خام فروشی محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به‌ خاطر نبود صنایع تبدیلی


یاسوج- کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی با کمبود صنایع تبدیلی روبه‌رو است.
به گزارش مهر، معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: صنایع تبدیلی می‌تواند ماندگاری محصولات کشاورزی را افزایش داده و با استفاده از محصولات کشاورزی به‌عنوان‌ مواد اولیه عاملی برای استفاده بهتر از این محصولات باشد.
حشمت‌الله صمیمی دوست افزود: یکی از محصولات باغی در استان که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است میوه سیب است. وی با بیان اینکه در استان برای نگهداری سیب مشکل سردخانه وجود دارد، گفت: اکنون ظرفیت سردخانه‌های استان ۱۷ هزار تن و میزان سیب تولیدی نیز ۱۳۰ هزار تن بوده که در راستای افزایش ظرفیت سردخانه میوه در استان سه سردخانه در استان اجرا می‌شود.
صمیمی دوست افزود: این سردخانه‌ها در شهرستان دنا و بویراحمد اجرا می‌شود و ۱۰ هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای استان را افزایش می‌دهند. وی تصریح کرد: یکی از مناطق مهم تولید سیب در استان، دهستان کاکان در شهرستان بویراحمد است که سیب تولیدی در این منطقه بسیار باکیفیت است و در راستای کمک به باغداران سردخانه‌ای سه هزار تنی در این دهستان احداث می‌شود.
رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بسیاری از محصولات زراعی و باغی کهگیلویه و بویراحمد با نام دیگر استان‌ها به فروش می‌رسد.
الیاس تاج الدینی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند با حفظ و نگهداری محصولات و تغییر و تبدیل آنها امکان‌ مصرفشان در طی سال را فراهم کند. وی بیان داشت: ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی دارای اثرات بسیار اقتصادی همچون ایجاد ارزش افزوده برای محصولات است. تاج الدینی تغییر در ترکیب محصولات صادراتی، رهایی از صادرات تک محصولی، حرکت در راستای صنعتی شدن، کاهش واردات محصولات مشابه خارجی و ایجاد اشتغال و درآمد در مناطق شهری و روستایی را از اثرات ایجاد صنایع تبدیلی عنوان کرد.
 وی افزود: ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی می‌تواند جایگزین مناسبی برای ایجاد سایر صنایع سنگین و آلاینده در استان باشد. در کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل نبود صنایع تبدیلی مناسب، سیب، انگور، گردو و حتی عسل این استان با نام دیگر استان‌ها به فروش می‌رسد.
سیب و انگور بخش زیادی از تولید محصول باغی کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص می‌دهد با وجود این، این دو محصول بدون فرآوری به بازار عرضه می‌شود و انگور تولیدی استان را دلالان خریداری و در میدان‌های میوه و تره بار سایر استان‌ها به فروش می‌رسد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7725/12/586995/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها