رمزهای عبور شما چقدر امنیت دارد؟



علیرضا احمدی- اگر تا به حال نگران رمز عبور خود شده‌اید و دغدغه حدس زدن آن توسط کسی را داشته‌اید، بهتر است به حس خود اطمینان کرده و همین امروز امنیت سیستم خود را تشدید کنید.
Beyond Identity، یکی از شرکت‌های فعال در هویت دیجیتال نیویورک در یک مطالعه تحقیقاتی هزار و 15 نفر را در ایالات متحده مورد بررسی قرار داد و پژوهشی درباره استراتژی‌های آنها در زمینه انتخاب رمز عبور و همچنین نحوه رفتارشان در رابطه با امنیت آنلاین انجام داده است.
نتیجه این تحقیق نشان داد بسیاری از افراد در حال حاضر پسورد اکانت‌های مختلف خود را به اشتراک می‌گذارند که این موضوع می‌تواند شامل ارسال رمز عبور به صورت مستقیم برای دوستان و آشنایان یا حتی ذخیره آن در فضایی ناامن باشد. این مطالعه جدید نشان داد یکی ازهر 10 نفر معتقد است که حداقل یک نفر می‌تواند پسورد شبکه‌های اجتماعی آنها را حدس بزند و یکی از هر 3 نفر هم تلاش کرده‌اند تا رمز عبور شخص دیگری را حدس بزنند و در این میان، 3 نفر از هر 4 نفر موفق بوده‌اند.
 بیش از نیمی از افراد حاضر در این مطالعه معادل 50.1 درصد، پسورد اکانت مربوط به پخش و استریم ویدیوی خود را به اشتراک می‌گذارند و تقریباً همین تعداد یعنی 49 درصد نیز رمز عبور اکانت‌های مربوط به شبکه‌های پخش موسیقی خود را با بی توجهی، در اختیار دیگران قرار می‌دهند.
همچنین نتیجه این تحقیق نشان داد که از هر 4 نفر یک نفر معادل 25.7 درصد، رمز عبور را در هنگام انجام بانکداری آنلاین، پرداخت صورتحساب یا انتقال پول به اشتراک می‌گذارد. طبق آمار این گزارش، کاربران به طور متوسط 3 رمز عبور خود را با افراد دیگر به اشتراک می‌گذارند. همچنین این مطالعه نشان داد که بسیاری افراد سعی می‌کنند رمزهای عبور دیگران را حدس بزنند که البته اغلب هم موفق هستند چراکه بیش از 73 درصد از این افراد حداقل یک بار موفق به حدس زدن رمزهای عبور شخصی دیگران شده‌اند.
بیش از نیمی از آنها یعنی 6/51 درصد، سعی می‌کنند گذرواژه‌های مربوط به شریک زندگی خود را حدس بزنند و تقریباً از هر چهار نفر یک نفر معادل 6/24 درصد هم تلاش کرده‌اند که رمز فرزند خود را پیدا کنند. بیش از یک نفر از هر 5 نفر معادل 22 درصد هم سعی کرده‌اند رمز عبور همکار خود را حدس بزنند. همچنین در این گزارش آمده است که یک نفر از هر 5 نفر معادل 19.9 درصد حداقل یک بار تلاش کرده‌اند که رمز عبور شریک سابق یا رئیس خود را حدس بزنند.
متداول‌ترین تاکتیک برای حدس زدن رمز عبور، استفاده از اطلاعاتی است که درباره آن شخص می‌دانند و 39.2 درصد عنوان کرده‌اند که از این روش موفق به حدس زدن پسورد شده‌اند. این در حالی است که 18.4 درصد آنها با چک کردن مکرر پروفایل افراد در شبکه‌های اجتماعی موفق شده‌اند رمز عبورشان را حدس بزنند. بیش از 2 نفر از هر 5 نفر یعنی 43.7 درصد سعی کرده‌اند رمزهای عبور حساب‌های شخصی ایمیل دیگران را حدس بزنند و تقریباً یک نفر از هر 3 نفر معادل 32.6 درصد نیز تلاش داشته‌اند تا رمزهای عبور تلفن‌های هوشمند دیگران را حدس بزنند. این درحالی است که تنها استفاده از رمزهای عبور سخت‌تر و اجرای برنامه‌ای احراز هویت دومرحله‌ای می‌تواند تا حد زیادی از لو رفتن پسوردها ممانعت کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7747/11/589079/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها