چراغ سبز اژه‌ای به هموطنان خارج از کشور:

ایرانیان بدون نگرانی از بازداشت به کشور بازگردند


رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه هیچ ایرانی که در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای ورود به کشور ندارد، گفت اگر کسانی ممنوع‌الخروج بوده‌اند و اکنون نگران هستند که درصورت بازگشت بازداشت شوند، می‌توانند با دستگاه قضایی هماهنگی کنند تا بدون بازداشت وارد کشور شوند. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه اتفاقاً مواردی هست که اگر این افراد بیایند و به مسائل آنان رسیدگی شود، به نفع آنان است، افزود: افرادی در خارج از کشور هستند که اموال و امکانات‌شان در داخل سرپرست ندارد و برخی افراد ذینفع آنان را برای بازگشت به کشور می‌ترسانند، اما اگر این افراد برگردند، مسائل مالی آنان در یک تحقیق و بررسی ساده و دقیق روشن می‌شود.
به گزارش میزان، رئیس قوه قضائیه این سخنان را در جلسه شورای عالی مسئولان قضایی مطرح کرد.
حجـــت‌الاسلام والمسلمیـــــن محسنی اژه‌ای با اشاره به ابراز تمایل برخی ایرانیان مقیم خارج کشور برای بازگشت به وطن و ابراز نگرانی برخی از آنان نسبت به برخورد‌های قضایی گفت: هیچ ایرانی که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد. اتفاقاً مواردی هست که اگر این افراد بیایند و در اینجا به مسائل آنان رسیدگی شود، به نفع آنان است و از وضعیت بلاتکلیفی خارج می‌شوند.
رئیس قوه قضائیه افزود: در حال حاضر افرادی در خارج از کشور هستند که اموال و امکانات آنان در داخل سرپرست ندارد و برخی افراد ذینفع آنان را برای بازگشت به کشور می‌ترسانند، اما اگر این افراد برگردند، مسائل مالی آنان در یک تحقیق و بررسی ساده و دقیق روشن می‌شود.
حجت‌الاسلام اژه‌ای ادامه داد: افرادی هستند که به دلیل آنکه ممنوع‌الخروج بوده‌اند نگرانی دارند که به محض ورود به مرز دستگیر شده و راهی زندان شوند و به اتهامات آنان رسیدگی نشود که این افراد می‌توانند با هماهنگی با سیستم قضایی و بدون آنکه بازداشت شوند، به کشور بازگردند.
رئیس دستگاه قضا بر همین اساس به دادستان‌ها و رؤسای کل دادگستری‌ها متذکر شد افرادی که در سالیان دور ممنوع‌الخروج بودند و اکنون نیز حکم جلب ندارند، ضرورتی ندارد صرفاً به خاطر ممنوع‌الخروج بودن، در بدو ورود به کشور دستگیر شوند و حتماً نباید این کار انجام شود.
اژه‌ای تأکید کرد: بسیاری از افراد که پرونده کیفری یا حقوقی دارند بویژه آنان که مسأله حقوقی دارند و مدت زیادی از حکم جلب یا ممنوع‌الخروجی آنان گذشته، ضرورتی برای بازداشتشان وجود ندارد و این افراد می‌توانند با اعلام زمان و نحوه ورودشان به مرکز ارتباطات قوه قضائیه یا دادستان‌ها، بدون نگرانی وارد کشور شوند.
توصیه به بازدید بازداشتگاه ها و زندان‌ها
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بازدید اخیر از بازداشتگاه‌های موقت و امنیتی اوین و گفت‌و‌گو با افرادی که به اتهام امنیتی یا غیرامنیتی در این بازداشتگاه‌ها به سر می‌برند، به رؤسای کل دادگستری‌ها، دادستان‌ها و قضات دستور داد که هر چند وقت یک بار از بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها سرکشی کنند.
اژه‌ای با بیان اینکه مسئولان قضایی نباید به گزارش دادیاران و ناظران زندان اکتفا کنند، بلکه باید بیش از پیش بر زندان‌ها نظارت داشته باشند تا بتوانند درباره بازداشت‌شدگان تصمیمات درست اتخاذ کنند، اضافه کرد: در بازدید روز جمعه با افرادی مواجه شدم که مدت قابل توجهی بازداشت موقت بودند، پیگیری کردم و مشخص شد از نظر قانونی این امکان وجود دارد که این افراد بازداشت موقت نباشند و در این مورد تذکرات لازم داده شد.
رئیس قوه قضائیه در ادامه قضات را خطاب قرار داد و به آنان متذکر شد که در موارد غیرضروری از صدور قرار بازداشت موقت پرهیز کنند و اگر نیاز به بازداشت موقت بود نیز، در تعیین تکلیف افراد بازداشتی تسریع کنند.
حجت‌الاسلام اژه‌ای همچنین به رؤسای کل دادگستری‌ها درباره تعیین تکلیف پرونده‌هایی که روند رسیدگی آنها در دادسراها، دادگاه‌ها، شعب تجدیدنظر، دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری طولانی شده تذکر داد و به آنان دستور داد علت و عوامل طولانی شدن رسیدگی به این پرونده‌ها را مورد بررسی قرار دهند.
رئیس قوه قضائیه همچنین به‌طور خاص به رئیس کل دادگستری استان تهران مأموریت داد که ظرف یک هفته با آمارگیری از شعب تجدیدنظر، وضعیت پرونده‌هایی را که بیش از یک سال از تعیین تکلیف آنها گذشته مورد بررسی قرار دهند.
محسنی اژه‌ای با ذکر دو نمونه از پرونده‌هایی که بیش از ۷ سال و در مورد دیگر بیش از ۳ سال است در دادگاه تجدیدنظر تعیین تکلیف نشده‌اند، تأکید کرد این موضوع با هیچ منطقی سازگار نیست و این قبیل مسائل منشأ بسیاری از نارضایتی‌ها و سوءاستفاده دلالان نفوذی در سیستم قضایی است.
او گفت: کسانی که در این پرونده‌ها متهم یا محکوم هستند و پرونده آنان در مرحله تجدیدنظر بلاتکلیف مانده علاوه بر آنکه ممنوع‌الخروج هستند و محدودیت‌هایی برای آنها اعمال شده، وضعیت زندگیشان نیز مختل شده که باید هر چه سریع تر به این وضعیت پایان داد.
برخورد قاطع با برهم زنندگان امنیت و آسایش مردم
رئیس قـــــــوه قضائیــــــــه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش مخاصمات و کینه‌توزی‌های دشمنان نظام، از مردم خواست که در برابر توطئه‌ها و شیطنت‌های دشمنان هوشیار باشند و به دستگاه‌های امنیتی و انتظامی نیز متذکر شد در مقابله با افرادی که امنیت ملی را هدف قرار داده و می‌خواهند در امنیت و آرامش مردم اختلال به وجود آوردند، کوتاهی نکنند.
او با بیان اینکه نمی‌توانیم با امنیت، آرامش و آسایش مردم با اغماض و مسامحه برخورد کنیم، به همکاران خود در دستگاه قضا نیز تأکید کرد: با افرادی که با شرارت و سرقت و اقدامات ضد امنیتی می‌خواهند آرامش کشور و آسایش مردم را بر هم بزنند، قاطعانه برخورد کنند.
رئیس قوه قضائیه 17 مردادماه، به مناسب روز خبرنگار، با حضور در شبکه خبر، از بخش‌های مختلف این رسانه بازدید و با خبرنگاران و مدیران آن گفت‌و‌گو کرد. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای همچنین با حضور در یک بخش خبری این شبکه، با بیان اینکه مقدار زیادی از پرونده‌های موجود ناشی از کم‌اطلاعی و بی‌اطلاعی مردم است، از خبرنگاران، بویژه صداوسیما خواست که آگاهی مردم را نسبت به روش‌هایی که متخلفان، مجرمان و بخصوص کلاهبرداران استفاده می‌کنند، افزایش دهند تا از یک مسیر چند بار گزیده نشوند.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7697/1/584126/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها