«ایران» از کاهش حاشیه سود صنعت شیرینی در بورس گزارش می‌دهد

طعم گس سهام شیرینی و شکلات برای سهامداران بورسی


گروه اقتصادی -  شرکت‌های تولیدکننده شیرینی و بیسکوئیت از جمله شرکت‌هایی هستند که بیشترین تأثیر را از تغییرات اعمال شده در قیمت کالاهای اساسی مانند شکر، روغن و آرد می‌پذیرند. با توجه به تأثیر 80 تا 100درصدی این افزایش قیمت‌ها در سود‌سازی شرکت‌های مذکور و افزایش بیش از 200درصدی بهای تمام شده تولید درمقابل قیمت نهایی تولیدات، به نظر می‌رسد حاشیه سود عملیاتی این شرکت‌ها درمجموع با کاهش بسیار شدیدی روبه‌رو شود. (آمارها نشان می‌دهد که حاشیه سود عملیاتی صنعت شیرینی جات در بورس حدود 20درصد است که با تغییرات انجام شده پیش‌بینی می‌شود تا یک سوم این میزان کاهش یابد.)
 کاهش حاشیه سود شرکت‌ها می‌تواند منجر به کاهش سودسازی در سال آینده شود
در روزهای گذشته، شرکت‌های بورسی شاغل در این صنعت طی اطلاعیه‌هایی در سایت کدال اقدام به اطلاع‌رسانی درخصوص تأثیر قیمت‌ها بر بازدهی آتی محصولات خود کردند. بررسی اطلاعیه‌های منتشر شده نشان می‌هد که قیمت نهایی محصولات این شرکت‌ها به نسبت کمتری از بهای تمام شده نهاده‌های تولید و سربار ساخت، افزایش داشته و از این‌رو انتظار می‌رود حاشیه سود تولیدات این شرکت‌ها با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شود و در عین حال روند سود‌سازی صنعت شیرینی نیز بسته به میزان تغییر در تولید و فروش آنها می‌تواند دستخوش تغییر شود.
برای محاسبه مقدار سود‌سازی صنعت با توجه به شرایط جدید باید به عواملی چون میزان تولید و فروش داخلی و صادراتی توجه کرد. درواقع اگر این شرکت‌ها بتوانند با وجود افزایش قیمت‌های انجام شده میزان تولید و فروش خود را افزایش دهند یا به میزان بهره‌وری خود بیفزایند، در پایان سال مالی می‌توانند سودسازی مناسبی را برای سهامداران به ارمغان بیاورند. سود‌هایی که این بار نه از طریق رانت بلکه از طریق رشد بهره‌وری و کار واقعی به دست آمده است.
افزایش 30درصدی قیمت محصولات نهایی «غمینو»
تولید اصلی صنایع غذایی مینو شرق در سال‌های گذشته مربوط به تولید انواع بیسکوئیت، پفک و تافی بوده که این اقلام بیشترین مصرف آرد، شکر و روغن را به خود اختصاص می‌دادند که بیسکوئیت با حدود 14هزارو 500 تن نزدیک به 82 درصد از تولید شرکت را به خود اختصاص می‌دهد. این شرکت در سال 1400، توانست از طریق فروش محصولات خود در حدود 591 ریال به ازای هر سهم سود شناسایی کند که هیأت مدیره پیشنهاد تقسیم 10 درصد از سود را به سهامداران خود داده است.
فروش مقداری شرکت در سال 1400، به میزان 10درصد افزایش داشته که علت اصلی آن سفارش شرکت صادراتی پرسوئیس و افزایش سفارش شرکت قاسم ایران بوده است. این شرکت طی دو اطلاعیه مجزا از افزایش 30درصدی قیمت محصولات نهایی در مقابل افزایش 92درصدی قیمت آرد-حقوق و دستمزد پرسنل خبر داد.
افزایش 50درصدی قیمت محصولات«گرجی»
بیسکوئیت گرجی طی دو مرحله، اقدام به اطلاع‌رسانی در خصوص افزایش قیمت نهاده‌های تولید و قیمت محصولات نهایی خود کرد. بنا به این اطلاعیه‌ها با توجه به افزایش 57درصدی حقوق و دستمزد، از افزایش قیمت آرد مصرفی از مبلغ 4800 تومان به حدود 18 هزارو 400 تومان (درحدود 280درصد) خبر داد همچنین محصول نهایی (بیسکوئیت) این شرکت از مبلغ 24 هزارو 400 تومان به مبلغ 36 هزارو 700 تومان(حدود 50درصد) افزایش یافت.
افزایش 31درصدی قیمت محصول نهایی «غویتا»
شرکت ویتانا نیز از افزایش 21درصدی قیمت محصول نهایی خود خبر داد، همچنین شرکت سالمین از افزایش 50درصدی قیمت محصول نهایی و 300درصدی قیمت آرد و 57درصدی حقوق و دستمزد خبر داد.  حقوق و دستمزد و قیمت آرد شرکت صنعتی مینو نیز با افزایش حدود 80درصدی و 31درصدی روبه‌رو شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7906/10/612653/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها