وزیر نفت: افزایش قیمت بنزین، تصمیم سران سه قوه بود


گروه اقتصادی| روز گذشته بخشی از صحبت‌های بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم گشایش رسمی پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت محور صحبت برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری بود که این روزها به صورت یکطرفه دولت را به باد انتقاد گرفتند و فراموش کردند که طی 8 سال گذشته کشور با چه شرایطی روبه‌رو بوده  و اقتصاد چه تحریم‌هایی را پشت سر گذاشته است.
زنگنه درباره این ادعا که افزایش قیمت بنزین تصمیم دولت است، گفت: مصوبه دولت که چاپ شده و در اختیار همه است، ما نوشتیم افزایش قیمت بنزین در راستای اجرای تصمیم سران سه قوه است و این تصمیم در دولت گرفته نشده است.
پیش از این یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظره سوم گفته بود که رئیس کل بانک مرکزی وقت 30 شهریور سال 1398 درخواست کرده بود قیمت بنزین 5 هزار تومان و قیمت نفت و گاز هزار تومان شود تا دولت کسری بودجه‌اش را جبران کند.
 برای کرسنت سکوت می‌کنم
وزیر نفت درباره کرسنت گفت: اگر قرار باشد صحبت کنیم، خیلی صحبت‌ها است، اما ترجیح کشور این است که ما وارد نشویم چون پرونده در جریان است؛ اگر قرار باشد در این زمینه بگوییم، حرف‌های زیادی برای گفتن داریم که خیلی از چیزها عکس می‌شود. چندی پیش یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری عنوان کرده بود که قرارداد کرسنت که در دولت اصلاحات منعقد شد، ۵۳ میلیارد دلار ضرر و عدم‌النفع به کشور وارد کرد. وی در ادامه به برخی وعده‌های انتخاباتی از سوی نامزدها مانند پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی اشاره کرد و گفت: یارانه ۴۵۰ هزار تومانی به من ربطی ندارد. حساب کنند ببینند جمع آن چقدر می‌شود.
 ۷۰ میلیارد دلار یارانه سوخت‌ مایع و گاز
وزیر نفت در ادامه به موضوع پرداخت یارانه سوخت مایع و گاز اشاره کرد و افزود: سالانه ۷۰ میلیارد دلار یارانه انرژی در بخش سوخت مایع و گاز در کشور پرداخت می‌شود که بر این اساس روزانه ۱.۵ میلیون بشکه مصرف داخلی سوخت مایع است که سالانه ۵۴۰ میلیون بشکه در سال می‌شود؛ با احتساب قیمت حدود ۶۵ دلار در هر بشکه، معادل  ۳۵ میلیارد دلار می‌شود.
وی افزود: مصرف گاز نیز  سالانه ۳۰۰ میلیارد مترمکعب است که با قیمت هر مترمکعب ۱۶ سنت، حدود ۳۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
 بودجه ۸۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از استارتاپ‌ها
وزیر نفت در مراسم گشایش رسمی پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت به بودجه ۸۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: تلاش این بوده که از مبلغ یاد شده به صورت اهرمی استفاده شود به همین دلیل هم در آیین‌نامه‌ای که دولت اعلام کرده، این پرداخت‌ها از طریق بانک و مؤسسه عامل انجام شود و پرداختی نیز از سوی آن بانک صورت گیرد.
 فرصت کمی برای افزایش تولید نفت داریم
وزیر نفت خاطرنشان کرد: افزایش تولید نفت افزایش قدرت سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه است و ما زمان زیادی برای استفاده از این فرصت نداریم. وزارت در نفت مثل رانندگی با تریلر در جاده هراز است که به‌دلیل خطرهایش باید کل روزها حواست جمع باشد زیرا هر بی‌دقتی منجر به سقوط می‌شود. البته رانندگی در جاده‌های داخلی سخت‌تر از جاده‌های خارجی است.
وی تأکید کرد: استارتاپ، کار و آینده ایران است و نباید از جوانان که آینده ایران هستند دریغ شود.
 ویژگی‌های پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت
پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با حمایت وزارت نفت و با هدف توسعه فناوری‌ها و گسترش همکاری‌های سازنده میان نقش‌آفرینان زیست‌بوم نوآوری و فناوری مرتبط با این صنعت ایجاد شده است.
پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت که در محل سابق استقرار پژوهشگاه صنعت نفت (منطقه باقرشهر، جنب پالایشگاه تهران) ایجاد شده، نهادی دولتی و غیرانتفاعی است که با هدف توسعه فناوری‌های مرتبط با این صنعت در میان دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار و تسهیل فرایندهای زایشی شرکت‌های متکی بر نوآوری از طریق کانون‌های خلاقیت و شکوفایی، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری فعالیت می‌کند.
این پارک، مؤسسه‌ای پژوهشی و فناوری مشمول ماده یک قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور است که با فعالیت در حوزه ارتقا و تعمیق فناوری، توسعه بازار، اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغالزایی تخصصی می‌کوشد فضایی کیفی برای استقرار و هم‌افزایی حرفه‌ای بین شرکت‌های فناور کوچک و متوسط ایجاد کند و مکمل ظرفیت‌های موجود در زیرساخت علم و فناوری کشور در حوزه نفت و گاز باشد.
 در توسعه صنعتی، کارآفرین مهم است
نه دانشمند
به گزارش ایرنا، وزیر نفت تأکید کرد: در کشور ما برای توسعه فناوری از طریق شرکت‌های فناور محدودیت مالی وجود ندارد. آنچه مهم است این است که هر چه که خلاقیت داشته باشد و بتواند این فناوری را به کسب و کار تبدیل کند که چرخه اقتصادی معقول داشته باشد، تأمین مالی می‌شود. وزیر نفت ادامه داد: مهم‌ترین عامل نیاز در توسعه صنعتی، کارآفرین است نه دانشمند، کارآفرین و انسان خلاق است که یک مجموعه را موفق می‌کند و این موضوع در جوانان بیشتر است.
 نیروهای خوبی تربیت شده‌اند
زنگنه تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب می‌گویند جوانگرایی اما وقتی جوانی را برای جایی در نظر می‌گیریم همه مخالفت می‌کنند؛ این در حالی است که جوان، خلاق است. وی با بیان اینکه در سال‌هایی که در صنعت نفت بودم برای توسعه فناوری کارهایی کردم، گفت: مهم‌ترین مسأله نگرش است. نفت در توسعه بالادستی باید افزایش تولید مبتنی بر افزایش بازیافت داشته باشد. متأسفانه نیرویی که بالادستی نفت خوانده باشد، نداریم و با بهترین دانشگاه‌های ایران مذاکره کردیم تا رشته‌های بالادستی نفت را توسعه دهند. وزیر نفت افزود: اکنون در زمینه آموزش مشکلی نداریم و نیروهای خوبی تربیت می‌شوند. وی با بیان اینکه ایده ایجاد پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت باید زودتر به ذهن ما می‌رسید، گفت: برنامه من این است که بیشتر عمر باقی‌مانده خود را برای توسعه واحدهای فناور اختصاص دهم. البته فهم این موضوع بسیار ضعیف است و یکی از نهادهای نظارتی تهدید کرده بود که اگر این پارک فناوری را احداث کنید، شکایت می‌کنیم.
 معافیت مالیاتی دانش بنیان‌ها
وزیر نفت با اشاره به اینکه پارک فناوری صنعت نفت در طرف تقاضا است، گفت: طرح ۵۰۰ میلیون دلاری با عنوان طرح چاه‌های کم بازده و بی بازده مطرح شده است. مهمتر از نفت تولیدی، ظرفیت‌های مهندسی و فناوری است که در کشور ایجاد می‌شود. در این مراسم که 5 موافقتنامه همکاری میان پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با وزارت علوم، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه‌های صنعتی شیراز، علم و صنعت و صنعتی امیرکبیر امضا شد، زنگنه تأکید کرد: یکی از ضعف‌های بزرگ ما در کشور خدمات چاه‌ها است که می‌توان از واحدهای استارتاپ در این زمینه استفاده کرد.
زنگنه درخصوص تجدید ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان ادامه داد: قانون برای شرکت‌هایی که در این پارک فناوری مستقر خواهند شد مزایای مهمی مانند معافیت مالیاتی درنظر گرفته است بنابراین باید فرآیند قانونی طی شود و اطلاعات قبلی که جمع‌آوری شده است این فرآیند را تسریع می‌کند زیرا برای اینکه فرد یا شرکتی پذیرش شود فرایندی دارد تا بتواند از این امتیازات استفاده کند.
 ســـــرمایه‌گذاری بخـــش خصوصـــــی در پژوهش‌های نفتی
همچنین در این مراسم معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری به ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه پژوهش در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: از بخش دولتی نباید انتظار داشته باشیم که محصول بدهد، هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست، امروز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش‌های مرتبط با صنعت نفت ضروری است.
به گزارش شانا، سورنا ستاری تصریح کرد: در جایی که بخش خصوصی باید سرمایه‌گذاری کند ما نباید مجری پژوهش باشیم، امروز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش‌های مرتبط با صنعت نفت امری ضروری است.
معاون علمی و فناوری رئیس ‌جمهوری تصریح کرد: در ابتدای قرن بیستم میلادی همه کشورها می‌خواستند هواپیما بسازند و هزینه‌های زیادی برای آن انجام دادند. نیویورک تایمز اعلام کرد که تا ۱۰۰ سال دیگر هم نمی‌توانیم هواپیما بسازیم، اما به فاصله کوتاهی دو نفر دوچرخه‌ساز توانستند هواپیما بسازند، بنابراین باید نگرش خود را تغییر دهیم.
معاون علمی و فناوری رئیس ‌جمهوری با اشاره به اینکه ۱۰ برابر پولی که بخش دولتی در پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت هزینه کرده باید توسط بخش خصوصی تأمین شود، افزود: پژوهشگاه صنعت نفت می‌تواند پلتفرم عالی باشد، اما نمی‌توان از یک محقق در پژوهشگاه صنعت نفت انتظار داشت محصول ارائه کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7652/8/579544/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها