شرکت مقامات ۸۲ کشور جهان و ۱۲ سازمان بین المللی و منطقه ای در مراسم تحلیف

دیدار مقامات خارجی با رئیس‌جمهوری


گروه سیاسی/ حضور میهمانانی از کشورهای دیگر در تهران برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران، تهران را به کانون رایزنی‌های سطح بالای سیاسی تبدیل کرد و مقدمات آغاز فصل جدیدی از دیپلماسی را در دولت سیزدهم فراهم آورد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری کشورمان که در سخنرانی مراسم تحلیف مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی دولتش را ارتقای روابط با کشورهای همسایه اعلام داشت، بیشترین دیدارها را طی این دو روز با مقامات دوست و همسایه منطقه‌ای برگزار کرد. از این حیث او در دیدارهای جداگانه‌ای با«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق، «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی این کشورو «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، «ایمن بن عبدالرحمن» نخست‌وزیر الجزایر، «نالانت مامیتوف» رئیس مجلس ملی قرقیزستان، خانم «صاحبه غفاراوا» رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان، «احمد ناصر المحمد الاحمد جابر الصباح» وزیر امور خارجه کویت، «سوبر امانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند، «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای دولتی روسیه و نیز فرستاده ویژه‌ای از سوی کشور امارات متحده عربی به تبیین دیدگاه دولت خود در قبال همسایگان و کشورهای منطقه پرداخت.
رئیس‌جمهوری در دیدار دیروزش با وزیر امور خارجه کویت، با بیان اینکه دشمنان و بدخواهان، روابط برادرانه بین ملت‌های منطقه را نمی‌پسندند و باید برخلاف خواسته آنها روز به روز سطح مناسبات را ارتقا دهیم، گفت: اگر مسأله و مشکلی بین کشورهای منطقه وجود دارد، باید با گفت‌و‌گو و تعامل حل و فصل شود و نباید اجازه داد هیچ جای پایی برای دخالت بیگانگان در منطقه ایجاد شود.
رئیسی روز جمعه در دیدار وزیر خارجه هند نیز با تأکید بر لزوم داشتن برنامه مشترک در مسیر افزایش سطح روابط تهران – دهلی نو، اهمیت همکاری و هماهنگی نزدیک دو کشور در صلح و ثبات در منطقه را مورد تأکید قرار داد و گفت: ایران و هند در راستای تأمین امنیت منطقه بویژه افغانستان می‌توانند نقش سازنده و مفیدی ایفا کنند. او در عین حال تأکید کرد که سرنوشت افغانستان باید توسط خود افغانستانی‌ها رقم بخورد و اگر امریکایی‌ها در این زمینه فتنه گری نکنند این مسأله بسرعت حل و فصل خواهد شد. رئیس جمهوری همچنین در دیدار روز پنجشنبه‌اش با اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان گفت: ایران خواهان امنیت، رفاه و عزت مردم افغانستان است و از هیچ کمکی برای تحقق این هدف کوتاهی نکرده و نخواهد کرد.
آیت‌الله رئیسی در دیدار با فرستاده ویژه کشور امارات نیز بر اراده جدی و صمیمانه ایران برای توسعه روابط دو کشور تأکید کرد و گفت: در مسیر گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف بویژه حوزه اقتصادی هیچ مانعی وجود ندارد. فرستاده ویژه امارات متحده عربی هم با ابلاغ تبریک و سلام‌های صمیمانه رئیس دولت، ولیعهد و فرمانده نیروهای مسلح کشورش به آیت‌الله رئیسی، گفت: با توجه به حکمت و درایتی که در سخنرانی شما شاهد بودیم نسبت به آینده روابط و استقرار صلح و ثبات در منطقه، اطمینان خاطر داریم و مصمم هستیم سطح روابط با تهران را هرچه بیشتر افزایش دهیم.
رئیس جمهوری روز جمعه با رؤسای مجالس تانزانیا و زنگبار، وزیر خارجه بنگلادش، وزیر امور خارجه نیجریه، رئیس مجلس صربستان، رئیس مجلس نمایندگان بلاروس و رئیس پارلمان ملی آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. روز گذشته همچنین 5 نفر از سران کشورهای اروپایی در پیام‌های جداگانه‌ای انتخاب آیت‌الله دکتر سید‌ابراهیم رئیسی را به‌عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران تبریک گفتند. «سرجو متتارللا» رئیس‌جمهوری ایتالیا، «ساولی نینستو» رئیس جمهور فنلاند، «مارسلو ربلو د سوسا» رئیس‌جمهوری پرتغال، «روبرت ابلا» نخست‌وزیر جمهوری مالت و «الکساندر دی کرو» نخست‌وزیر بلژیک در پیام‌های خود ضمن آرزوی موفقیت برای دکتر رئیسی، برای توسعه روابط کشورهای خود با تهران اعلام آمادگی کردند. پیش از این شماری از کشورهای اروپایی از جمله اتریش، فرانسه، کرواسی، انگلیس، صربستان و سوئیس نیز در پیام‌های جداگانه‌ای، پیروزی آیت‌الله رئیسی در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفته بودند.
«سوگا یوشیهیده» نخست‌وزیر ژاپن هم با ارسال پیامی خطاب به آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران آغاز به‌کار رئیس‌جمهوری کشورمان را تبریک گفت و بر تمایل کشورش به توسعه روابط دیرینه خود با ایران تأکید کرد. به گزارش تسنیم نخست‌وزیر ژاپن تأکید کرده که مایل است با همکاری رئیس‌جمهوری کشورمان در جهت توسعه روابط تاریخی بین دوکشور، که روابط دیرینه و دوستانه‌ای بوده و از دیرباز تداوم داشته، تلاش نماید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7694/1/583876/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها