وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه هفته فرهنگی ایران در لبنان مطرح کرد

لبنان، مقصد اول دیپلماسی فرهنگی


گروه فرهنگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سفر به بیروت برای شرکت در آیین افتتاحیه هفته فرهنگی ایران و شرکت در دیدار با همتای لبنانی‌اش ضمن تشکر و قدردانی از میهمان‌نوازی و میزبانی لبنان، از ویژگی‌های منحصر به فرد دو فرهنگ ایران و لبنان سخن گفت و بر لزوم توسعه همکاری‌های بیشتر تأکید کرد. محمدمهدی اسماعیلی در این دیدار با تأکید بر اینکه اهتمام این وزارتخانه در سال آینده توجه به تولیدات هنری و سینمایی از سوی سازمان سینمایی و بنیاد رودکی با هدف تولیدات مشترک با کشورهای منطقه است، گفت: مقصد اول دیپلماسی فرهنگی ایران در دولت مردمی، لبنان است و خوشحال خواهیم بود تفاهمنامه کامل و جامعی در ماه‌های آینده به امضا برسد تا اقدامات مشترک برنامه‌ریزی و اجرایی شود.
او حضور پررنگ و تأثیرگذار انگیزه‌های اخلاقی و معنوی در همه عرصه‌های فرهنگی و هنری ایران و لبنان را اولین عنصر متمایزکننده فرهنگ دو کشور دانست و توضیح داد: انگیزه‌های معنوی در همه رویدادهای فرهنگی و هنری دو کشور از جایگاه بالایی برخوردار است. هنر همواره از مؤثرترین و بهترین ابزارها در جهت نشر و گسترس تعالیم انسانی در دو کشور بوده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران الگو و مؤلفه‌های فرهنگی لبنان را ستود و تأکید کرد: لبنان با توجه به اینکه دروازه‌ای است که شرق را به اروپا متصل می‌کند، طی سالیان دراز پلی دائمی برای نشر و گسترش اندیشه معنوی شرق به اروپا بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حضور ارزشمند هنرمندان توانمند ایرانی در لبنان برای اجرای برنامه‌های هنری در مناطق مختلف این کشور اشاره کرد و گفت: هنرمندان عزیز ایران با روحیه معنوی در این رویداد بزرگ فرهنگی شرکت کرده‌اند تا با آثار و هنرنمایی‌های خود، فرهنگ متکی بر معنویت ایران زمین را به نمایش بگذارند. اسماعیلی همچنین با بیان اینکه تبادل فرهنگ‌ها و فرایند وام‌گیری زمانی مثبت است که با عناصر و فاکتورهای فرهنگ و هویت ملی در تضاد نباشد، تصریح کرد: به دلیل اطمینان زیربنای فرهنگی، هر دو کشور هیچگاه مصرف‌کننده صرف فرهنگ دیگران نبوده‌اند و با وجود اینکه دو کشور آگاهانه و نه تقلید کورکورانه از عناصر مثبت فرهنگ‌های دیگر که با عناصر و فاکتورهای فرهنگ و هویت ملی‌شان در تضاد نیست نیز بهره برده‌اند.
او به نقش تعیین کننده هویت و فرهنگ در شکل‌گیری منافع و کنش‌ها اشاره کرد و گفت: هویت هر کشور به فرهنگ و هنر مردمانش گره خورده، زیرا فرهنگ و هنر عصاره تجربیات یک ملت و نیز بیانگر درک و نوع شناخت این ملت از خود و واقعیت دنیای خارج است. محمد وسام‌المرتضی وزیر فرهنگ لبنان نیز در این مراسم ضمن خیر‌مقدم به حاضران و میهمانان ایرانی به اهمیت برگزاری این رویداد فرهنگی اشاره کرد و گفت: این رویداد فرهنگی مهم، بهترین دلیل برای اثبات این حقیقت است که فرهنگ نقش مهمی در تسهیل گفت‌و‌گوی تمدن‌ها دارد و فرهنگ عالی‌ترین الگوی روابط میان ملت‌هاست.
المرتضی افزود: رویدادها و فعالیت‌ها در عرصه‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی، نظامی و... که ارتباط مستقیمی با منافع کشورها دارد گاهی نقاب منافع مادی بر تن می‌کنند، موضوعی که کشورها را خواه‌ناخواه به سمت تنش و یا جنگ می‌کشاند، اما فرهنگ ذاتاً انسان را به سوی ارج نهادن به ارزش‌های معنوی سوق می‌دهد و باعث تهذیب نفس و ارتقای روابط و ایجاد هم‌افزایی و صلح میان جوامع بشری می‌شود. او ادامه داد: بارزترین و غالب‌ترین ویژگی گردهمایی‌های ایرانی - لبنانی، سابقه فرهنگی مبتنی بر پایبندی و احترام به ارزش‌هایی از جمله حاکمیت، آزادی، مقاومت در برابر ظلم و مقابله با تجاوزگری بوده و هست.
همین ویژگی است که باعث می‌شود رویدادهای فرهنگی میان دو کشور به جریان یا گروه خاصی اختصاص نداشته باشد بلکه به صورت یکسان، متعلق به همه لبنانی‌ها و همه ایرانی‌ها، و همچنین برای همه مردم عرب بویژه مردم مظلوم فلسطین است. گفتنی است هفته فرهنگی ایران در لبنان به مدت یک هفته (از ۹ تا ۱۴ اسفند) و به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، و با همکاری وزارت فرهنگ لبنان و انجمن هنری «رسالات» لبنان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود.
«لبنان» نقطه آغاز فعالیت‌های فرهنگی منطقه
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر همچنین در دیدار با نمایندگان تشکل‌های فرهنگی فعال در لبنان گفت: جریان مقاومت با اتحاد ملیت و غیرت دینی به درستی در راستای تحقق تمدن اسلامی در حرکت است و تشکیل امت اسلامی پیام بعثت خاتم انبیا صلوات‌الله علیه است. محمد مهدی اسماعیلی که به بیروت سفر کرده است با حضور در سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: افتخار می‌کنیم که برادران و خواهران لبنانی در کنار جمهوری اسلامی سیادت منطقه را به تصویر کشیدند و اخوت و برادری بین مردم این دو کشور با پیروی از مکتب امام راحل الگویی برای جهان اسلام است.
او افزود: سید حسن نصرالله به عنوان رهبر مقاومت در لبنان برای ما نماد ولایت پذیری است. او محور فعالیت‌های فرهنگی در لبنان است و برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، گسترش فعالیت‌های فرهنگی در سطح منطقه خواهد بود و برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی در لبنان، آغاز این اقدامات است. اسماعیلی با اشاره به دیپلماسی فرهنگی در منطقه نیز گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه وسیعی برای گسترش تعاملات منطقه‌ای در پیش دارد و بدنه مدیریتی جوان آن درصددند با تکیه بر مشترکات فرهنگی و ارائه محصولات هنری و رسانه‌ای در این عرصه اقدام کنند. او وحدت را اساس کار فرهنگی دانست و یادآور شد: مقاومت، یک مفهوم و گزاره اصلی است و با تکیه بر آن و شناخت هدف واحد می‌توان به نقطه مطلوب رسید.
دیدار با خانواده امام موسی صدر و شهید عماد مغنیه
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر همچنین با حضور در منزل رباب صدر، دختر امام موسی صدر و وفا مغنیه همسر شهید عماد مغنیه و مادر شهید جهاد مغنیه از شهدای جبهه مقاومت، از مقام شامخ این مجاهدان جهان اسلام تجلیل کرد.
دکتر محمد مهدی اسماعیلی در جریان سفر به لبنان که به منظور افتتاح هفته فرهنگی جمهوری اسلامی در این کشور انجام شده است با حضور در منزل رباب صدر، خواهر امام موسی صدر با او دیدار کرد. اسماعیلی با تجلیل از این مجاهد و متفکر جهان اسلام، خدمات رباب صدر در تربیت نوجوانان و اقدامات خیرخواهانه و خودجوش را ستود. اسماعیلی همچنین با حضور در منزل شهید عماد مغنیه، با همسر این شهید و مادر شهید جهاد مغنیه دیدار کرد.

بــــرش

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با میشل عون رئیس‌جمهور لبنان:
فصل نوینی از مناسبات فرهنگی با لبنان آغاز شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر به لبنان با میشل عون رئیس جمهور لبنان، نبیه بری رئیس مجلس و نجیب میقاتی نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد. اسماعیلی در این دیدارها با اشاره به سابقه دیرینه فرهنگی دو کشور گفت: دولت مردمی برنامه‌های وسیعی برای گسترش تعاملات فرهنگی در منطقه دارد و لبنان به سبب دوستی و سابقه طولانی فرهنگی و تمدنی با ایران، اولین مقصد دیپلماسی فرهنگی در این دوره از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تأکید کرد که چهره‌های مطرح علمی دو کشور تأثیرات بسیاری بر مردم ایران و لبنان داشته‌اند. علما، فضلا و دانشمندان ایرانی و لبنانی سبب ساز اشتراکات فرهنگی شده‌اند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی ایران در لبنان گفت: این رویداد مهم می‌تواند فصل نوینی از مناسبات فرهنگی دو کشور را رقم بزند و تلاش‌های وزیر فرهنگ لبنان برای برگزاری این هفته شایسته تقدیر است و امیدواریم رویداد مشابه در ایران با حضور هنرمندان لبنانی رخ دهد. وزیر فرهنگ در کاخ بعبدا هم با میشل عون رئیس جمهور لبنان درباره مناسبات دوجانبه و اهمیت توسعه تبادلات فرهنگی رایزنی کرد. عون در این دیدار فرهنگ غنی ایران و سابقه دیرین روابط دو ملت را مهمترین پشتوانه برای تعمیق روابط فرهنگی دانست. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان در دیدار ظهر دیروز هم میهمان نبیه بری رئیس مجلس لبنان بود که مؤلفه‌های برجسته فرهنگ مقاومت و لزوم ارائه آثار فاخر هنری در این زمینه، از مهمترین محور‌های گفت‌و‌گوی محمد مهدی اسماعیلی با نبیه بری رئیس مجلس لبنان بود. نخست‌وزیر لبنان نیز ضمن خوشامدگویی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران با استقبال از پیشنهاد برگزاری هفته فرهنگی لبنان در تهران گفت: اشتراکات فرهنگی می‌تواند بیش از گذشته دو کشور را به هم نزدیک کند. نجیب میقاتی افزود: سال‌های گذشته که به ایران سفر کردم، از نزدیک مشاهده کردم که مردم ایران تا چه میزان با شخصیت‌های فرهنگی لبنانی آشنا هستند و مردم لبنان نیز این آشنایی و صمیمیت را نسبت به ایران حس می‌کنند. نخست‌وزیر لبنان با اشاره به دیگر زمینه‌های همکاری بین ایران و لبنان خاطر نشان کرد: ایران در طول سال‌های گذشته همکاری‌ها و مساعدت‌های مهمی در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با لبنان داشته است و طبق یک ضرب‌المثل لبنانی، همسایه نزدیک از برادر دور بالاتر است و حضور ایران و لبنان در یک منطقه را به نوعی می‌توان همسایگی دانست. او با استقبال از برگزاری هفته فرهنگی لبنان در ایران تأکید کرد: امیدواریم در ادامه برگزاری هفته فرهنگی ایران در لبنان، این رویداد با تعامل وزرای فرهنگ‌ دو کشور در ایران نیز برگزار شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7862/1/604875/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها