رئیس جمهوری:

انتخابات همیشه مهم و سرنوشت‌ساز بوده است

- تشریح دلایل مقاومت و پیروزی مردم در دوران جنگ اقتصادی بر همه ما واجب است - باید برای مردم توضیح دهیم که اگر برجام، تحریم و جنگ اقتصادی نبود، امروز وضعیت کشور چگونه بود - صندوق رأی امانت مردم و حق الناس است، نباید اجازه دهیم یک رأی جابه جا و یا کم و زیاد شود - اسحاق جهانگیری :فرصت تعیین سرنوشت را از دست ندهیم - محمود واعظی :مشارکت حداکثری موجب انسجام، وحدت ملی و اقتدار خارجی دولت‌ها می‌شود

گروه سیاسی/ سخنرانی روز گذشته رئیس جمهوری در هیأت دولت هم به انتقاد از افراد و جریان‌هایی پرداخت که در مسیر جلب آرای مردم، دستاوردهای دولت و مردم را نفی می‌کنند. روحانی روز گذشته با برشمردن سیاه نمایی‌ها و پوشاندن دستاوردها از سوی منتقدان، تأکید کرد که این رفتار، صرفاً متوجه دولت نیست، بلکه نادیده انگاشتن تلاش‌های ملتی است که سه سال رو به روی دشمنی‌های تمام عیار قدرتمند‌ترین کشور دنیا ایستاد تا سرانجام او را وادار کرد «سر به زیر» در مذاکرات احیای برجام حضور یابد. هرچند این سخنان روحانی درحالی بارها و بارها تکرار می‌شود که منتقدان، نه رشادت‌های ملت را می‌بینند، نه ایستادگی‌های دولت را می‌ستایند و این نادیده انگاری دستاوردهای ملی را به‌نام ملت انجام می‌دهند. باوجود این، به تعبیر روحانی، این منتقدان از پاسخ به این سؤال می‌مانند که پس چه ملت و چه دولتی، امریکا را در جنگ اقتصادی تمام عیار سه ساله شکست داد، به گونه‌ای که هم رشد اقتصادی مثبت است و هم آرزوی آنان برای فروپاشی نظام به باد رفت؟ اما همان طور که روحانی، دیروز و بارها اشاره کرد، آنچه درواقع درحال اتفاق افتادن است، ذوب شدن رشادت‌ها و ایستادگی‌های یک ملت، در کوره رقابت‌های سیاسی با دولت تدبیر و امید است. با‌وجود همه این‌ها، حسن روحانی روز گذشته، یک به یک، نقدها و چه بسا، جفاهای منتقدان نسبت به دولت را برشمرد و به آنها پاسخ داد. از جمله مأموریت به دولت برای پاسخ به منتقدان نسبت به شکست دشمن در فشارحداکثری.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه روز گذشته دولت، با بیان اینکه در طول 8 سال گذشته مردم مسئولیت سنگینی برعهده داشته‌اند، گفت: بر همه ما واجب است که با ترسیم سند‌های لازم، کار و تلاش مردم، مقاومت مردم و موفقیت مردم را در مقابل مشکلات و جنایات دشمن بخوبی تشریح کنیم.
او تأکید کرد: باید با ترسیم سند تشریح کنیم که اگر تلاش دولت در سال اول فعالیت خود، مقاومت ملت و ارشاد و راهنمایی‌های رهبری معظم نبود و برجام صورت نگرفته بود شرایط کشور امروز چگونه بود و همچنین اگر تحریم نبود و برجام در سال 97 از سوی یک بیمار روانی به‌نام ترامپ دچار مشکل نمی‌شد، وضعیت کشور چگونه می‌شد.
چرا کسی از جنایت امریکا حرف نزد؟
روحانی با طرح این سؤال که چرا در ایام تبلیغات انتخابات هیچکس از جنایت‌های امریکا حرفی نزد و اسمی از ترامپ نبرد، اظهارکرد: ما سه سال و نیم با جنگ اقتصادی توأم با تروریسم اقتصادی در کشور مواجه بودیم و لازم است سندی ترسیم و برای مردم روشن شود که همه بدانند از سال 97 تا امروز چه خسارت‌هایی به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم به ایران تحمیل شده و اگر این خسارت‌ها نبود وضعیت کشور چگونه می‌توانست باشد.
رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه این دولت با تدبیر خود در بسیاری از موارد تهدید‌ها را از بین برد و یا تهدید را به فرصت تبدیل کرد که کار بسیار بزرگی بوده است، افزود: طراحی بودجه بدون نفت برای نخستین بار در کشور از جمله این موفقیت‌ها است و اینکه دولتی در دوران جنگ اقتصادی یک ریال از پایه پولی کشور و بانک مرکزی استفاده نکرده است، اهمیت بسیار بالایی دارد.
 روحانی با بیان اینکه تدبیر این دولت و ایستادگی و مقاومت مردم باعث شده که امروز طرف‌های برجام به اشتباه خود اذعان کرده‌اند و سر به زیر در وین برای بازگشت به برجام با ایران مذاکره می‌کنند، اضافه کرد: اگر دولت تدبیر و امید نبود و دیگران به جای ما بودند، امروز حتماً در فصل 7 سازمان ملل متحد، همه قطعنامه‌ها علیه ملت ایران اعمال می‌شد، این دولت بود که توانست مسیر را با تدبیر ادامه دهد و همزمان برجام را حفظ کرده و اجازه ندهد قطعنامه‌ها مجدداً اعمال شود و همزمان توانمندی هسته‌ای را نیز گسترش دادیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه روزی ناچار بودیم بنزین ناسالم تولید و یا وارد کنیم اما امروز به جایی رسیده‌ایم که در تولید بنزین خودکفا شده و حتی صادرکننده باشیم، گفت: روزانه 76 میلیون لیتر بنزین یورو4 عرضه می‌کنیم و از پول بنزین برای 60 میلیون نفر کمک معیشتی ماهیانه می‌پردازیم.
رشد اقتصادی مثبت در سال 99
روحانی با اشاره به گزارش روز گذشته بانک مرکزی در جلسه ستاد اقتصادی دولت درباره رشد اقتصادی سال 99، اظهارکرد: سال گذشته در بسیاری از کشورهای پیشرفته و مهم دنیا رشد اقتصادی منفی وجود داشت و رشد اقتصادی به طور متوسط در جهان حدود منهای 4 درصد بود درحالی است که آنها با جنگ اقتصادی مواجه نیستند اما در کشور ما سال 99 نسبت به سال 98 رشد اقتصادی مثبت 3.6 بوده است و این رشد اقتصادی از افتخارات بزرگ ملت ایران است که بواسطه ایستادگی و مقاومت حاصل شده است.
او گفت: رشد اقتصادی بخش صنعت در سال 99 نسبت به سال 98 رقم 7.1 درصد و بخش کشاورزی در همین بازه زمانی 4.5 درصد بوده است و در بخش خدمات نیز با اینکه شرایط مناسبی نداشتیم اما در عین حال رشد ما منفی نشده است.
رئیس جمهوری تأکید کرد که رشد اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف باعث شد که امروز امریکا به وین آمده و در میز مذاکره حاضر شود، امریکایی که با اعمال فشارهای حداکثری به‌دنبال سرنگونی نظام بود.
ظلم عجیب به دولت
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه در این ایام ظلم بزرگی در حق این دولت شده و سخنان عجیبی بیان شده است، گفت: گفته می‌شود رهبر معظم انقلاب فقط به این دولت اجازه مذاکره با امریکا دادند درحالی که خودِ ایشان اعلام کردند قبل از این دولت اجازه دادند با امریکا مذاکره شود و این مذاکرات در عمان انجام شد اما در عین حال شما که اجازه داشتید مذاکره کنید و هفت سال آن را انجام دادید به جز قطعنامه تحریم چه دستاوردی داشتید؟
روحانی افزود: خیلی از آقایانی که در رسانه‌ها حرف می‌زنند صاحب مسند حکومتی در کشور هستند و اگر مشکلی در نظام است آنها هم باید پاسخگو باشند اما جالب است که طلبکاری می‌کنند.
 رئیس جمهوری آمار رشد اقتصادی فصل چهارم سال 99 را اعجاب‌انگیز توصیف و تأکید کرد: مهم‌ترین رشد اقتصادی متعلق به این فصل بوده و رشد ناخالص داخلی به 7.7 درصد رسیده است. تشکیل سرمایه ناخالص نیز در فصل سوم 2.2 درصد و فصل چهارم 8.4 درصد بوده و در مجموع 2.5 درصد رشد مثبت داشتیم.او افزود: در دولت الکترونیک و تبادل اطلاعات نیز فقط در سال گذشته 1.2 میلیارد تبادل اطلاعات انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که امسال این رقم به 2.5 میلیارد برسد.
تکمیل کار بزرگ 8 سال گذشته ملت در روز انتخابات
رئیس جمهوری با بیان اینکه ملت ایران کار بزرگی در طول هشت سال گذشته و 3.5 سال جنگ اقتصادی انجام دادند و توقع می‌رود که یک کار بزرگ دیگر را در روز انتخابات انجام دهند، اظهارکرد: همه باید جمهوریت را پاس بداریم چرا که از دستاوردهای بزرگ انقلاب و یادگار امام راحل و از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است.
روحانی گفت: راه گله کردن قهر از صندوق نیست و قهر با صندوق هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، پای صندوق رفتن در این شرایط موجب استحکام و قدرت نظام است. اگر مشکلی وجود دارد راه حل آن باز هم رفتن پای صندوق است. اگر گله‌ای از دستگاه‌های مختلف وجود دارد با صندوق و اصل 59 می‌توان همه آنها را برطرف کرد و قانون اساسی منشور ملی است که همه اصول آن باید مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس جمهوری اضافه کرد: در میان افرادی که نامزد انتخابات هستند فردی را که به انتخاب خود نزدیک می‌دانید برگزینید، بدانید انتخاباتی که حضور مردم در آن نباشد به نفع کشور، نظام و خودمان نخواهد بود و هر مشکلی که وجود دارد باید از طریق صندوق رأی برطرف شود و راه حل دومی وجود ندارد. او با تأکید به وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و نظار انتخابات مبنی بر صیانت از آرای مردم گفت: آرا حق‌الناس مردم است و نباید حتی یک رأی جابه‌جا و کم و زیاد شود و باید دقت شود که از همه آرا بخوبی حراست شود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه به رأی و انتخاب مردم احترام می‌گذاریم، ابراز امیدواری کرد که روز 28 خرداد هم به‌عنوان روز خوب در تاریخ کشور ثبت شود.
روحانی گفت: تردید ندارم که تا آخر این دولت، هم درمورد شرایط کرونا و هم شرایط ناشی از خشکسالی و تحریم به نقطه مناسبی خواهیم رسید و امیدوارم دولت را با مهار کرونا و کمترین خسارت خشکسالی و پایان یافتن تحریم که در نقطه پایانی است، به دولت بعد ارائه دهیم.

 فرصت تعیین سرنوشت را از دست ندهیم

گروه سیاسی/ روز موعود فرا رسید. فردا جمعه 28 خرداد 1400 انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و شوراهای اسلامی شهر و روستای دوره  ششم به همراه میاندوره‌ای مجلس و خبرگان رهبری برگزار می‌شود. نامزدها هر چه در چنته داشته‌اند رو کرده‌اند و حالا نوبت مردم است تا انتخاب کنند. در همین راستا بسیاری از شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی به همراه احزاب و گروه‌ها و نهادهای مختلف در پیام‌هایی جداگانه مردم را به حضور پای صندوق‌های رأی دعوت کرده‌اند. محور مشترک این پیام‌ها نیز تأکید بر حمایت از ایران و جمهوریت نظام است.
حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی یکی از راه‌های حفظ جمهوریت نظام را  دادن «رأی صحیح» دانست. به گزارش جماران، در متن بیانیه یادگار امام آمده است: «میراث بزرگ انقلاب اسلامی و امام عظیم‌الشأن ما و شهدای این سرزمین، جمهوری اسلامی است و حفاظت از  تلفیق مبارک جمهوریت با دینداری وظیفه همیشگی ماست و امروز اگرچه تنگ نظری‌ها و رفتارهای ناصحیح، همگان را به حق نگران میراث تاریخی‌مان کرده است و اگر چه همین بی توجهی عمیق به جمهوریت علت اصلی نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی است ولی باز هم می‌توان نه با رفتاری سلبی، بلکه با تصمیمی ایجابی به حفاظت از آینده و ساختن امروز و رفع مشکلات معیشتی روزمره همت گمارد. اینجانب ضمن احترام به نظر همه ایرانیان بر این باورم که یکی از راه‌های حفظ جمهوریت نظام، دادن رأی صحیح است. امید است همه در حفظ ثمره خون‌های پاک شهیدان موفق باشیم.»
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری هم  روز گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت، تأکید کرد: برای صیانت از جمهوریت نظام و صندوق رأی همه باید در پای صندوق‌های رأی حاضر شویم. او با اشاره به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری درباره انتخابات و مشارکت حداکثری افزود: به نامزدی که فکر می‌کنیم در دفاع از جمهوریت نظام و حقوق حداکثری مردم و در گذار از مشکلات پیچیده‌ منطقه‌ای و بین‌المللی برنامه جامع دارد و با تشکیل تیم مناسب و دولت قوی می‌تواند کشور را از مشکلات عبور دهد، رأی دهیم. جهانگیری ابراز امیدواری کرد ۲۸ خرداد به یکی از روزهای خوب برای مردم ایران و به یک جشن ملی تبدیل شود.
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز روز گذشته ابتدا در «اینستاگرام» و سپس در حاشیه نشست هیأت دولت، مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کرد. به گفته واعظی، صندوق رأی مهم‌ترین ابزار دخیل شدن اراده مردم در فرایند حکمرانی است و مشارکت حداکثری موجب انسجام، وحدت ملی و اقتدار خارجی دولت‌ها می‌شود. او ضمن دعوت مردم برای حضور در انتخابات گفت: بسیار امیدوار هستم که این انتخابات، انتخاباتی باشد که خوب برگزار شود. برخی در داخل و بیشتر در خارج به دنبال دلسرد کردن مردم و ناامید کردن مردم هستند و اینکه برخی مشکلاتی که در کشور به دلیل مسائل فشار اقتصادی و جنگ اقتصادی به وجود آمده را چند برابر می‌کنند و مردم را خط می‌دهند یا کمپین راه می‌اندازند. مردم بدانند که مهم‌ترین چیزی که الان به عنوان سرمایه است موضوع حق تعیین سرنوشت، مشارکت سیاسی و حضور  پای صندوق‌های رأی است، برای اینکه حکمرانی صحیح از این طریق به وجود می‌آید و هم اصلاح می‌شود.
سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات هم در ویدئویی مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرد و گفت: «امیدوارم مردم همت کنند و وارد عرصه شوند تا این طرحی که یک جریانی دارد با هر قیمتی ولو کنار زدن و تهدید مردم می‌خواهد جریان را تحمیل کند را به هم بزنند. اینکه یک جریانی می خواهد صندوق رای را از کارآیی بیندازد حداقل ما نگذاریم این اتفاق بیافتد. امیدوارم مردم در انتخابات شرکت کنند.»
خانواده‌ شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی هم طی بیانیه‌ای از ملت عزیز ایران درخواست کرد که در میدان حساس انتخابات حضوری پرشور داشته باشند. در بخشی از این بیانیه آمده: «اکنون در این برهه حساس، خانواده شهید حاج قاسم سلیمانی دست شما ملت بزرگوار ایران را برای مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح می‌فشارد؛ زیرا حضور شما در انتخابات صیانت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و خیمه رسول‌الله (ص) است، همان‌گونه که شهید بزرگوارمان در وصیتنامه خود بیان کرد: والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت‌الله‌الحرام و مدینه حرم رسول‌الله (ص)، نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند؛ قرآن آسیب می‌بیند.»
نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه کشور همچنین در بیانیه‌ای از مردم برای حضور و مشارکت در انتخابات دعوت کردند. آنچنان که مجلس خبرگان رهبری هم در بیانیه‌ای تأکید کرد:  با توجه به اینکه انتخابات در نظام اسلامی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، همه باید نسبت به آن که سرنوشت کشور را می‌سازد، حساس باشند و برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن، تلاش کنند.
جمعیت دفاع از ملت فلسطین هم با صدور بیانیه‌ای که به امضای زهرا مصطفوی دختر حضرت امام و اعضای هیأت امنای این جمعیت رسیده است، از عموم مردم خواست حضور در انتخابات 28 خردادماه را یک تکلیف ملی و دینی دانسته و با مشارکت بالای خود هزینه‌های توسعه سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشور را کاهش دهند.
محسن‌ هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم در بیانیه‌ای با دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات نوشت: «این جمعه با سایر انتخابات گذشته متفاوت است: مشکلات اقتصادی و کوچک شدن سفره مردم، بین بخش قابل توجهی از جامعه و صندوق‌های رأی فاصله انداخته است. در حالی که این فاصله و قهر، دولت آینده را تضعیف و سفره آنان را کوچک‌تر می‌کند.»
سردار یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا هم با اشاره به اهمیت انتخابات گفت: برای عبور از شرایط فعلی کشور و حل مشکلات کشور باید در انتخابات مشارکت کرد و  برای ایجاد تغییر و تحول به پای صندوق‌ رأی برویم.
رسول منتجب‌نیا از نامزدهای تأیید صلاحیت نشده انتخابات هم در پیامی خطاب به مردم نوشت: «شما بخوبی می‌دانید تنها روزنه دخالت مردم در حاکمیت و تعیین سرنوشت خویش، حضور پای صندوق رأی و انتخاب فرد یا افراد اصلح است و قهر از صندوق به معنای سپردن کشور به دست نااهلان است.»
پیش از این هم علی لاریجانی در پیامی با دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات تأکید کرده بود که روز 28 خرداد را به روز ملی سرنوشت بدل کنیم. او خطاب به ملت ایران که در برابر سختی‌ها صبوری کرده‌اند وعده داده بود که ان شاء الله ظفر در پیش است. محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان هم خطاب به مردم نوشته بود: برای ایران و منابع ملی و جلوگیری از یکدست شدن حاکمیت، مشارکت در انتخابات را مورد توجه جدی قرار دهید. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم گفته بود دعوت به مشارکت در انتخابات مجاهدتی دوران ساز است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7654/1/579778/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها