فرمانده‌ای که جاویدان شد


محمدهادی پریازانی
همرزم امیرسرتیپ سیاوش جوادیان
 امیر سرتیپ سیاوش جوادیان از پیشکسوتان و فرماندهان گرانقدر سال‌های دفاع مقدس بود که در حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور از روزهای آغاز جنگ تحمیلی در ده‌ها عملیات بزرگ و سرنوشت ساز نقش مؤثر داشت. وی در سال ۱۳۴۰ وارد دانشکده افسری شد و پس‌ از طی مقدمات در اداره اطلاعات ارتش مشغول به‌کار شد. مدتی در حوزه کشورهای عربی به‌کار گرفته شد و شناخت خوبی از یکایک کشورهای عربی به‌دست آورد.
پیش‌از انقلاب، معاون گردان155 تیپ1 لشکر28 بود که به‌همراه گردان مربوطه به‌عنوان پاسدار صلح سازمان‌ملل به مأموریت جولان اعزام شد. پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی با شهید قرنی در ارتباط قرار گرفت و ترتیب بازگشت گردان 155را به‌کشور داد و خود نیز با درجه سرگردی به فرماندهی آن منصوب شد.
در وقایع فروردین 58 و در اوج‌گیری فعالیت تروریستی گروه‌های سیاسی که اقلیتی مسلح و وابسته به بیگانه بودند، این افسرشریف با تسلط برمسائل منطقه وارد عمل شد و به‌صورت گردان ضربت، درآن شرایط سخت که گروه‌ها، جاده‌های منطقه از جمله جاده کامیاران - سنندج را مسدود کرده بودند  راه تدارکاتی لشکر28 را تأمین نمود. در درگیری‌های سال59 با وجود کمبود نیروی انسانی، مسئولیت حفاظت از فرودگاه سنندج و ارتفاعات دیدگاه و باشگاه افسران و رادیو تلویزیون سنندج و جناح پرخطر غرب و جنوب پادگان سنندج را برعهده گرفت و با قدرت از این مناطق پدافند نموده و مانع دستیابی عناصر خودفروخته به این اماکن شد.
شخصاً آن زمان که مسئول رکن2 تیپ1 لشکر28 بودم، شبانه به نزد ایشان می‌رفتم و از نزدیک شاهد بودم که خواب و خوراک نداشت و پای بیسیم یگان‌ها را هدایت می‌کرد. پس‌از فروکش کردن جنگ شهری در سنندج و متواری شدن افراد حزب دموکرات، کومله، فداییان خلق و سازمان پیکار برای تأمین بیشتر شهر سنندج، جاده دهگلان را با همکاری سپاه پاکسازی کرد.
پس‌از آن مأموریت حفاظت از جاده سنندج- کامیاران را عهده دارشد و طرح عملیات تعقیب گروه‌های تجزیه طلب و تصرف جاده‌های فرعی و ناامن کردن منطقه برای گروه‌هایی که از عراق سلاح دریافت می‌کردند ارائه نمود. وی با توجه به اندیشه ژرفی که داشت با درجه سرهنگ دومی، رئیس رکن 3 لشکر شد و طرح توسعه وضعیت در محورهای فرعی را به اجرا درآورد.
یکی از این طرح‌ها پاکسازی منطقه دزلی بود که گروه‌های جدایی طلب آنجا متمرکز  و با کمک ارتش عراق آن محل را مرکز آموزش چریکی خود کرده بودند. در دی ماه 1359 این منطقه توسط گردان155به فرماندهی مرحوم سرهنگ بیگلری و گردان 310 توپخانه به فرماندهی مرحوم سرهنگ پاکان منش و گردان203 سوار زرهی به فرماندهی سرهنگ پاک چهر و سپاه مریوان به فرماندهی شهید احمد متوسلیان و با مدیریت امیر جوادیان از چنگ دشمن خارج شد.
امیر جوادیان در شرایطی که عناصر دشمن قصد تصرف پادگان سنندج به‌عنوان آخرین و تنها سد دفاعی در سنندج را داشت، شجاعانه مقاومت کرد و با انسجام نیروهای حاضر در پادگان و اجرای راهبردهای رزمی و فنون دفاعی مختلف، مانع از نفوذ و هجوم و دستیابی عناصر بیگانه به پادگان شد و پرچم ایران را در پادگان سنندج و تپه‌های اطراف در اهتزاز نگه داشت.
وی پس‌از مدتی با درجه سرهنگ دومی به‌سمت جانشینی فرمانده لشکر ۲۸ منصوب شد و در فروردین61 با هوشمندی و شجاعت در شرایطی سخت، جاده بانه- سردشت را آزاد و از اشغال گروه‌های وابسته به اجانب آزاد نمود.
در مرداد ماه سال ۱۳۶۱ به ریاست ستاد قرارگاه عملیاتی شمال غرب منصوب شد و امنیت را دراین منطقه برقرار و عملیات والفجر2 در حاج عمران را هدایت کرد. وی در هدایت نیروهای آفندی و پدافندی ارتش و سپاه در برابر ارتش بعثی عراق نقش ممتازی برعهده داشت و پس‌ از نشان دادن شایستگی‌های بسیار از خود، مسئول عملیات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی شد.
این افسر شجاع و وطن دوست، اواخر سال ۱۳۶۶ با درجه سرتیپ دومی به‌سمت معاون عملیات نیروی زمینی ارتش منصوب و در سال68 مسئولیت فرماندهی قرارگاه عملیاتی ارتش در غرب را عهده دار شد. پس‌از آن به‌ریاست اداره سوم ارتش منصوب و سپس جانشین رئیس ستاد ارتش شد. در این دوران به‌دلیل کارنامه درخشان و مدیریت عالی در طول خدمت با تصویب فرماندهی کل قوا به درجه سرتیپی ارتقا یافت. وی در سال ۱۳۸۱ بازنشسته و به‌عنوان رئیس گروه مشاورین فرماندهی ارتش تعیین شد.
در سال ۱۳۸۸ به دعوت امیر سرلشکر حسنی سعدی در گروه پژوهش و تدوین کتاب‌های تاریخ تحلیلی جنگ و نقش ارتش در ۸ سال دفاع مقدس تعیین شد و نقش بزرگی در این پست ایفا کرد. امیر سرتیپ جوادیان درتمام موارد راهنمای خوبی برای تاریخ نگاران بود و در مدت ۱۱ سال همکاری با این گروه تجارب ارزشمند خود را از زندگی نظامی در چهارچوب مشاوره‌های کاربردی به متقاضیان ارائه نمود که حاصل آن به‌صورت 80 جلد کتاب درآمد که تاکنون ۴ جلد آن به چاپ رسیده و مابقی در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
 با اندوه فراوان درگذشت این ارتشی دلاور را که در عین حال دانشمندی بزرگ و ژرف اندیش نیز بود به مردم عزیز کشورمان، خانواده گرامی ایشان و همکاران و همرزمانشان در نیروهای مسلح تسلیت می‌گویم.
فرمانده و رزمنده شجاعی که با آموزش انضباط، علم، اخلاص، از خود گذشتگی و سایر سجایای والای اخلاقی و انسانی، خدمات ارزنده‌ای را درطول دوران سربازی اش در راه سرافرازی ایران انجام داد و تمام مناطق مرزی کشور از شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین و شرق و سواحل جنوب شاهد تلاش‌های جانانه این سرباز شایسته و دلیر ایران زمین است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7685/8/582875/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها