رئیس جمهوری در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم:

اعتماد آسیب دیده مردم باید بازسازی شود

■اولویت اول دولت مهار کروناست ■ بهبود وضعیت اقتصاد کشور و معیشت مردم دومین اولویت اصلی دولت است ■ برنامه تحولی دولت به صورت مفصل در روزهای آینده ارائه خواهد شد ■ برای اصلاح بسیاری از مسائل، امروز کشور بهترین فرصت را دارد ■ تعهد کاری، فسادستیزی و مردمی بودن شاخصه‌های انتخاب وزرا است ■ وزرای پیشنهادی مطلقاً تحت فشار انتخاب نشدند ■ دولت سیزدهم استفاده از ظرفیت ارزشمند بانوان را مورد توجه قرار داده و خواهد داد

گزارش «ایران» از آغاز بررسی
 صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری روز گذشته برای دفاع از اعضای کابینه خود به بهارستان رفت. آیت‌الله  سید ابراهیم رئیسی در سخنان خود ضمن تشریح شاخصه‌هایی که در انتخاب همکاران خود مد نظر داشته، تأکید داشت که تمام برنامه‌های دولت به گونه‌ای تنظیم شده که موجب تحقق دو موضوع مهم و محوری «عدالت» و «پیشرفت» شود. او همچنین توضیح داد که با توجه به مشکلات پیش روی کشور هم برنامه فوری و کوتاه مدت و هم برنامه میان مدت و بلندمدت تعریف کرده است که آنها را در اختیار مجلسی‌ها و نخبگان کشور خواهد گذاشت.
رئیسی تأکید کرد: تحول‌خواهی جز با تکیه بر شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و پیروی از رکن رکین ولایت فقیه به ساحل امن عدالت و پیشرفت منتهی نخواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیسی افزود: سند تحول دولت مردمی به عنوان چهارچوب حاکم بر برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم برگرفته از محورهای بنیادین پنجگانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تأمین و بهبود معیشت جامعه بویژه اقشار کم‌درآمد و توسعه روابط بین‌المللی براساس منافع ملی و الهام‌بخشی در جهان اسلام است.
وی ادامه داد: کاهش نقش‌های تصدی‌گرایانه و افزایش نقش میدان‌ساز و تسهیل‌گری دولت برای به صحنه آمدن و بسیج ظرفیت گسترده و متنوع مردمی بویژه جوانان و نخبگان که همواره پیشتاز و پیشران تحول‌خواهی هستند از دیگر حوزه‌های مورد تأکید در برنامه است.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه تمامی برنامه‌ها به گونه‌ای تهیه و تنظیم شده که تضمین‌کننده تحقق دو محور اصلی و مهم یعنی عدالت و پیشرفت در کشور باشد، گفت: عدالت‌محوری هم در توزیع منابع و هم در توزیع فرصت‌ها و هم در توانمندسازی، کشف و تقویت استعدادها و هم در شایسته‌سالاری و شکستن باندهای بسته قدرت و ثروت می‌باشد. رویکرد عدالت‌محوری در تضمین حقوق همه مردم از زن و مرد و کودک و نوجوان، روستایی و شهری مطرح می‌شود.
رئیسی اضافه کرد: محور دوم در پرتو مشارکت و تلاش همه‌جانبه برای مردمی‌سازی اقتصاد و فرهنگ و صیانت از آزادی‌های اساسی و حقوق عامه و هم در فعال‌سازی با رویکرد خانواده‌گرا و حمایت همه‌جانبه از خانواده است.
چرخش‌های تحول‌آفرین در برنامه دولت
رئیس جمهوری در ادامه برای تحول در دو محور عدالت و پیشرفت با مشارکت همگانی، چرخش‌های تحول آفرین در برنامه دولت را به این شرح اعلام کرد:
۱- چرخش از بوروکراسی کندکننده و فسادخیز به نفع ساز و کارهای جلب مشارکت عمومی.
 ۲- تغییر رویکرد از اقدامات صرفاً مقابله‌ای با فساد به اقدامات پیشگیرانه از فساد. ۳- چرخش از رویکرد تفکیکی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به رویکرد تلفیق سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی. ۴- تغییر رویکرد از بخشی‌‌نگری و پایتخت‌محوری در اتخاذ تصمیمات و توزیع منابع و امکانات به فعال‌سازی ظرفیت‌ها در سراسر کشور براساس آمایش سرزمینی. ۵- گذار از تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و موسمی در حلقه‌های بسته کارشناسی به فرایندهای جلب مشارکت حداکثری بویژه در حوزه نخبگانی. ۶- تغییر رویکرد مداخله‌ای به رویکرد حمایتی، هدایتی، نظارتی در بازارهای سرمایه. ۷- ممانعت از تغییر پی‌درپی‌ مقررات در جهت ایجاد ثبات و تقویت تولید و تجارت. ۸- افزایش نقش دولت در تنظیم‌گری و تسهیل‌گری در فضای کسب و کارها. ۹- تغییر رویکرد اقتصاد سنتی متمرکز بر منابع و توجه بیش از پیش به اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر فناوری‌های نرم و نوین.
 ۱۰- تغییر رویکرد از صادرات مبتنی بر مواد خام و اولیه به تولید محصولات صنعتی و با تکنولوژی بازارمحور. ۱۱- تغییر رویکرد از اداره کشور براساس درآمدهای نفتی و روش‌های تورم‌زا در تأمین منابع مالی دولت و افزایش بهره‌وری، خلق ثروت ملی و درآمدهای پایدار. ۱۲- تغییر رویکرد از بودجه‌ریزی سنتی و مبتنی بر چانه‌زنی به بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد، عملیاتی و هوشمند. ۱۳- توجه بیش از پیش به فرصت‌های اقتصادی روستا و تقویت اقتصاد مبتنی بر کشاورزی. ۱۴- افزایش ساز و کارهای حمایتی و هدایتی جهت تقویت بنیه اقتصادی بخش‌های میانی و گروه‌های محروم به صورت پایدار. ۱۵- صیانت از محیط زیست و کمک به نهادهای مردمی.
دولت با کمک مجلس می‌تواند موفق شود
رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به شرایط و وضعیت کشور و مشکلاتی که امروز دولت با آن مواجه است، اظهار داشت: با محوریت مشکلات پیش روی دولت، یک برنامه آنی، فوری و کوتاه مدت تعریف کرده‌ایم و یک برنامه میان مدت و بلندمدت داریم که ان‌شاءالله بزودی در اختیار نمایندگان و نخبگان کشور قرار خواهد گرفت و دغدغه همه نمایندگان، نخبگان و دلسوزان کشور، در این برنامه تقدیم خواهد شد. رئیسی گفت: اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور و تسریع در واکسیناسیون عمومی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ارتقای سطح درمان است و اولویت بعدی مسأله اقتصاد، ثبات اقتصادی، بهبود شاخص‌های کلان و در یک کلمه تقویت معیشت مردم و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار است. رئیس جمهوری با بیان اینکه وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران، شرطی کردن اقتصاد و مشکلاتی بوده که کشور با آن مواجه بوده است، گفت: امروز با مشکلاتی از جمله تورم بالای ۴۴ درصد اعلامی مرکز آمار، یا بیش از ۵۵ درصدی بانک مرکزی، افت شدید ارزش پول ملی، کسری قابل توجه بودجه، کاهش قدرت خرید مردم و خانوارها، سختی معیشت مردم، رشد بالای نقدینگی و حجم بالای بدهی دولت مواجه هستیم. وی با بیان اینکه حل مسائل و مشکلات موجود به حول و قوه الهی امکانپذیر است، اظهار داشت: حل مشکلات اولاً نیاز به برنامه دارد و ثانیاً نیازمند نیروی کارآمدی است که در جای جای کشور بتواند تحول‌آفرین باشد و شرط سوم پیگیری و نظارت علی‌الدوام برای اجرای برنامه‌ها و تحقق تحول در کشور است. اگر این سه شرط باشد حتماً بر این مشکلات فائق خواهیم آمد. دولت با کمک مجلس می‌تواند بر همه مشکلات فائق بیاید.
شاخص‌های انتخاب اعضای کابینه
رئیسی با اشاره به شاخص‌هایی که در انتخاب وزرای پیشنهادی مورد توجه بوده است، گفت: تخصص و داشتن دانش در حوزه مأموریت، داشتن تعهد کاری، داشتن روحیه انقلابی، روحیه فسادستیزی و مردمی بودن از شاخص‌های مورد تأکید بوده است. در کابینه تلاش شده که ترکیبی از جوان و جوان‌گرایی و تجربه در کنار یکدیگر قرار بگیرد که مجموعه تخصص، تعهد و داشتن دانش حوزه مأموریت و تجربه کار، بتواند کارها را به پیش ببرد و از این نتیجه، کارآمدی بسازد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه غیر از دو وزیر محترمی که در روزهای آخر مشخص شد، نام بقیه ده‌ها بار در سایت پیشنهاد مدیران تکرار شده و قابل رؤیت است که آنان از ناحیه آحاد مختلف مردم پیشنهاد شدند، گفت: بعد از پیشنهادات، اسامی برای بررسی به گروه‌های تخصصی ۹ گانه ارسال شد تا افرادی که برای این کار بهتر بتوانند ایفای نقش کنند، اعلام شوند.
رئیسی افزود: استعلام از مراجع ذیصلاح، دستگاه‌های نظارتی درون و بیرون دولت و دستگاه قضایی هم یکی از کارهایی بوده که انجام شده و با حساسیت سوابق اجرایی، این قضیه پیگیری شده است. برای هر وزارتخانه چند نفر مشخص شدند و کارگروه‌های تخصصی تعیین شد تا هم برنامه عزیزان بررسی شود و هم با تک تک کسانی که در معرض وزارت هستند مصاحبه شود.
رئیسی تصریح کرد: در نهایت نظرات به دست بنده رسید و خودم توفیق داشتم خدمت عزیزان برسم و از نزدیک مباحثی را که بررسی شده بود، با بررسی‌های دقیق، نهایی کنم. تلاش شد سراغ نیروهایی که امروز خیلی از آنها در ذهن شما هست برویم. خیلی‌ها از نیروهایی که شما می‌شناسید، از این شاخصه‌هایی که عرض کردم، برخوردار هستند. سراغ آنها رفتیم، منتها به‌طور طبیعی ممکن است هر دعوتی با یک سری از مسائلی مواجه شود. رئیس جمهوری ادامه داد: گاهی فردی مشکلی دارد، گاهی بعضی از عزیزانی که در مجلس هستند، ترجیح آنها مجلس بود، مثل جناب آقای نیکزاد، آقای علی‌آبادی و بعضی از دوستان دیگر از نمایندگان که ترجیح آنها مجلس بود و ترجیح بعضی دیگر از آنها کاری بود که الان دارند انجام می‌دهند.
رابطه و فشار تأثیری در انتخاب وزرا نداشته است
رئیسی خاطرنشان کرد: مطلقاً رابطه‌ای که بعضی از سایت‌ها نوشتند، رابطه سببی، نسبی، خانوادگی، فشار از ناحیه فردی، حزبی، جریانی، مطلقاً در انتخاب و پیشنهاد وزرا نقش نداشته است. خودتان بنده را می‌شناسید، بنده کسی نیستم که بخواهند با فشار فردی را برای معرفی به من تحمیل کنند و این مسأله اصلاً در روحیه من نیست. رئیسی اضافه کرد: اصلاً سخن از حزب، تشکل و گروه خاصی نیست. سعی کردیم که افراد شایسته و حقیقتاً شایستگان را از بخش‌های مختلف پیگیری کنیم و آنها را معرفی کنیم. همیشه تلاش این بوده است، لذا این جهت هم مورد تأکید و توجه بود. رئیس جمهوری در ادامه با تأکید بر اینکه در بررسی وضعیت و صلاحیت وزرا تلاش شده به محورهایی که همواره مورد تأکید رهبری معظم انقلاب اسلامی هست و همه ما از جمله بنده به عنوان یک طلبه و شما عزیزان، همه مخاطب ایشان هستیم، توجه شود، اظهار داشت: در بررسی‌های انجام شده کارآمدی، تعهد، ارزشی بودن، مسأله محوری، توجه به مردم، مردم‌گرایی، مردم‌داری، جوانی و نیروی جوان مورد نظر بوده است. شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند صرفاً برای شنیدن نیست. تلاش این بوده که حتماً این شاخص‌ها مدنظر و مورد توجه باشد.
دفاع از وزرای پیشنهادی
رئیس جمهوری در ادامه به دفاع از وزرای پیشنهادی خود پرداخت و درباره حسین باغ گلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به آشنایی با وی در زمان مسئولیت تولیت آستان قدس رضوی در مشهد گفت: در آموزش و پرورش مسأله تخصص را در نظر گرفتیم، وزیر پیشنهادی دکتری تعلیم و تربیت، دارد. برخلاف آنچه برخی در سایت‌ها پخش کردند، ایشان معلمی مهدکودک، مدرسه و در حوزه دبستان، دبیرستان تا دانشگاه را طی کرده است. ایشان هم دانش‌ و هم تجربه‌اش را دارند.
رئیسی درباره عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات هم گفت: ایشان هم علم و دانش و تخصص و هم تجربه لازم را دارد. ایشان هم تجربه دهه ۸۰ را دارند و هم در چند سالی که در دستگاه قضایی بود، تجربه موفقی داشتند. هوشمندسازی، شفاف‌سازی و فعال کردن اقتصاد فضای مجازی جزو برنامه‌های وزارت ارتباطات است.
رئیسی درمورد وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات، افزود: جناب آقای خطیب هم دانش اطلاعاتی و امنیتی دارند و هم تجربه چندین ساله در وزارت را دارند. یعنی هر ۲ جهت علم و دانش و کار و تجربه کار، در جناب آقای خطیب وجود دارد و در وزارت اطلاعات هم بدنه بسیار انقلابی و حزب‌اللهی داریم. رئیس جمهوری در ادامه با دفاع از احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، گفت: معاون اول مسئول هماهنگی تیم اقتصادی است، این را به همه دوستان گفتیم برای اینکه بگو مگو نباشد معاون اول مسئول این هماهنگی است. رئیس جمهوری همچنین با بیان اینکه آقای دکتر امیر عبداللهیان برای وزارت امور خارجه چهره شناخته شده‌ای است، گفت: ایشان در حوزه خارجی، هم علم و دانش دارد و هم دارای تجربه است. تمام مراحل وزارت خارجه را گذرانده‌ و فردی خوشنام برای وزارت خارجه است. مسأله سیاست خارجی متوازن، توسعه روابط همسایگی، فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و اولویت دادن به اقتصاد در تعاملات خارجی، بویژه با همسایگان در دستور کار وزارت امور خارجه است. ایشان را به عنوان کسی که بتواند سکاندار این بخش باشد پیشنهاد کردیم.
رئیسی درمورد گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: آقای عین‌اللهی استاد تمام دانشگاه هستند. به هر کدام از چهره‌های انقلابی بهداشت و درمان بگویید، نام آقای عین‌اللهی به عنوان چهره انقلابی که همواره همراه انقلاب و نظام بوده و در انجام وظایف‌اش احساس مسئولیت می‌کرده، کاملاً آشناست. رئیس جمهوری درباره گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: آقای دکتر عبدالملکی جوان، پاکدست، فسادستیز است که در هرجایی که بوده تجربه موفق دارد. آقای عبدالملکی عضو هیأت امنا از طرف مقام معظم رهبری هستند، یعنی امین رهبری در وزارت تعاون.
رئیسی درباره ساداتی‌نژاد گزینه پیشنهادی برای وزارت جهاد کشاورزی نیز، گفت: نمایندگان محترم مجلس می‌دانند، آقای ساداتی‌نژاد نسبت به این حوزه، کاملاً تسلط و ورود دارد و گروه‌های مختلفی که پیشنهاد کردند، ایشان جزو پیشنهادات اکثر گروه‌ها برای وزارت جهاد کشاورزی بود. رئیس جمهوری در ادامه امین حسین رحیمی گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری را هم آشنا به مسائل قضایی و حقوقی و مجلس دانست.
رئیسی درباره امیرآشتیانی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت دفاع، گفت: ایشان هم یک نیروی مجرب با علم و آگاهی نسبت به مسائل نیروهای مسلح و موضوع وزارت دفاع و چهره خوشنام در مجموعه نیروهای مسلح و مجموعه ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. رئیس جمهوری با دفاع از رستم قاسمی گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: موضوع مهم ما در رابطه با این وزارتخانه ساختن یک میلیون مسکن در هر سال است، ۴ سال ۴ میلیون. آقای رستم قاسمی برنامه دارند در این جهت و این برای ما خیلی مهم است که کسی بتواند این وعده دولت را عملی کند و این وعده ان‌شاءالله با پیگیری ایشان عملی خواهد شد. رئیس جمهوری در معرفی وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای فاطمی امین را از آستان قدس رضوی می‌شناسم، ایشان مسئول بخش اقتصادی آستان بودند. آن روز که می‌خواستم از آستان قدس بیایم، ایشان با شفافیت تمام شرکت‌ها را پشت ویترین گذاشت گفت همه اقتصادیون و نخبگان باید ببینند ما چه کردیم و چه می‌کنیم و این کار مهمی بود و شفافیت در بخش اقتصادی برقرار شد. رئیس جمهوری در معرفی دکتر زلفی گل برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت که ایشان علاوه بر دوران معلمی و استادی دانشگاه، ۷ سال مدیریت دانشگاه کلان و صاحب‌نامی را به عهده دارند، مسئول مجمع بسیج استان هستند، رئیس دانشگاه هستند. ایشان رئیس مجمع بسیج هم هست روحیه انقلابی و تحول‌گرا دارد.
رئیسی در معرفی مهدی اسماعیلی به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: با بعضی از افراد کارگروه از ‌جمله آقای صفار هرندی تماس گرفتم و گفتم شما وزیر ارشاد بودید بررسی کردید واقعاً به چه نقطه‌ای رسیدید؟ چون وزارتخانه را خوب می‌شناسید گفت من در مجموع افرادی که معرفی شدند آقای دکتر اسماعیلی را از همه، شایسته‌‌تر یافتم. رئیس جمهور تصریح کرد: اهالی فرهنگ و هنر بدانند آزادی را ما به شما ندادیم آزادی را خدا به شما داده ما تضمین کننده این آزادی هستیم. دولت تضمین کننده آزادی‌های مشروع است که آزادی را برای اصحاب فرهنگ و هنر تضمین کنند تا بتواند ظرفیت‌های اصحاب هنر و اصحاب فرهنگ، شکوفا شود، این کار به عهده دولت است و این کار بر عهده این وزارتخانه و بخش‌های مرتبط با این قضیه خواهد بود. رئیسی درمورد وزیر پیشنهادی وزارت کشور، گفت: آقای دکتر وحیدی را واقعاً با بررسی‌ای که کردیم به‌عنوان کسی که با نگاه راهبردی و توان بالا بتواند وزارت کشور را دنبال کند، یافتیم و ان‌شاءالله بتوانند با مدیریتی که دارند وزارت کشور را به نحوی اداره کنند که دغدغه همه دوستداران انقلاب اسلامی در سراسر کشور مرتفع شود. رئیسی درباره عزت‌الله ضرغامی، گزینه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: نگاه آقای ضرغامی با جلساتی که با ایشان داشتم در ارتباط با مسأله گردشگری و معرفی فرهنگ اسلامی، ایرانی و نیز اقتصاد گردشگری، نگاه‌هایی است که بسیار مهم است و باید در کشور توسعه پیدا کند. خیلی‌ها گفتند و حرف های خودشان را زدند اما در عمل اتفاقی نیفتاد.
رئیس‌جمهوری در معرفی مهندس اوجی برای وزارت نفت، گفت: ایشان دانش مرتبط با نفت و گاز دارد و دارای تجربه است در واقع در این بخش توانسته نقش آفرین باشد. باید تأکید کنم که  امکان و زمینه بسیاری وجود دارد و از این جهت هیچ‌گونه نگران قضیه فروش نفت نباشید. رئیس‌جمهوری درباره گزینه پیشنهادی وزارت نیرو هم گفت که آقای محرابیان هم وزارتخانه را می‌شناسد، هم سابقه کار وزارت دارد. در حوزه وزارت نیرو، تعداد نیروگاه‌ها و سدسازی‌هایی که در دستور کار ایشان بوده و اقداماتی که ایشان در رابطه با نیروگاه‌سازی و سدسازی کرده بسیار بالاست و ایشان مجموعه‌ای را که برای آن باید برنامه داشته باشد، می‌شناسد. رئیس‌جمهوری درباره گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان هم اشاره کرد که آقای سجادی به‌عنوان کسی که هم مدال آور است و ۱۶ مدال آورده، بر سکو قرار گرفته، سلسله مراتب علمی و دانش خود را در دانشگاه گذرانده و دارای مدرک عالی تربیت بدنی است.
بنای من عمل به وعده‌هاست
رئیس جمهوری پس از پایان نطق نمایندگان موافق و مخالف کلیات کابینه پیشنهادی، اظهار کرد: امروز اعتماد در جامعه ما آسیب دیده است و باید بازسازی شود و بازسازی این اعتماد در گرو عمل به وعده‌ها است. بنای من این است که به وعده‌هایی که داده‌ام عمل کنم. وی ادامه داد: نمایندگان در مجلس هم مساعدت کنند تا دولت در عمل به وعده‌هایش موفق شود. کسی تصور نکند این وعده‌ها تنها برای دوران انتخابات بوده تا ایجاد هیجان کنیم؛ سخن ما باید بر مبنای عمل باشد.
رئیس جمهوری یادآور شد: برنامه دولت سیزدهم با 30 مسأله کشور مشخص است؛ برای این کار برنامه‌ریزی و زمان‌بندی شده است. برنامه تحولی مفصل دولت سیزدهم‌ تا چند روز آینده در اختیار همه قرار خواهد گرفت. در مرحله اول پیشنویس است و بعد از اخذ نظرات کارشناسی عمومی و نهایی می‌شود. مانند سند تحولی است که در قوه قضائیه داشتیم اما گسترده‌تر از آن. رئیسی گفت: این جمع هماهنگی لازم دارد. همه نسبت به سفره مردم مسئولیت دارند. بنده و قوای دیگر مسئول هستند. در تیم اقتصادی دولت هماهنگی را در کنار کار اقتصادی ایجاد کردیم که ناهماهنگی و چندآهنگی که در تیم‌های اقتصادی است، صورت نگیرد.
 نظام بانکی را حتماً اصلاح می‌کنیم
وی در ارتباط با موضوع بانک‌ها گفت: موضوع بانک‌ها مسأله محوری است. با همکاری مجلس محترم و کمیسیون اقتصادی با همراهی تیم اقتصادی و بانک مرکزی به نتیجه‌ای می‌رسیم و به اقدام و عمل می‌رسانیم. حتماً نظام بانکی را اصلاح می‌کنیم. بانک مرکزی از حالت توصیه کننده باید خارج شود و پیگیری جدی در نظارت داشته باشد. این از ضرورت‌هاست که پیگیری می‌کنیم.وی گفت: می‌دانید در صندوق‌های بازنشستگی چه خبر است. از جمله موضوعات بزرگی است که هم برنامه و هم اقدام و اجرایش همراهی دولت و مجلس و صاحب نظران را می‌طلبد و ما مورد استفاده قرار می‌دهیم. رئیسی گفت: شاخص‌های اقتصادی حتماً نیازمند اصلاح است. بعد از اصلاح و راستی‌آزمایی می‌تواند مورد استفاده دولت، مجلس و مراکز پژوهشی قرار بگیرد.
دولت حتماً به ظرفیت بانوان توجه می‌کند
وی در ارتباط با عدم حضور بانوان در کابینه گفت: دولت حتماً به ظرفیت بانوان توجه کرده و می‌کند. بانوان که نقش‌آفرینی آن‌ها در دولت می‌تواند کارساز باشد، امری است که از آن غفلت نمی‌کنیم و خلاصه به کابینه و دولت نمی‌شود، در جای جای کشور از ظرفیت فرهیختگی، علمی و اثرگذاری بانوان استفاده می‌شود. رئیس جمهوری گفت: باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم. ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی وجود دارد. ما مسئولیت داریم نسبت به خانواده‌های سنی و شیعه. چه فرق می‌کند جوان برومند تحصیلکرده ما در گوشه‌ای از کشور بیکار است برای کدام قوم و مذهب است. ما نسبت به همه آن‌ها مسئول هستیم. چه کسانی که رأی دادند و چه کسانی که رأی ندادند. حتی نسبت به ایرانیان خارج از کشور هم مسئولیت داریم. مسائل فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، حقوق اساسی و احوال شخصیه‌شان به ما همانند ایرانیان داخل ایران مربوط است و مسئولیت داریم. وزارت خارجه باید تدابیری در این راستا بیندیشد.
مسائل اقتصادی باید پشت ویترین باشد
رئیس جمهوری درباره اجرای قانون اعلام اموال و دارایی مسئولان خاطرنشان کرد: در مجلس شورای اسلامی قانون تصویب شد اما اجرایی نشد. ما در قوه قضائیه آیین‌نامه این قانون را تهیه کردیم البته اشکالی گرفته شد که برخی مواد قانونی ابهام دارد ولی من تأکید داشتم نباید به خاطر ابهام در برخی مواد قانون، کل قانون اجرا نشود. من از رئیس مجلس شورای اسلامی می‌خواهم ابهامات این قانون رفع شود. در انتخابات هم من دارایی‌های خود را اعلام کردم و نمایندگان هم می‌توانند به آن سوابق مراجعه کنند در قوه قضائیه هم اولین نفری بودم که این قانون را اجرایی کردم.
وی همچنین با تأکید بر اینکه شفاف سازی از برنامه‌های دولت است، خاطرنشان کرد: مسائل امنیتی را نمی‌توان مطرح کرد اما مسائل اقتصادی باید پشت ویترین قرار گیرد. من به شفاف‌سازی اعتقاد دارم و آن را اعلام می‌کنم. سامانه جامع که شامل بخش‌های مختلف از جمله بنادر، گمرکات، سازمان مالیات وسیستم بانکی می‌شود اگر فعال شود، شفافیت هم فراهم می‌شود. ما این اقدام را در دولت پیگیری می‌کنیم.
رئیسی گفت: کنترل کرونا اولویت ما است. تولید واکسن داخلی اولویت ماست، اما در کنارش واکسن هم وارد می‌کنیم. نه به صورت هفتگی بلکه به صورت روزانه واکسیناسیون مردم را پیگیری می‌کنیم و امید داریم تا رسیدن فصل سرما تمام مردم را واکسینه کنیم. وی گفت: مسأله مناطق محروم در اولویت است، حتماً برایش برنامه داریم و بر آن تأکید دارم. رئیس جمهوری ادامه داد: ساختارهای موازی جزو موضوع تشکیلات است که به صورت محوری پیگیری می‌کنیم. مثل مسأله کارمندان دولت است. ما عدالت در پرداخت برایمان مهم است. اگر حقوق یک قشر اصلاح می‌شود باید برای دیگران هم اصلاح شود. اگر به یک قشر توجه می‌شود باید به همه اقشار توجه شود. متناسب‌سازی حقوق دریافتی یکی از جلوه‌های عدالت است. ما آمادگی داریم اگر کار کارشناسی شده باشد، در میدان اجرا کننده باشیم. باکی نداریم. اجرای عدالت سختی‌هایی دارد.
تعامل با همه دنیا جزو سیاست خارجی است
رئیس جمهوری گفت: اصل اینکه تمرکززدایی شود درست است، اما باید کار کارشناسی شود. حتماً می‌توانیم در این رابطه از همکاری و احساس مسئولیت فرمانداران و استانداران استفاده کنیم تا در ستاد کارهای ستادی صورت بگیرد.
وی گفت: نکته دیگری که باید عرض کنم، این است که ما تعامل با همه کشورهای دنیا را جزو سیاست خارجی می‌دانیم، بویژه زمینه دیپلماسی اقتصادی. وی توضیحاتی درباره ضرورت دیپلماسی اقتصادی ارائه داد و گفت: باید ظرفیت غیر فعال را فعال کنیم. ۴۰ درصد ظرفیت اقتصادی ما غیر فعال است. باید فعال کنیم. این‌ها کارهای قابل اقدام و عمل است. ما بهترین هیأت‌ها را برای مشورت دولت، مجلس می‌دانیم، چون مجلس مجموعه‌ای از نخبگان است.
استاندار ویژه انتخاب می‌کنیم
رئیسی افزود: تیمی را مأمور کردم بررسی کنند اگر بودجه ۱۴۰۰ به اصلاحاتی نیاز دارد، آن را تهیه کرده و تقدیم مجلس کنند. بودجه ۱۴۰۱ هم باید بدون کسری بودجه تهیه شود. این بودجه با همکاری مجلس باید به گونه‌ای تنظیم شود تا مشکلات به حداقل برسد. سهام عدالت و بورس هم در دستور کار دولت است. موضوع جاماندگان سهام عدالت در مجلس مطرح و ما هم آن را دنبال می‌کنیم، اما عزیزان مقداری باید حوصله کنند تا وزرا مشغول به کار شوند. وی افزود: دغدغه نمایندگان مناطق مختلف مثل خوزستان، لرستان و سیستان و بلوچستان و مناطق محروم بویژه مورد توجه دولت است. ما برنامه داریم استاندار ویژه انتخاب کنیم تا به صورت متناوب در دولت حاضر شوند. رئیس جمهوری در مورد قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز بیان کرد: ما باید این قانون را اجرا کنیم، مگر اینکه پیشنهادی برای اصلاح قانون وجود داشته باشد. در دولت روی این موضوع بررسی می‌شود و کار به صورت کارشناسی به مجلس تقدیم می‌شود. وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ارائه طرح از اختیارات نمایندگان است اما من توصیه می‌کنم اگر این طرح‌ها با همکاری دولت تهیه شود، هم دغدغه نمایندگان رفع می‌شود و هم طرح در مراحل تصویب با مشکل مواجه نمی‌شود. در غیر این صورت این طرح‌ها ممکن است در مرحله تصویب بماند و دچار وقفه شود.
رئیسی با بیان اینکه نمایندگان با رأی اعتماد خود می‌توانند کمک کنند تا دولت با قوت و هر چه زودتر تشکیل شود، تصریح کرد: دولت اگر با رأی بالای نمایندگان تشکیل شود، پشتوانه قوی‌تری خواهد داشت. من از انتقادات نمایندگان ناراحت نمی‌شوم زیرا شما نمایندگان بهترین ناظرین و امنای مردم هستید. نکاتی که شما می‌گویید به اصلاح امور کمک می‌کند. ما شما را خیرخواه می‌دانیم.

برش

شرط رئیس جمهوری برای وزرای خود

رئیسی در بخش پایانی سخنان خود پس از معرفی وزرای پیشنهادی، گفت: وزرای پیشنهادی را معرفی کردم، اما تأکید می‌کنم شرطی که رهبر معظم انقلاب در تنفیذشان با بنده فرمودند، ما هم نانوشته و ناگفته با همه وزرایمان خواهیم داشت. تا زمانی که روحیه انقلابی، فسادستیزی، کارآمدی، مردم‌داری در بین عزیزان باشد، در خدمت آنها خواهیم بود. این را هم رهبری به‌عنوان عالی‌ترین مقام نظام با بنده طلبه در تنفیذشان فرمودند و بنده هم به همکارانم عرض می‌کنم که مستدام بودن این شرایط در عزیزان برای تداوم اعتماد ما، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دارد. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: این نکته قطعی است، لذا من این مجموعه را مجموعه صالح و کارآمد می‌دانم. اما در اینجا مسأله مهم مسأله نگاه نمایندگان ملت است. وزیر شدن دو شرط دارد، اول پیشنهاد رئیس‌جمهوری و دوم رأی اعتماد مجلس. اگر این دو شرط تحقق پیدا کند، آقایان در سمت و جایگاه وزارت قرار می‌گیرند. اعتماد شما بسیار مهم است و این کاری که در کمیسیون‌ها کردید و بررسی کردید، موجب تقدیر و تشکر است. بدانید که نظر و رأی شما به‌عنوان بهترین مشاورین قطعاً مورد قبول و احترام بنده خواهد بود.رئیسی اظهار داشت: نسبت به هر کدام از عزیزان بعد از شنیدن سخنان‌شان، بعد از دیدن برنامه‌هایشان، نظرشما برای بنده به‌عنوان نظری که صائب است، قانوناً پذیرفته است. از نظر ما رأی شما، چون می‌دانیم که شما از در دغدغه‌مندی مسائل را دنبال می‌کنید و نظر می‌دهید، حتماً مورد احترام و اعتنای ما خواهد بود. در پایان سخن ضمن عذرخواهی از تصدیع، به نمایندگان عزیز و محترم عرض می‌کنم که پیشرفت در این میدان نیازمند حمایت مجلس محترم است.
 رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در بررسی اینکه دولت یا مجلس در رفع مشکلات معیشتی، در رفع بیکاری، در ایجاد اشتغال، در رونق تولید موفق بوده یا نه همه ما را با هم می‌بینند. درست است من در جایگاه خدمتگزار شما در دولت هستم، اما همه ما با هم دیده می‌شویم. انتظار مردم، انتظار حوزه‌های انتخابیه شما این است که عنایت کنید. کمیسیون‌های تخصصی شما را به‌عنوان بهترین مشاورین خودمان و بهترین کسانی که می‌توانند به دولت مشورت بدهند، می‌دانیم. رئیسی خاطرنشان کرد: خدمت آقای دکتر قالیباف، در جلسات مختلف گفتم که از وقتی مجلس کار خود را شروع کرده، در کمیسیون‌های تخصصی نکاتی که مطرح است، حتماً معتقدم با دولت در میان گذاشته شود و ما با نگاه‌های دغدغه‌مندانه همکاران خود در مجلس بتوانیم کار را پیش ببریم و به آنهایی که معتقدند نمی‌شود، کار پیش نمی‌رود، مگر می‌شود، نشان بدهیم که در عمل از اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم و یقین داریم با عنایت خداوند متعال و با کمک اهل بیت عصمت و طهارت موفق خواهیم شد که مشکلاتی که امروز پیش پای مردم است و دولت هم با آن مواجه است، با همکاری و کمک مجلس و با عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی این مشکلات و گره‌ها را باز کنیم و گشایشی در زندگی مردم به لطف و کرم خداوند ایجاد شود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7704/1/584817/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها