اخبـــــــار



گفت‌وگوی ظریف با وزیر خارجه قطر

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز با وزیر امور خارجه قطر دیدار و تبادل نظر کرد. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در تهران با یکدیگر دیدار کردند و آخرین تحولات روابط دو جانبه و موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی را مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار دادند.

اعتراض ایرنا به بازداشت خبرنگارش در کاشان

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) رفتار خارج از عرف و بازداشت غیرقانونی خبرنگار ایرنا در کاشان را هنگام انجام یک مأموریت خبری محکوم کرد. ایرنا در بیانیه‌ای از قوه قضائیه خواست با قاطعیت نسبت به برخورد ناشایست و اقدام غیرقانونی پلیس مأمور اجرای حکم با خبرنگار و مسئول دفتر ایرنا هنگام پلمپ ساختمان اداره ورزش و جوانان این شهرستان رسیدگی کرده و اجازه ندهد آزادی رسانه‌ها و استقلال خبرنگاران در جریان مأموریت‌های حرفه‌ای تهدید شود.  بر اساس این گزارش، «سعید صادقی مقدم» خبرنگار و مسئول دفتر ایرنا برای تهیه گزارش خبری از اجرای حکم قضایی پلمپ اداره ورزش و جوانان کاشان به محل رفته بود اما رئیس حفاظت دادسرای کاشان که مسئولیت تیم اجرای حکم را بر‌عهده داشت، بلافاصله به او دستبند زد و دوربین عکاسی خبرنگار ایرنا را نیز ضبط کرد.  مأمور یادشده سپس خبرنگار ایرنا را دستبند زده، سوار خودرو کرده و به دادسرا انتقال داد تا یک پرونده قضایی برای وی تشکیل دهد. پس از انتقال خبرنگار ایرنا به دادسرا، قاضی پرونده بلافاصله دستور آزادی خبرنگار ایرنا را صادر کرد اما پرونده قضایی در این زمینه در دادسرا تشکیل شده است.

بازداشت رئیس یکی از ادارات آستارا
به دلیل ارتکاب عمل غیراخلاقی

دادستان مرکز استان گیلان گفت: رئیس یکی از ادارات شهرستانی گیلان به دلیل برقراری ارتباط غیراخلاقی در محیط اداری بازداشت شد.
به گزارش روابط عمومی دادگستری گیلان، سید مهدی فلاح میری با اشاره به عمل شنیع این فرد در محیط کارش و ورود دستگاه قضایی برای برخورد قاطع با این شخص گفت: رئیس این اداره که به دلیل برقراری ارتباط نامشروع در محیط اداری سبب جریحه‌دار شدن احساسات مردم متدین آستارا شده بود با برخورد قاطع دستگاه قضایی مواجه شده و هم‌اکنون نیز در بازداشت به سر می‌برد.  وی با بیان اینکه پرونده فساد اخلاقی این شخص در مرکز استان رسیدگی خواهد شد، گفت: تحقیقات این پرونده فارغ از برخی حواشی ایجاد شده با دقت و سرعت تکمیل و به دادگاه ارسال خواهد شد. وی پخش تصاویر عمل شنیع این شخص در فضای مجازی را نیز غیراخلاقی و مصداق اشاعه فحشا دانست و گفت این موضوع در دستور کار رسیدگی دستگاه قضایی قرار دارد.

طرحی برای خرید خدمت سربازی نیست

درپی انتشار خبری به نقل از یکی از مدیران ارشد تأمین اجتماعی در مورد خرید خدمت سربازی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه مرجع انتشار اخبار حوزه سربازی سازمان وظیفه عمومی ناجا و ستادکل نیروهای مسلح است، اعلام کرد: هیچ طرحی برای خرید سربازی یا حتی جریمه ریالی مشمولان غایب در دستور کار نیست. به گزارش ایسنا، امیر غلامرضا رحیمی‌پور گفت: همان‌طور که بارها نیز اعلام شده، ستاد کل نیروهای مسلح مخالف خرید خدمت سربازی و همچنین طرح جریمه ریالی سربازی است و چنین طرح‌هایی دیگر اجرا نخواهد شد. رحیمی‌پور هر نوع خرید خدمت سربازی را خلاف عدالت دانست و گفت: اجرای چنین طرح‌هایی آثار و تبعات منفی زیادی در جامعه دارد و از این رو ستاد کل نیروهای مسلح تصمیمی برای اجرای آن ندارد.

سرانجام طرح شفافیت آرای نمایندگان چه شد؟

پس از عدم اقبال نمایندگان به شفافیت آرایشان در مجلس و رد طرح آن در صحن علنی پارلمان، طراح آن امیدوار است که پیش از رأی اعتماد به وزیران دولت جدید بتواند موافقت همکاران خود را برای تصویب آن به دست بیاورد. مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی روند و مراحل بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس را تشریح کرد و در صفحه شخصی خود در توئیتر با عنوان خلاصه پیگیری‌ها درباره طرح ‎شفافیت آرا، نوشت:روزهای اول، در مشورت با دکتر امیرآبادی (مسلط به آیین‌نامه)، پیش‌نویس طرح را نوشتم. با سه همکارم (نجابت، متفکرآزاد و ایزدخواه) تا ساعت یک بامداد متن را نهایی کردیم. در جلسه بعد صحن علنی، امضای ۱۷۶ نماینده را اخذ و طرح را تقدیم هیأت رئیسه کردیم.  او ادامه داد: چون هنوز طرحی در دستور نبود، برای بررسی دقیق، طرح به صورت عادی ثبت، به سرعت اعلام وصول و به ‎کمیسیون آیین‌نامه ارجاع شد. به عنوان نماینده طراحان، تقریباً در همه جلسات کمیسیون و نیز مرکز پژوهش‌ها شرکت کردم. گزارش بسیار خوب کمیسیون، فردای روز پر التهاب رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ به صحن علنی آمد. او گفت: در رأی‌گیری کلیات طرح، تنها ۳ رأی کمتر از دوسوم حدنصاب لازم کسب کرد. بلافاصله درخواست بیش از ۱۰۰ نماینده برای بازگشت به دستور، ارائه و تصویب شد. طبق تبصره یک ماده ۱۰۰، رأی‌گیری شد تا در اولویت صحن قرار گرفته، به صورت دوشوری بررسی شود که با بیش از 70 درصد تصویب شد و به کمیسیون بازگشت. شریعتی در پایان گفت: «اول ‎طرح شفافیت در دستور کمیسیون قرار گرفت، اما طرح دوفوریتی آقای صباغیان (الزام دولت به پاسخگویی تذکر نمایندگان) طبق آیین نامه اولویت یافت و الان به صحن رسید. شفافیت دوباره در دستور کار این هفته کمیسیون آیین‌نامه قرار گرفته است. امیدوارم نهایی شده و پیش از رأی اعتماد، تصویب شود.»
در بخشی از طرحی که هنوز از سوی مجلس تصویب نشده آمده است: هیأت‌ رئیسه مجلس موظف است در پایان هر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آرای هر یک از نمایندگان را به جز مصادیق بند (3) ماده (118) به تفکیک موافق، مخالف، ممتنع و عدم مشارکت در سامانه اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی به طور شفاف اعلام نماید؛ به نحوی که مشاهده و داده‌پردازی آن برای آحاد ملت امکان‌پذیر باشد. گزارش حضور، غیاب، تأخیر و نیز مأموریت‌های داخلی و خارجی تمام نمایندگان نیز باید هر ماه توسط هیأت ‌رئیسه مجلس به طور شفاف در سامانه مذکور اطلاع‌رسانی شود. همچنین عنوان شده در مواردی که حداقل 15 نفر از نمایندگان درخواست رأی‌گیری مخفی با ورقه دهند، ابتدا بدون بحث نسبت به درخواست رأی‌گیری می‌شود و در صورت تصویب، در اصل موضوع درخواست رأی‌گیری مخفی با ورقه انجام خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7685/2/582949/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها