ایران در ایران



افزایش نگرانی از کاهش جمعیت عشایری استان مرکزی

اراک - مدیرکل امور عشایری استان مرکزی با ابراز نگرانی از کاهش جمعیت خانوارهای عشایری و دام در اختیار آنها  گفت: اکنون ۳۳۰ هزار رأس دام در اختیار عشایر استان است اما با تداوم وضعیت خشکسالی، فقر مراتع، گرانی نهاده‌ها و قیمت پایین دام‌های پرواری ممکن است شرایطی پیش آید که عشایر به فروش دام‌های مولد خود که تولید نسل می‌کنند،  روی بیاورند یا گله‌های خود را به حداقل تعداد برسانند و این نقطه آغازی بر فروپاشی کانون‌های عشایری است و باید با هر راهکار و تدبیری که شده و حمایت از این قشر زحمتکش از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.
علی اکبر منصوری به ایرنا گفت: میانگین خرید تضمینی دام زنده از عشایر از قرار هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان است و در عوض تحویل هر بره به مراکز خرید نیز سه کیلوگرم جو به‌صورت بلاعوض به دامدار تحویل خواهد شد اما مسأله اینجاست که اکنون دلالان دست بالا را دارند و دام‌های عشایر را با قیمت پایین‌تر از خرید تضمینی برای مدت هفت ماه آینده خریداری می‌کنند و در چنین شرایطی برخی از عشایر ناگزیرند با آنها تعامل کنند.
منصوری گفت: نهاده‌هایی که از طریق تعاونی‌های عشایری به دامداران تحویل می‌شود، همه نیازهای آنان را پوشش نمی‌دهد اما در حال رایزنی با سازمان امور عشایری کشور هستیم تا سهمیه مناسبی را برای عشایر استان مرکزی دریافت و بدین ترتیب بخشی از کمبود نهاده را جبران کنیم.

ثبت سیاه‌ترین روز کرونایی در استان سیستان و بلوچستان

زاهدان - رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در شبانه‌روز سه‌شنبه 16 نفر در استان سیستان و بلوچستان به‌دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان جان خود را از دست دادند که در طی 16 ماه گذشته این میزان سابقه نداشته است.
دکتر سید محمد هاشمی شهری افزود: در 24 ساعت گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی 830 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در استان شناسایی شده است  و بدین‌ترتیب تعداد موارد مبتلا به کرونا در استان سیستان و بلوچستان به 47 هزار و 708 نفر رسید. این مقام مسئول گفت: در حال حاضر 398 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری می‌باشند. وی افزود : شاهد مراجعه خانوادگی افراد مبتلا به کرونا به مراکز درمانی می‌باشیم که اکثریت آنان نیاز به بستری در بیمارستان‌ها دارند.

نظام فنی مرمت آثار تاریخی با استانداردسازی مصالح بومی مصوب می‌شود

سمنان- مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نظام فنی مرمت آثار تاریخی مبتنی بر استانداردسازی مصالح بومی تا پایان امسال با همکاری مراکز علمی کشور نهایی و مصوب می‌شود.
به‌گزارش ایرنا، سید هادی احمدی روئینی در بازدید از بافت تاریخی سمنان افزود: موضوع استانداردسازی مصالح به استناد قانونی که سال ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: ایجاد نظام فنی اجرایی مرمت که نظامی مستقل از نظام‌مهندسی ساختمان کشور است، به‌منظور تحقق مصوبه مجلس شورای اسلامی، با همکاری دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد و این نظام تا پایان امسال به مرحله تصویب می‌رسد.
مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی افزود: برای استانداردسازی مصالح نیز قراردادی با مرکز تحقیقات ساختمان منعقد شد که مصالح سنتی را استانداردسازی و مشخصات فنی مورد انتظار را اعلام کند و این کار نیز در مراحل پایانی قرار دارد.
مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، استانداردسازی مصالح بومی را گامی مهم در مرمت اصولی بناها و آثار تاریخی کشور برشمرد و بیان کرد: استانداردسازی مصالح بومی بر اساس فعالیتی چندجانبه از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال پیگیری است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7660/7/580372/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها