ از سوی ایران جهت اجرایی کردن طرحی برای انتقام ترور سردار شهید قاسم سلیمانی مطرح کرد. آوریل هاینز، رئیس سازمان اطلاعات ملی امریکا مدعی شد که ایران ممکن است به زودی دست به اجرای طرحی برای «انتقام» ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران بزند. هاینز هشدار داد که تعقیب مقامات ارشد پیشین امریکایی در دولت دونالد ترامپ، از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه دولت جو بایدن می‌تواند برای انتقام احتمالی به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ در عراق باشد که به دستور دونالد ترامپ انجام شده بود.
او مدعی شد: ارزیابی ما این است که بیشتر انگیزه آن‌ها [ایران] در این سناریو در ارتباط با سردار سلیمانی و به نوعی بخشی از تلاش‌هایشان برای انتقام است. رئیس سازمان اطلاعات ملی امریکا با خودداری از ارائه اطلاعات غیرمحرمانه بیشتر، تلاش برای بازدارندگی از این اقدام را «چالش‌برانگیز» تلقی کرد. گفتنی است در ۱۴ فوریه سال جاری، یک گزارش وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که سرویس امنیت دیپلماتیک ۲ میلیون دلار در ماه برای حفاظت از پمپئو هزینه می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7906/5/612709/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها