15 سال بلاتکلیفی برای قتل راننده


گروه حوادث/  مرد جوانی که سال‌ها قبل به خاطر مخالفت راننده مسافرکش با مصرف مواد مخدر او را به قتل رسانده و به زندان افتاده است پس از 15 سال برای تعیین تکلیف از قضات کمک خواست.
به‌گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، رسیدگی به این پرونده از اردیبهشت سال ۸۵ به‌دنبال ناپدید شدن راننده 35 ساله یک خودرو آغاز شد. پدر وی در توضیح ماجرا گفت: پسرم با ماشین مسافرکشی می‌کرد. او در آخرین تماس با همسرش گفته بود 2 مسافر را از ترمینال جنوب به قم می‌برد اما پس از آن دیگر از او خبری نشد.
پس از اظهارات این مرد، مأموران تحقیقات‌شان را آغاز کردند تا اینکه یک هفته بعد در حاشیه جاده قم جسد مرد جوان که با ضربه‌های متعدد چاقو کشته شده بود، کشف شد و به نظر می‌رسید خودرواش به سرقت رفته است.
ردیابی عامل یا عاملان قتل و سرقت ادامه داشت تا اینکه پلیس جیرفت اعلام کرد خودروی مقتول در این شهرستان توقیف و راننده آن بازداشت شده است. راننده پس از بازداشت و در بازجویی گفت: یک سال قبل پسرعمویم ماشین را به‌صورت امانت در پارکینگ خانه‌ام گذاشت‌ و من برای اولین بار سوار آن شدم تا دور بزنم که پلیس بازداشتم کرد.
در ادامه، مأموران پسرعموی ۲۲ ساله او به‌نام محمود را در تهران بازداشت کردند و وی به قتل صاحب خودرو با همدستی دوستش کاظم اعتراف کرد.پس از آن کاظم هم دستگیر شد و به قتل با انگیزه سرقت اعتراف کرد اما کاظم قبل از جلسه دادگاه با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان موفق شد از اولیای دم رضایت بگیرد و آزاد شود.
به این ترتیب محمود محاکمه و با درخواست اولیای‌دم به قصاص و ۱۵ سال زندان محکوم شد. چون در این میان تعدادی از اولیای دم اعلام گذشت کرده و دختر قربانی تقاضای قصاص را مطرح کرده و پیگیر اجرای حکم نشده بود متهم به زندان رفت و پس از 15 سال بلاتکلیفی در نامه‌ای از قضات خواست تا به وضعیت او رسیدگی کنند.
محمود که حالا ۳۷ سال دارد طبق ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد و از خود دفاع کرد.
وی در جلسه دادگاه با تشریح جزئیات ماجرای قتل در سال 85 گفت: آن روز ماشین را دربست گرفتیم تا بتوانیم براحتی کراک بکشیم اما در میانه راه هرچه از راننده خواستیم تا در جایی توقف کند که ما بتوانیم مواد مصرف کنیم قبول نکرد ما هم او را کشتیم. بعد از قتل تصمیم گرفتیم هرکدام یک جرم را گردن بگیریم تا جرم مان سبک‌تر شود. من قتل را گردن گرفتم و کاظم سرقت را. در دادسرا حرف ما را قبول نکردند و همدستم هم از موقعیت استفاده کرد و با پرداخت 300 میلیون آزاد شد. هرچند بعد از محاکمه مشخص شد اصلاً قضات او را در قتل مجرم تشخیص نداده‌اند.حالا هم همه اولیای دم غیر از دختر مقتول رضایت داده‌اند. سرپرست دادسرای جنایی نیز چندین بار آنها را دعوت کرد تا صحبت کند باز هم قبول نکردند، آنها هربار بهانه می‌گیرند و حاضر هم نیستند در دادگاه پاسخ دهند که چه تصمیمی دارند.
من ۱۵ سال از بهترین روزهای زندگی‌ام را در زندان گذراندم. باور کنید هیچ خصومتی با مقتول نداشتم و تحت تأثیر مصرف مواد با او درگیر شدم. من در این سال‌ها هر شب کابوس اعدام می‌دیدم. حالا از قضات می‌خواهم کمکم کنند.
پس از اظهارات متهم، قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7747/13/589091/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها