کمک یک میلیارد دلاری جهان به افغانستان


گروه جهان/ سازمان ملل خبر داد، کشورهای شرکت کننده در نشست دوشنبه شب ژنو برای کمک به مردم افغانستان، موافقت خود را با اهدای کمک یک میلیارد دلاری به این کشور اعلام کردند.
به‌گزارش «وال استریت ژورنال»، سازمان ملل پیشتر خواهان کمکی 600 میلیون دلاری به 11 میلیون شهروند افغان شده بود که در شرایط کنونی نیازمند کمک‌های مختلف از کمک‌های غذایی گرفته تا کمک‌های بهداشتی هستند. اما کمکی که جمع‌آوری شد، بیش از میزانی بود که سازمان ملل خواهان آن شده بود. با این حال کشورهای کمک کننده که هنوز حکومت طالبان را به‌رسمیت نشناخته‌اند، اعلام کرده‌اند حاضر نیستند این کمک‌ها را از طریق دولت طالبان به‌دست مردم افغانستان برسانند و ترجیح می‌دهند، کمک‌ها از طریق مبادی سازمان ملل در این کشور توزیع شود. مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده امدادرسانی سازمان ملل که در نشست ژنو حاضر بود، در همین خصوص اعلام کرد، نامه‌ای از طالبان به دست وی رسیده است که سران این گروه در آن متعهد شده‌اند، موانع هرگونه امدادرسانی را برطرف و امنیت کاروان‌های امدادی سازمان ملل را تأمین کنند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز که از جمله حاضران در این نشست بود، در سخنان خود این نامه را بویژه به‌خاطر وعده‌هایی که در مورد وضعیت زنان داده است، دل گرم کننده خواند و گفت: «اکنون باید ببینیم در عمل چه روی خواهد داد.» نگرانی‌ها بابت وضعیت حقوق بشر و امنیت امدادرسان‌های سازمان ملل در افغانستان بی‌دلیل نیست. در دهه 1990 که طالبان حاکمیت افغانستان را در دست داشت، زنان اجازه تحصیل و کار نداشتند و بارها حملاتی علیه کاروان‌های امدادی سازمان ملل صورت گرفته بود. اما این بار طالبان به شرط رعایت شئونات مذهبی، به زنان اجازه کار و تحصیل داده است و تعهد خود برای امنیت کاروان‌های سازمان ملل را اعلام کرده است. با این حال هنوز فضای بدبینی نسبت به حکومت طالبان در بسیاری از کشورهای جهان مشاهده می‌شود. در همین ارتباط «لیندا توماس گرینفلد»، سفیر امریکا در سازمان ملل متحد در سخنان خود در این نشست گفت: «کلمات به تنهایی کافی نیستند. اگر طالبان در عمل به این وعده‌ها پایبند نباشد، سازمان‌های حقوق بشری نخواهند توانست کار خود را انجام دهند.» او همچنین از تخصیص کمکی 64 میلیون دلاری به افغانستان خبر داد که به زعم ناظران با توجه به مسئولیت امریکا در وضعیت امروز افغانستان رقم درخور توجهی نیست. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، به جز امریکا فرانسه نیز اعلام کرد 118 میلیون دلار به افغانستان کمک خواهد کرد. آلمان نیز متعهد به کمکی 510 میلیون دلاری شد. پکن هم پیشتر اعلام کرده بود که کمک غذایی و بهداشتی به ارزش 31 میلیون دلار به افغانستان خواهد فرستاد.
این کشور روز جمعه نیز از اهدای سه میلیون دوز واکسن کووید19 به کابل خبر داده بود. پاکستان هم که اعلام کرده، کمک‌های غذایی و دارویی به افغانستان می‌فرستد، از امریکا خواسته دست از بلوکه کردن اموال و دارایی‌های افغانستان بردارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7725/4/586962/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها