معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور:

قدرت و ثروت جهانی در حال حرکت به سمت آسیا و اوراسیاست


محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح ابعاد سیاسی سفر اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به روسیه و دستاوردهای آن پرداخت.
به گزارش ایرنا، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در آغاز با بیان اینکه دولت سیزدهم اولویت گفت‌و‌گوهای خود با کشورهای همسایه را گسترش حوزه‌های زیرساختی مانند احداث راه‌آهن، کریدور و جاده‌های مواصلاتی قرار داده است، گفت: زیرا موقعیت ژئوپلیتیک ایران می‌تواند کشورهای مختلف را به یکدیگر متصل کند. وی افزود: توافق اساسی گسترده بین رؤسای جمهور ایران و روسیه برای پایداری و متنوع‌سازی روابط اقتصادی در سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه اتفاق افتاد. جمشیدی در ادامه با اشاره به اینکه بازار اقتصادی ایران پرسود و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشورمان فراوان است، افزود: البته شاید کشورهای اروپایی بخواهند خود را در زندان تحریمی امریکایی‌ها نگهدارند که در نهایت خودشان ضرر می‌کنند. وی در ادامه درباره بروز برخی حاشیه‌ها در گفت‌و‌گوهای بین رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور روسیه نیز افزود: برخی جملات آقای رئیسی را مترجمان ضعیف روس چیز دیگر ترجمه کردند البته ما این حواشی را جدی نمی‌گیریم زیرا برخی می‌خواهند با حاشیه‌سازی دستاوردهای این سفر را مخدوش کنند. معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه قدرت و ثروت جهانی در حال حرکت به سمت آسیا و اوراسیاست، افزود: هرچه به این سمت حرکت کنیم به نفع بیشتری دست می‌یابیم. ما با همه کشورها کار می‌کنیم البته رشد اقتصادی ابتدا از همکاری با همسایگان و کشورهای همسو شکل می‌گیرد.
ادامه همکاری نظامی با چین و روسیه
جمشیدی در ادامه به رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه اشاره کرد و در این‌باره گفت: رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه نخستین بار نبود و طراحی آن نیز به گذشته باز می‌گردد. این همکاری‌ها ارزش راهبردی دارد و رزمایش مشترک با کشورهای دیگر یعنی در بالاترین سطوح راهبردی اهداف و ادراک مشترکی داریم. وی همچنین با بیان اینکه تعامل تسلیحاتی و نظامی ایران با روسیه و چین فزاینده و مستمر است، افزود: همکاری‌های نظامی با این دو کشور به صورت مؤثر ادامه می‌یابد اما این بازی یک‌طرفه نیست و کشورمان ظرفیت‌های نظامی دارد که در راهبرد طرف‌های دیگر نیز تعریف می‌شود. جمشیدی با اشاره به اینکه خرید تسلیحات بخش کوچکی از همکاری‌های نظامی و راهبردی ما با روسیه و چین است، گفت: اراده سیاسی برای تعامل در این زمینه وجود دارد و مزیت‌های نظامی و امنیتی ایران در این تعاملات نقش‌آفرینی مؤثرتری خواهد داشت.وی با بیان اینکه همکاری ما برای ایجاد ثبات و مقابله با زمینه‌های ناامنی است مانند همکاری ایران و روسیه در سوریه که الگوی موفقی بود، افزود: ما در سوریه هم فاتح میدان مبارزه با تروریست شدیم و هم فشار حداکثری امریکا را شکست دادیم. معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه روسیه با نقش آفرینی سردار شهید سلیمانی چهار سال و نیم پس از ایجاد بحران در سوریه وارد شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سوریه که ۸۰ کشور مقابل دولت آن ایستاده بودند به خودی خود پیروز بود اما همکاری مؤثری را نیز با روسیه شکل دادیم.جمشیدی همچنین با تأکید بر اینکه در دکترین نظامی منفعل و وابسته نیستیم و فعال بودن امروز ما در سیاست خارجی و راهبرد نظامی ریشه در تجربه تاریخی دارد و طراحی نظامی ما هم در بالاترین سطح تهدیدهای دشمنان است، افزود: در عین همکاری و تعاملات با دیگر کشورها آنچنان نیازمند به بخش تسلیحات نیستیم و بر اساس دکترینی که داریم به تعاملات نظامی با دیگر کشورها اتکا نکردیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه هر کشوری در پی منافع خودش است و مهم تشخیص منافع کشورها و شناسایی دوست و دشمن است، گفت: گسترش همکاری‌های اقتصادی راهبرد اصلی کشورهای مستقل و لازمه حرکت به سمت چندجانبه‌گرایی در حوزه اقتصادی و دیگر زمینه‌ها است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7832/3/599850/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها